Visa alla bilder
Visa film

Peugeot 203 "Ockelbo" Style 1290cc — 1952

Under 1950-talets slut och 1960-talets början tog svensk bildesign ett steg in i framtiden med användning av glasfiber och plastmaterial, lett av pionjärer som Volvo P1900 och olika "Ockelbo"-modeller. Inspirerad av en “Ockelbo Racer” har denna bil en kaross skapad av det Göteborgsbaserade företaget Svenska Plastbilar, som använde sin Carina-kaross som bas. Med en rik historia under ägarskapet av Henry och hans fru Gun, har bilen en design som för tankarna till elegansen hos en Jaguar, kombinerat med den klassiska charmen hos en gammal Ferrari.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har förvarats i ägarens garage sedan slutet av 1970-talet, med den senaste besiktningen utförd 1975. Bilen kommer behöver en fullständig genomgång och uppstartservice. Även om däcken fortfarande håller luft är de över 50 år gamla och måste bytas ut. Bilen ärvdes nyligen av Gun efter Henrys bortgång."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
132 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17511
SÄVEDALEN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Peugeot 203 "Ockelbo" Style?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har förvarats i ägarens garage sedan slutet av 1970-talet, med den senaste besiktningen utförd 1975. Bilen kommer behöver en fullständig genomgång och uppstartservice. Även om däcken fortfarande håller luft är de över 50 år gamla och måste bytas ut. Bilen ärvdes nyligen av Gun efter Henrys bortgång."

Beskrivning

Pärmen innehåller också omfattande dokumentation. Både om denna och andra Ockelbo-racers.

Byggnation och registrering: Bilen byggdes i Göteborg, men besiktningen där var mycket strikta mot hemmabyggda bilar, och den blev underkänd. Formellt såldes den på papper till en vän i Örebro, där den klarade registreringsbesiktningen. Därefter överfördes den omedelbart tillbaka till Henry.

Henry, som då var nyutexaminerad ingenjör, designade och byggde bilen själv. Han beräknade noggrant chassits styrka och styvhet. Eftersom det inte fanns något behov av massproduktion konstruerades ramen som en fackverkskonstruktion av rör med stor diameter och tunna väggar för att optimera både vikt och styvhet. Alla beräkningar och dokumentation finns samlade i en pärm som följer med bilen. Hela ramen är gas-svetsad med rätt svetstråd för rörsektionerna. Tack vare noggrant rostskydd och användning av aluminiumplåt samt en plastkaross finns det inga kända rostproblem.

Plastkaross: Den ursprungliga formen är baserad på en Ockelbo-racer. Modifieringar inkluderar en bula på motorhuven för att rymma motorn samt en förlängning vid dörrarna med 20 cm. Skador på glasfibern, så kallad ”böldpest”, har framgångsrikt reparerats, men bilen behöver slipas och målas om.

Ram: Ramen består av svetsade rör med en unik design. Se bilden. Den har målats fyra gånger för att ge maximalt rostskydd. Henry, som byggde bilen, var maskiningenjör och gjorde personligen alla beräkningar för ramens styrka och styvhet. Resultatet är en extremt lätt och styv konstruktion med imponerande prestanda. Enligt Henrys fru väger bilen omkring 608 kg, men den siffran bygger på minnesuppgifter. I kombination med bilens låga tyngdpunkt ger den mycket goda köregenskaper.

Övriga komponenter: Delar som hjulhusen är tillverkade av aluminiumplåt. En stor aluminiumplåt under bilen skyddar underredet.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1952/1952 
  • Första registreringsdatum
    1952-01-01 
  • Avläst mätarställning
    37472 
  • Kw / hk
    31 / 42 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har inte startats eller testats sedan den ställdes undan för över 50 år sedan. Även om alla delar finns på plats behöver den en fullständig genomgång och uppstartservice, samt reparation av den bakre kardanaxeln.

  • Skick interiör:

    Interiören är komplett och har säten som påminner om de från en MGA. De är i okej skick men behöver renoveras. De vintage-inspirerade mätarna bidrar till bilens övergripande charm och ger interiören en tidstypisk känsla.

  • Skick exteriör:

    Plastkarossen har blivit reparerad på vissa ställen på grund av blåsor och sprickor, och extra baklyktor från en VW har monterats för att ge fungerande blinkers. Karossen kommer att behöva renoveras och lackeras om. Underredet ser rent ut och har inga större rostproblem.

  • Skick helhet:

    Underbar bil med en charmig historia, den kommer att se fantastisk ut när den har renoverats och är tillbaka på vägarna.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-07-26
Ursprungsbesiktning: 1952-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1952-01-01
Senast godkända besiktning: 1975-04-02
Besiktigad tom: 1976-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sävedalen

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG