Visa alla bilder
Visa film

Volvo 244 GLE B21E — 1979

Toppmodellen av Volvo 240 1979 i ett gott renoverat skick med stark insprutningsmotor och svalkande taklucka. Första årsmodellen av GLE är idag en ovanlig men attraktiv modellversion.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett elegant yttre och ett inre med pålitligt hjärta i form av B21-motorn med mekanisk insprutning gör det här till en nära ultimat version av Volvo 240 från 1970-talet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
25 SEP 11:40
13 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18717
FALUN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
110 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 14 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
42656
19 SEP 20:36
13 000 SEK
34501
19 SEP 19:33
12 000 SEK
25203
19 SEP 19:27
11 000 SEK
21560
19 SEP 18:30
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 244 GLE?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett elegant yttre och ett inre med pålitligt hjärta i form av B21-motorn med mekanisk insprutning gör det här till en nära ultimat version av Volvo 240 från 1970-talet."

Beskrivning

Den nuvarande ägaren köpte Volvon år 2010 och startade då en rullande renovering med målet att ha den körbar varje sommar. Den genomgick en omfattande rostlagning och lackerades professionellt. Inredningen var hel men behövde en rengöring av en rekonditioneringsfirma. Hela bakvagnen demonterades och bussningarna i fram- och bakvagn byttes under renoveringen. Lättmetallfälgarna blästrades och pulverlackerades. Hösten 2014 var renoveringen klar men på senare år har den körts allt mindre. De senaste 15 åren har den rullat 500 mil och mätaren står idag på 26 826 mil. Efter att ha förvarats sedan i juli 2023 har den nu tagits ut och besiktigats i början av september. Den fick då anmärkning på att vindrutespolningen inte fungerade och att vänster frambroms var anliggande. Senast den 3 oktober ska den genomgå en efterkontroll hos verkstad eller bilbesiktning, sedan inträder körförbud. Vid besiktningen fick den också en ”Bra att veta” om rostangrepp på det vänstra fjäderbenet, det kan därför vara läge att byta det. En pärm med kvitton och besiktningsprotokoll följer med bilen liksom en instruktionsbok och en servicebok, den senare är ifylld till och med 6 000 mil vilket kompletteras med den omfattande dokumentation som finns i ägarens bilpärm. Bilen har varit med i ett reportage i tidningen Klassiker. En kartong med reservdelar medföljer vid köpet.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1979/1979 
  • Första registreringsdatum
    1979-03-05 
  • Avläst mätarställning
    268270 km 
  • Regnr
    DUJ971 
  • Chassinummer
    2444M1415846 
  • Kw / hk
    90 / 122 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plyschklädsel 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och motorn gick fint vid provkörningstillfället. Växellådan med överväxel lämnade ingen anmärkning vid provturen. Volvon gick bra både i låg fart och landsvägstempo, att en främre broms är något anliggande märktes enbart när bilen skulle parkeras. Ägaren uppger att den kan vara något svårstartad om motorn startas igen när den är varm, vilket enligt honom kan bero på en läckande spridare. Ratten sitter en aning snett och en liten vibration går att uppfatta vid körning, förmodligen från obalans i kardanaxeln. Alla elfunktioner fungerar förutom spolarpumpen. Radion i bilen är en helt korrekt för modellen men det finns inga högtalare monterade. Två startnycklar och fyra bagagerumsnycklar finns.

  • Skick interiör:

    Trevlig plyschklädsel i gott skick. Underliggande tygmattor och plastmattorna är också i bra skick. Innertaket är huvudsakligen fint men på delen som sitter på takluckan finns några fläckar. De främre innerdörrhandtagen har visst spår av slitage liksom plyschen på förardörrsidan. På framdörrarna saknas en plastkåpa för backspeglarna och bagageutrymmet saknas en panel längst in mot kupén. Bagageutrymmet är rent och prydligt. Verktygssats, domkraft och reservhjul finns. Reservhjulsbaljorna är fina men har vid renoveringen fått en lackering som inte är originalliknande.

  • Skick exteriör:

    Volvo 244 GLE:n ger ett mycket fint intryck med en blank metalliclack som är lagd av Ingarvets Lack i Falun. Någon enstaka lackskada finns och på två av dörrarna finns rostbubblor. Stötfångarna bär spår aluminiumkorrosion. Något som ofta missas vid renovering av 240-serien är att punktsvetsa de bakre hjulhuskanterna men här är det korrekt utfört av Falu Bilplåt.

  • Skick helhet:

    En fint renoverad 240 av en ovanlig och attraktiv årsmodell och modellvariant. Behöver några mindre åtgärder efter de år den stått still för att åter kunna användas.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1995-09-02 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1979-02-09 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1979-03-05
Senast godkända besiktning: 2023-07-20
Besiktigad tom: 2025-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Till årsmodell 1979 genomgick Volvos 240-serie en stor uppdatering med en ny front och bakända. Den nya toppmodellen i 240-serien GLE lånade bokstavskombination från sexcylindriga 264. Volvo 244 GLE och 245 GLE var då den lyxigaste modellen Volvo erbjöd med fyrcylindrig motor. I likhet med GL fick den de rektangulära strålkastarna från 260-serien och fram fanns en lackerad frontspoiler som standard. Som årsmodell 1979 hade GLE en B21-motor med insprutning och en fyrväxlad växellåda med överväxel. Metalliclack och lättmetallfälgar var standard. I kupén fanns plyschklädsel och växelspaksdamask i läder. Sommaren 1979 kostade en 244 GLE 59 900 kronor jämfört med bara 45 200 kr för den enklaste fyrdörrarsmodellen 244 DL. Efter bara ett år försvann 244/245 GLE på den svenska marknaden men 1983 kom GLE tillbaka. Modellen delade då motor med GLT-modellerna men var ett alternativ mer inriktat på lyx och komfort. I januari 1984 försvann GLE återigen när 740 GLE lanserades bara för att lanseras igen 1989 som ett utrustningspaket. Årsmodell 1990 blev det sista för 240 GLE. Volvo 240 tillverkades från augusti 1974 till maj 1993 och bland de 2 685 171 exemplar som byggdes under de 19 åren är 240 GLE en ovanlig modell.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Falun

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG