Visa alla bilder
Visa film

Piaggio Vespa 50 S — 1976

En mycket fin Vespa 50 S i ett mycket bra skick. Dessutom med fyrväxlad låda.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Närmare nyskick än så här är det svårt att komma."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
25 SEP 15:50
25 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18690
HORNDAL
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
30 - 35 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 25 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
19520
19 SEP 20:55
25 000 SEK
12629
19 SEP 17:43
15 500 SEK
19520
19 SEP 17:17
15 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Piaggio Vespa?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Närmare nyskick än så här är det svårt att komma."

Beskrivning

År 1976 rullade denna Vespa-moped ut från fabriken. Vid första anblicken kan den tyckas vara en av alla de 50-kubikare som Vespa byggde i mängder från tidigt 60-tal och ända in på 80-talet – en produktion som tydligt vittnar om kvalitet och pålitlighet. Men just detta exemplar bär på en egen historia, en liten bit nordisk fordonskultur. Den såldes nämligen inte i Italien, eller ens i Sverige, utan i Norge. Där hade lagstiftarna valt en annan väg än andra nordiska länder. Mopeder skulle anpassas efter landets geografi. I områden med branta backar och slingrande dalgångar tilläts starkare motorer, drygt två hästkrafter, och dessutom fyra växlar. I andra regioner fick man nöja sig med enklare versioner, svagare motorer och färre växlar. Detta exemplar hör till den förstnämnda kategorin. Med sin fyrväxlade motor blev den något helt annat än en vanlig 30-moped. Den blev lågvarvig, uthållig och samtidigt stark. Idag står den här Vespa-mopeden i ett renoverat, men helt originalriktigt skick. Den ser ut och fungerar precis som den gjorde 1976. Dock gäller samma begränsning här som för alla andra svenska mopeder: 30 km/h, även om maskinen bär på kraft nog att fördubbla farten.

Det gör den till något mer än bara en moped – en påminnelse om hur lagar, geografi och teknik kan samspela och skapa en helt unik variant av ett i grunden vanligt fordon.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1976/1976 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    21512 km 
  • Regnr
    OREG 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och fungerar som den ska. Blårykte lite vid kallstarten men detta berodde förmodligen på för hög oljeblandning. Detta avtog så småningom.

  • Skick exteriör:

    Mycket fint skick. Bra lack, blankverk och lister.

  • Skick helhet:

    Körklar Vespa i ett mycket fint och körklart skick.

Fakta om modellen

Bakgrunden till Vespa var att Piaggio var tvungna att lämna flygplanstillverkningen efter andra världskriget. Ny tillverkning behövde komma till som ersättning. Enrico Piaggio hade i ett tidigt skede sett behovet av ett billigt och enkelt fortskaffningsmedel i ett Europa under återuppbyggnad.

Den första Vespan, Vespa 98, kom ut på marknaden 1946. Den hade en motor på 98 kubik och hade en toppfart upp mot 60 km i timmen. Den var konstruerad av Corradino D’Ascanio på uppdrag av Enrico Piaggio. Den skulle vara enkel, sparsam och enkel att köra. D’Ascanio hade tidigare verkat som konsult angående skoterkonstruktion och tillverkning för Ferdinando Innocenti. En första prototyp hade tagits fram av Renzo Spolti och Vittorio Casini och fått smeknamnet Paperino. Vespan fick sitt namn på grund av sin form med en bredare bakre del. När Enrico Piaggio väl såg denna utropade han "Sembra una vespa!" Den ser ut som en Vespa!" som betyder geting.

Vespan började tillverkas 1946 då 2484 exemplar lämnade fabriken och 1948 tillverkades 19 822 stycken Vespor. Produktionen växte snabbt och inom några år såldes Vespa i 114 länder och tillverkning skedde i 13 länder.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Horndal

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG