Visa alla bilder
Visa film

Datsun Laurel C31 2,4 — 1981

Ovanlig japan med tydliga JDM-vibbar, en lite mytisk subkultur och riktar in sig på den starka och tekniskt utvecklade japanska inhemska marknaden med mängder av intressanta versioner.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En doldis på youngtimerscenen med en fin entusiastpotential i både prestanda och styling."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
25 SEP 15:40
1 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18665
MARKARYD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
40 - 50 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 2 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
30495
19 SEP 21:16
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Datsun Laurel C31?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En doldis på youngtimerscenen med en fin entusiastpotential i både prestanda och styling."

Beskrivning

Den levererades av generelagenten Philipssons AB och registrerades för trafik i Sverige i augusti 1981. Majoriteten av den totala körsträckan på knappt 10 500 mil har ägarna före 2001 avverkat, bilen har bara rullat lite mer än drygt 1000 mil sedan dess. Mellan 2001 och 2017 stod bilen avställd och det har säkert också bidragit till dagens bevarade skick. Senaste godkända besiktningen gjordes 2022-10-28 och bilen kommer att besiktigas före leverans.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1981/1981 
  • Första registreringsdatum
    1981-09-08 
  • Avläst mätarställning
    104 967 km 
  • Regnr
    KKS178 
  • Chassinummer
    0MJC31U0003924 
  • Kw / hk
    83 / 113 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Röd metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Trevlig rak sexcylindrig känsla och ljud om än med en idag blygsam effekt på 113 hk, men samtidigt också för den tiden en pigg maskin. I sportsyskonen 240Z/260Z och 280 ZX fanns motortypen med både dubbel och trippelförgasare, och dessutom med bränsleinsprutning. Automatlådan växlar normalt och bromsarna känns bra. Hastighetsmätaren var urkopplad vid dokumentationen.

  • Skick interiör:

    Normalt patinerad originalinredning för ålder och körsträcka. Klädsel, dörrsidor, reglage och innertak är utifrån det fina, mattor och golv behöver lite rengöring och städning. Elfönsterhissarna vill ha en del handgriplig hjälp upp och ner, och en demontering av dörrsidorna och rengöring/smörjning av rutornas glidskenor hade gjort gott åt funktionen. Några plastdetaljer har som brukligt blekts och ändrat färg med åren och resåren på stolsfickorna tappat greppet.

  • Skick exteriör:

    Delvis omlackerad någon gång, det syns en färgskiftning på höger framdörr. I övrigt har bilen klarat sig plåtmässigt bra med bara små angrepp på vänster bakdörr och på fontens båda nedre hörn. Vindrutan har ett lågt stenskott med en därefter följande låg spricka. Fin undertill från av bilderna att döma och även enligt ägaren som har krupit tätare under än vad vi gjorde vid dokumentationen. Tre set fälgar med däck följer med; garagebättrade originalfälgar som sitter monterade nu, ett set tillbehörsfälgar och ett set grafitgrå originalfälgar till en samtida 280ZX. Subjektivt sett från undertecknad passar de senare extra snyggt ihop med bilen,

  • Skick helhet:

    Rolig och en idag ovanlig modell i ett bra grundskick och för en prisvärd customisering med 280ZX-fälgarna som start skulle ett tänkbart scenario vara att uppgradera motorn med inspiration och delar från Z-syskonen, kanske montera en manuell låda och botanisera och inspireras av alla JDM-sidor och communities för en bättre chassi-setup och även en interiör uppgradering. Till exempel, alltså.

    *JDM, Japan Domestic Market

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-11-24
Ursprungsbesiktning: 1981-07-08 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1981-09-08
Senast godkända besiktning: 2022-10-28
Besiktigad tom: 2024-10-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Datsun Laurel C31 var en mellanstor, bakhjulsdriven sedan som tillverkades under en period då Datsun-namnet höll på att fasas ut till förmån för Nissan. Datsun vad då namnet på företagets personbilsmodeller och Nissan användes på lastbilssidan. Den här generationen, C31, var den sista Laurel-modellen som importerades till Sverige och fanns med olika motorer, inklusive den 2,4-liters raka sexan på 113 hk som på auktionsbilen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Markaryd

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG