Visa alla bilder
Visa film

BMC MG 1100 Mk I Saloon — 1966

Charmig 60-talare i en brittisk-italiensk symbios. Härligt originalutförande med få ägare och låga mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En relativt orörd originalvagn och pigg liten krabat som gör sitt jobb som det var tänkt, snart 60 år efter tillverkningen. Enkel och ekonomisk persontransport med goda utrymmen för sin storlek. I MG-kostymen med en smula sportiga ambitioner med bl.a. dubbla SU-förgasare. Det finns detaljer att åtgärda för den som så önskar eller så tutar man och kör - oavsett så blir man på gott humör i den här vagnen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
26 SEP 14:10
25 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17512
SPARREHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
35 - 45 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 25 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
29774
24 SEP 06:02
25 000 SEK
8395
23 SEP 17:36
20 000 SEK
29774
23 SEP 12:07
14 000 SEK
2033
22 SEP 19:27
12 000 SEK
13297
20 SEP 23:52
9 500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC MG 1100 Mk I Saloon?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En relativt orörd originalvagn och pigg liten krabat som gör sitt jobb som det var tänkt, snart 60 år efter tillverkningen. Enkel och ekonomisk persontransport med goda utrymmen för sin storlek. I MG-kostymen med en smula sportiga ambitioner med bl.a. dubbla SU-förgasare. Det finns detaljer att åtgärda för den som så önskar eller så tutar man och kör - oavsett så blir man på gott humör i den här vagnen."

Beskrivning

Den här lilla käcka vagnen registrerades för trafik i Sverige den 18 april 1966. Förste ägare bodde på Söder och bytte in sin Austin A40 Futura när han köpte MG:n i april 1967 - han gillade tydligen kombinationen BMC och Pininfarina. Enligt uppgift var det primärt fruns "shoppingbil". Det blev någon ägare till i Stockholm, sedan hamnade den på landet i Sörmland hos en fordonsentusiast med förkärlek för brittiska vagnar. Han hade i många år en känd verkstad i Sparreholm. Så med få ägare och få mil hamnade den så hos

nuvarande ägare i juli 2021. Hos honom fick den bli kvar i Sörmland på landstället. Han gjorde en del arbeten med bilen och satte den i körbart och körklart skick med en sista besiktning. Med bilen följer originalhandlingar såsom köpekontrakt, service- och garantipapper, instruktionsbok mm. Det finns också en pärm med reservdelslistor och verkstadsnyttigt. Dessutom en mängd besiktningspapper som pekar mot miltal enligt mätarställningen 8.374 mil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1967-04-18 
  • Avläst mätarställning
    83 744 km 
  • Regnr
    ANN674 
  • Chassinummer
    111236 
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galonklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor och drivlina. Lite fuktig kring ventilkåpan. Vid provkörning på landet och grusväg kändes bilen pigg och följsam. Styrning, koppling, växling och bromsar fungerade väl. Vagnens låga tyngdpunkt samt speciella fjädring bidrog till bra väghållning och komfort vid normalhastighet på grusväg. Ej kontrollerad på lyft men det såg bra ut i de vitala delar som kunde ses. Inga kommentarer från Bilprovningen.

  • Skick interiör:

    Inredningen förefaller vara i originalutförande. Stolar och baksäte i "konstläder" i fint och välbevarat skick. Dörrsidor likaså. Lite bruksslitage på sidopaneler i baksäte. Innertaket är fint och mattorna på golv fram och bak i bra skick. Viss slitage över upphöjningen i mitten, framförallt i fram. Instrumentbräda med "trä" i bra skick. Tunn bakelitratt med milt slitage samt mätare, reglage och knappar i bra skick. All el förefaller fungera som det är tänkt. Värme ej kontrollerad.

  • Skick exteriör:

    Förefaller i stora delar vara originallackering som är något matt och som har mindre brukslitage. Det finns små stenskott och repor samt en liten skada på vänster dörr. Det finns också något ställe vid sparklåda/bakskärm där det har gjorts bättring, osäkert vad som påkallat detta. Blankt, glas, lister, emblem och belysningsdetaljer i samma nivå med milt bruksslitage. Det gäller även fälgar och navkapslar. Bra däck. Motor och bagageutrymmen i originalskick med bruksslitage.

  • Skick helhet:

    En trivsam liten familjebil i brittiska toner från det glada 60-talet. Här i ett charmigt ekipage som i stora delar är i originalskick med normalt bruksslitage för ålder och mil. En fin klassiker och entusiastbil från året när Beatles sjöng om en gul ubåt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2017-03-14
Ursprungsbesiktning: 1967-04-18 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1967-04-18
Senast godkända besiktning: 2022-09-05
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

MG Morris Garages startades av W.R. Morris. Först sålde han cyklar och sedan bilar. From 1913 tillverkade han bilar under eget namn, Morris Motor Company. Han behöll samtidigt Morris Garages som ett eget bolag och from 1924 sålde han Morrisbilar med trimmade motorer och specialkarosser som MG-bilar.

Under 30-talet gjordes ett antal sportversioner bl.a. MG Midget T-type. Dessa T-type bilar TA, TB, TC, TD och TF tillverkades mellan 1936 och 1955 med visst uppehåll under andra världs kriget. därefter kom MGA och MGB-modellerna. Redan 1935 hade dock W.R. Morris sålt MG till Nuffield koncernen. År 1968 blev MG en del av British Leyland och 1980 var det över. Fast märket levde vidare med Rover och senare BMW men 2005 var det än en gång över. Nu har dock Nanjing Automobile Group återigen dammat av namnet MG. Fast det är en helt annan historia.

Under åren kom också MG att användas som märke/namn på en mängd modeller och fordon inom de olika konstellationerna inom Brittisk fordonshistoria. På 60/70-talet var det bl.a. lilla Minin som fick olika logotyper och små egenheter. Vi minns också den lilla Pinin Farina-ritade Austin A40 Futura och de fenförsedda saloonerna, också de med design Pinin Farina från slutet av 50-talet och in på 70-talet, där ju MG ansågs vara de sportiga versionerna med mer instrumentering, gärna med trä runt dem samt skinninredningar.

Hursom BMC tog fram en större variant av grundkonceptet i Minin, ibland kallad "Storkojan" eller Rävlyan här hemma. Internt hette den ADO16 och var en serie bilar, med konstruktion Alec Issigonis och design Pininfarina (efter 1961 hopskrivet), som tillverkades 1962 - 1974. Det blev Issigonis kännetecken med tvärställd motor, framhjulsdrift, och vätskefjädring och Pininfarinas design med stora glasytor och antydan till fenor. Den fanns med olika karaktärer och utrustningar som Austin, Morris, MG, Vanden Plas Princess, Wolseley och Riley. I oktober 1962 kom den "sportigare" MG-versionen 1100 med dubbla SU-förgasare HS2 och 55 hk. Den hade traditionell MG-kylare samt inredning i skinn- och träimitation som standard och "the real stuff" som tillval.. I England hade den till en början fyra dörrar men på export gick det även tvådörrarsbilar. I juni 1967 kom Mk II med bl.a avfasade fenor och en 1300 version med en 1275 cc motor om 70 hk. Då erbjöds MG.n bara i tvådörrarsversion. Produktionen av MG-versionen av ADO16 upphörde hösten 1971. Totalt byggdes 157,409 exemplar av MG 11.00/13.00. Priset för en MG 1100 Mk1 i Sverige var ca 12.000:-. Idag finns drygt 20 exemplar av MG 1100 Mk1 i Sverige.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sparreholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG