Visa alla bilder

DKW F8 Favorit Sedan — 1939

En trevlig liten familjevagn från 30-talet, en relativt vanlig syn på vägar den gången.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här är det ett äkta Barnfind som gäller. Ej besiktigad eller körd på över 50 år. Vagnen ser relativt komplett ut men är av förklarliga skäl ett renoveringsobjekt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
26 SEP 11:40
3 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17553
BROTTBY/STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
25 - 30 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 3 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
26380
20 SEP 18:59
3 000 SEK
14385
20 SEP 18:51
2 500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande DKW F8 Favorit Sedan?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här är det ett äkta Barnfind som gäller. Ej besiktigad eller körd på över 50 år. Vagnen ser relativt komplett ut men är av förklarliga skäl ett renoveringsobjekt."

Beskrivning

En folkbil från Auto-Union och DKW från 30-talet, troligen svensksåld. I Meisterklasse utförande, då med den större motorn. En två cylindrig tvåtaktsmotor om 690 kubik och 20 hkr,treväxlad låda. F-serien står för framhjulsdrift och tillverkades under 30-talet. Hela upplägget var ett litet men naggande gott hantverk och mästerverk från DKW.

Ingen direkt information finns men enligt uppgift är det få ägare och att vagnen var körd i början av 70-talet. Senaste besiktning troligen 1972.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1939 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    35125 km 
  • Regnr
    A13258 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel 
  • Färg
    Blågrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ser relativt komplett ut men ej uppstartad eller kontrollerad maskinellt.

  • Skick interiör:

    Inredning i smutsig och patinerat skick men ser relativt komplett ut. skapligt innertak. Ratt, reglage och instrument i originalutförande.

  • Skick exteriör:

    Femtio års dam men ser ut att vara originalutförande. Relativt komplett och Pegamoidtaket ser skapligt ut. Vänster bakskärm demonterad, ligger i baksätet.

  • Skick helhet:

    Ny ägare behöver göra ursprungskontroll, vilket inte bör vara något problem. Därefter får vederbörande bestämma nivån. Den kan bli en härlig vagn i patinerat originalskick eller totalrenoverad pärla. Det mesta förefaller finnas och modellen är en härlig klassiker och storsäljare i Sverige på sin tid.

Fakta om modellen

Bilmärket DKW grundades och ägdes i många år av en dansk, Jörgen Skafte Rasmussen, som hade utbildat sig i Tyskland och sedermera där startat olika verksamheter. Vad DKW står för tvistas det om, Deutsche Kraft Wagen, Damph Kraft Wagen eller Der Kleine Wunder, syftar mot MC-produktionen. Vi kan lämna den frågan och konstatera att:

År 1922 startade han tillverkning av motorcyklar och verksamheten utvecklats till att bli världens största, en position som DKW behöll ända fram till andra världskriget.

I slutet av 20-talet byggde han också eldrivna droskor och varubilar och det tog verksamheten så småningom allt närmare vanlig bilproduktion.

Denna inleddes 1928 med den så kallade Typ P, som hade en 15 hästar stark tvåtaktare på 584 cc och bakhjulsdrift. Typ P följdes av ytterligare några bakhjulsdrivna typer men så konstruerades hösten 1930 en framhjulsdriven modell som fick det passande namnet Front. Det var en liten bil försedd med mc-avdelningens 500-kubiksmotor, som dock var vattenkyld i bilen. Tillverkningen av Front inleddes 1931 och följdes året därpå av den första Meisterklasse.

DKW-bilarna blev så småningom en kommersiell framgång men eftersom världsekonomin i allmänhet och den tyska i synnerhet var i gungning under tidigt 30-tal, så brottades Rasmussen med avsevärda problem. Lösningen kom år 1932 genom att konglomeratet Auto Union AG bildades. Där ingick DKW, Audi-fabriken (som ägdes av Rasmussen), lyxbilstillverkaren Horch med stora finansiella svårigheter och bilarna från Wanderer-Werke. Därav de fyra ringarna i emblemen för AU-bilarna.

Totalt tillverkades fram till 1940 cirka 215 000 framhjulsdrivna DKW-bilar. Av dessa var relativt många cabrioleter eller hade så kallade cabriocoach-karosserier. DKW-bilarna exporterades till åtskilliga länder och i Sverige var de mycket populära och hamnde snabbt på Tio i Top listan över sålda bilmärken bland mestadels amerikanare, år 1939 låg man trea i Sverige efter Opel och Chevrolet. Sedan kom II-världskriget.

Efter en hygglig återhämtning på 50-talet blev tvåtaktsmotorn snabbt omodern. Efter olika turer där AU köptes upp av Daimler-Benz och sedermera försäljning vidare försäljning till Volkswagen återstod endast DKW. År 1966 lades varumärket ned och AUDI fick överta den falna manteln och resten är en helt annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Brottby/Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG