Visa alla bilder
Visa film

Vespa 180 Super Sport — 1966

Trevlig representant för den sportigaste Vespa-scootern som erbjöds i mitten av sextiotalet. Presentabelt skick, körklar och sannolikt bara brukad i 12 km de senaste 25 åren, då till den sista besiktningen i augusti 2024.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Rolig och klassisk sextiotalsscooter, eftertraktad och pigg med sin speciella motor."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
18 SEP 15:20
32 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18624
LERBERGET/HÖGANÄS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 70 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 33 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
25968
12 SEP 20:39
32 000 SEK
25469
12 SEP 18:05
31 000 SEK
42146
12 SEP 18:04
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Vespa 180 Super Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Rolig och klassisk sextiotalsscooter, eftertraktad och pigg med sin speciella motor."

Beskrivning

Den levererades ny i Sverige i april 1966 och har haft få ägare genom åren. Den nuvarande ägaren (dödsboet) köpte scootern 1990 och det är också han som lät renovera den där han bodde i Göteborg. Motorn renoverades av dåvarande EM Scooters i Göteborg på nittiotalet. Ägaren körde knappt med scootern, men besiktigade ändå den 1997. Idag är den avställd och blir körklar vid påställning med giltig försäkring. Senaste och sista godkända besiktningen gjordes 2024-08-20, då kördes den till stationen av bekant till ägaren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-04-29 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    FJX790 
  • Chassinummer
    VSCIT0022206 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Ljusröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar fint och reagerar bra på choke. Känns rätt i motor, koppling och låda, och båda bromsarna nyper som de ska. Som många äldre scootrar med originalförgasare mår den bra av att ställa bränslekranen i läge "Chuiso" och låta bränslet bränna av i förgasaren före man stänger av. Då är stiftet torrt och scootern startar lätt nästa gång.

  • Skick interiör:

    Två fina sadlar, en lös och en monterad, båda omklädda med grå kederlist. Det finns många nycklar som de anhöriga har plockat fram, men vi hittade ingen som passade i SS:ens styrlås och handskfack. En ny ägare får gärna prova alla nycklar en gång till.

  • Skick exteriör:

    Äldre renovering och lackering i ett bra skick, något litet märke och någon bättring. Handtagen för låsning av kåporna är skiftade höger/vänster och har hamnat upp och ner, funktionen är ok, men bättre att byta tillbaka. NOS navkapslar och röda fälgar, silver i original likt reservhjulet. Äldre Trelleborg däck.

  • Skick helhet:

    Attraktiv modell i ett representativt och användarvänligt fint skick. Körklar efter påställning.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2012-04-23
Ursprungsbesiktning: 1966-04-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1966-04-29
Senast godkända besiktning: 2024-08-20
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Vespa 180 Super Sport var efterföljaren till 160 Grand Sport i serien av sportmodeller från varumärket Piaggio och föregångaren till Vespa 180 Rally. SS hade lite en kantigare form än GS och en trapetzoidformad strålkastare. Den ursprungliga motordesignen behölls, men en modifiering gjordes däremot på veven som inte längre var en fullcirkel. Den hade en kolvbult med en diameter på 16 mm, vilket möjliggjorde montering av ett vevstakslager istället för en mässingsbussning. Genom att sätta in en 62 mm kolv och en 60 mm vev ökade slagvolymen till 180 kubikcentimeter. Som ett resultat ökade effekten med cirka 10 % och SS 180 blev den första Vespa-modellen att nå 100 km/h-gränsen. 180 Kuriosa: Super Sport erbjöds aldrig officiellt på den tyska marknaden, vilket möjligen kunde tyda på att det inte fanns någon efterfrågan på sportmodeller vid den tiden, men mest sannolikt är att förkortningen SS fortfarande påminde alltför mycket om det förflutna under WWII.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lerberget/Höganäs

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG