Visa alla bilder
Visa film

Volga 70 Bärplansbåt Chevrolet 454 cu V8 — 1964

Klassisk bärplansbåt ursprungligen byggd i Sovjetunionen som i USA blev ombyggd till en runabout med låg vindruta, trädäck och fick en V8 från Chevrolet på 300 hästkrafter.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En tekniskt intressant båt med en ovanlig historia. Redo att användas av en ny ägare."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
18 SEP 16:00
90 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18652
LIDINGÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
230 - 280 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 91 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
25814
13 SEP 10:01
90 000 SEK
20079
13 SEP 07:23
10 000 SEK
30857
12 SEP 21:08
6 000 SEK
20079
12 SEP 18:18
5 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volga 70?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En tekniskt intressant båt med en ovanlig historia. Redo att användas av en ny ägare."

Beskrivning

Bärplansbåten tidigt döpt till Odd Ball tillverkades av skeppsvarvet Volga i Sovjetunionen 1964. I mitten av 1980-talet köptes båten av en dansk båtbyggare i USA. Den nye ägaren såg i båten en möjlighet att kombinera skrovets fina linjer och funktion med en överbyggnad i klassisk amerikansk runaboutstil. Under de följande åren plockades därmed båten isär,renoverades och fick en ny överbyggnad och däck i teak och mahogny. Motorn som sattes in var en marinkonverterad sjövattenkyld Chevrolet Big Block, 454 cu från 1983 på ca. 300 hk med rostfria ventiler och en Holley 800-förgasare. Motorn är monterad med den utgående axeln framåt och kraften överförs till propellern via backslag och vinkelväxel. V8-motorn och flera andra delar kom från välrenommerade specialisten Glenwood Marine. Den har extra ljuddämpare och går på vanlig 95 oktanig blyfri bensin. Uppgiven förbrukning är cirka 1 liter sjömilen. Marschfarten är cirka 30 knop men maxfart är betydligt högre.

Båten går upp på de främre bärplanen vid sju knop och de bakre vid 12 knop. Längden är 8,55 meter (29 fot) och bredden 1,97 m, vikten är 1 500 kg. Bränsletanken rymmer 260 liter. För förbättrad manövrerbarhet har den en Sidepower S640 bogpropeller. Den trebladiga cuppade 20x25 propellern kommer från Glenwood Marine.

Den danske båtbyggaren sålde bärplansbåten 1999 men år 2007 köptes den av hans son som tog den tillbaka till Danmark. Några år senare bytte den ägare igen och hamnade i Stockholm där den sedan har ägts av två vänner som gemensamt använt bärplansbåten. Den nuvarande ägaren har haft den i tre år. Den ombyggda Volga 70:n har uppmärksammats med reportage i flera tidningar som Båtnytt, Klassiska Båtar och Nostalgia. Båten har dessutom varit utställd på båtmässan Allt för Sjön vid två olika tilfällen. Med vid köpet följer ett hamnkapell i gott skick och en specialbyggd sjösättningsvagn.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    OREG 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
    221 / 300 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
     
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Turkos och vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och motorn går bra. Ett nytt elsystem tillverkades för ett par år sedan och ett elschema finns som följer med vid köpet. Även backslaget och vinkelväxeln har renoverats i nutid. Alla instrument från Stewart Warner fungerar. Två uppsättningar startnycklar finns.

  • Skick interiör:

    Två säten med dynor i grönt läder i gott skick. Någon enstaka del av teakträet i den bakre durken är trasigt.

  • Skick exteriör:

    Skrovet i aluminium är i bra skick, så även de rostfria bärplanen. Däcket i solid hondurasmahogny och teak bär sin ålder väl.

  • Skick helhet:

    Fortfarande i gott skick efter den renovering av hög kvalitet som den genomgick på 1980-talet.

Fakta om modellen

Den första bärplansbåten utvecklades i Italien 1905 av flygingenjören Enrico Forlanini. En bärplansbåt har vingliknande bärplan monterade under fartygets skrov och när hastigheten ökar planar båten upp på bärplanen och skrovet lyfts upp ur vattnet. Det ger en bärplansbåt lägre friktion mot vattnet jämfört med ett konventionellt fartyg och gör att bärplansbåten kan ha högre hastighet och minskad bränsleförbrukning. I kommersiell sjöfart är tekniken kanske mest känd för Flygbåtarna som trafikerade sträckan Malmö och Köpenhamn mellan 1963 och 1987.

I Sovjetunionen trodde man också på bärplansbåtar och inte minst för passagerartrafik på floder. Volga 70 utvecklades av Rostislav Alexeyev och modellen ska ha tillverkats i 6 800 exemplar 1958–86. Den exporterades över hela världen av den sovjetiska handelsorganisationen Sudoimport och några exemplar ska ha sålts i Sverige genom Wiking Marin i Täby. De svensksålda båtarna hade Volvo Penta-motorer.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lidingö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG