Visa alla bilder

Honda XR 250R — 2001

Sannolikt Sveriges enda vägregistrerade XR 250R. I ett strålande skick och godkänd för gatan. Läs storyn om hur detta blev möjligt.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En sällsynt möjlighet att få köra Honda XR lagligt på gatan. Dessutom en XR i ett mycket bra och trevligt skick. Köparen måste byta nålventil i förgasaren samt packning vid bensinkranen före motorcykeln kan användas. Senaste besiktningen gjordes 2021 så den behöver även in till bilprovningen för kontroll före man tar den i trafik."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
18 SEP 15:50
9 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18649
UMEÅ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
40 - 50 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 9 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
22321
13 SEP 07:31
9 000 SEK
24209
12 SEP 21:21
8 500 SEK
20079
12 SEP 20:01
8 000 SEK
27389
12 SEP 19:52
5 500 SEK
22884
12 SEP 18:56
5 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Honda XR 250R?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En sällsynt möjlighet att få köra Honda XR lagligt på gatan. Dessutom en XR i ett mycket bra och trevligt skick. Köparen måste byta nålventil i förgasaren samt packning vid bensinkranen före motorcykeln kan användas. Senaste besiktningen gjordes 2021 så den behöver även in till bilprovningen för kontroll före man tar den i trafik."

Beskrivning

Motorcykeln köptes 2010 i Los Angeles, USA av första ägaren. Han hade endast kört den på gatan så den var inte sönderkörd, utan lika fin som den är i dag. I Kalifornien får dessa köras på väg om man har en "green sticker" på mc'n. Denna sitter fortfarande kvar på vänster gaffelben som kuriosa. I Sverige kan dessa motorcyklar som regel endast enduroregistreras. Vilket innebär att de endast får framföras på väg av förare med giltig förarlicens utfärdad av Svemo och brukas på väg endast i direkt samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i Svemo.

Detta innebär att möjligheten för en vanlig mc-entusiast att använda en enduroregistrerad motorcykel lagligt på allmän väg i princip omöjliggörs. Men denna Honda XR 250R är vägregistrerad och får användas utan inskränkningar av alla som har mc-körkort.

Men hur gick detta till?

Ägaren berättar att han importerade mc'n 2010 med målet att vägregistrera den. Alla han frågade sa att det var omöjligt. Detta gjorde honom bara mer besluten att lyckas. En av de stora utmaningarna var att klara bullerprovet. Steg 1 blev att införskaffa en komplett utrustning för bullermätning och testköra. Vid första testen insåg man att offroad däcken måste bytas mot landsvägsdäck då de bullrade alltför mycket. Efter veckor av justeringar och tester lät man slutligen Svensk Maskinprovning AB (SMP) utföra det officiella provet. 2010-06-10 fick mc'n godkänt på bullertestet. Men det fanns fler utmaningar. Bland dessa kan nämnas hastighetsmätare som krävs på en vägregistrerad mc. Det saknas ju på en offroad mc. Lösningen blev en elektronisk hastighetsmätare med drivning från framhjulet. Tyvärr saknar dessa kilometerräknare, det finns endast trippmätare, så vi vet inte hur längt motorcykeln rullat. Men ägaren berättar att han använt den 10 till 15 gånger sedan inköpet 2010. Sett till skicket så vi tror inte att den rullat jättemycket. Bland entusiasterna räknas denna modell av XR som en klassiker med ett rykte såsom outslitlig. Till motorcykeln medföljer lite extra delar enligt bild. Bland annat den framskärm som 1'a ägaren monterade när han körde den på gatan i USA.



Detta är en distansauktion. Bilderna har tagits av en fristående fotograf. Uppgifter om motorcykeln och dess tekniska status har erhållits från ägaren. BWA har alltså inte besiktigat motorcykeln på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2001/2001 
  • Första registreringsdatum
    2010-08-25 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    CLP948 
  • Chassinummer
    JH2ME08161K600163 
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Flerfärgad 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med förbättrad gaffelkrona, annat slutrör så avgaserna går nedåt och speciellt kedjeskydd. Se bilderna så kan ni själva identifiera de förbättringar som gjorts. Godkänd av bilprovningen i precis det skick den befinner sig. Den har stått stilla några år i garaget och när man fyllde bränsle för provstart vid fotograferingen läckte nålventilen i förgasaren samt packningen mellan bränsletanken och kranen. Ägaren har tidigare bytt nålventil då dessa inte tål nutida utspädda bensinen vi har i Sverige. Så den är inte startad nu, men har inga tekniska problem.

  • Skick exteriör:

    Välvårdad på ett osannolikt sätt. Så här brukar inte en orenoverad och använd offroad-mc se ut.

  • Skick helhet:

    Mycket välvårdad, varken sönderkörd eller sönderskruvad. Aldrig tävlingskörd utan hela tiden rullat på gatan, både i USA och här i Sverige. Vi känner inte till någon mer gatulegal XR 250R i Sverige.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-10-11
Ursprungsbesiktning: 2010-08-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2010-08-25 (010101)
Senast godkända besiktning: 2019-07-12
Besiktigad tom: 2021-07-31
Årsskatt: 180 Kr
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Honda XR250R och XR250L är terräng- och dual-sport-motorcyklar tillverkade av Honda från 1979 till 2004, som en del av Honda XR-serien. De har fyrtaktsmotorer med SOHC-fyrventiler och en volym på 249 cc (15,2 cu in).

1996–2004 års versioner av XR250R hade 25 cm fjädringsväg fram och bak och 41 mm patrongaffel fram. Däckstorleken var 80/100-21 fram och 100/100-18 bak. Den hade 13–48 kuggars utväxling och en original topphastighet på cirka 120 km/h vid 8000 rpm.Förändringarna mellan 1996 och 2004 bestod av dekaluppdateringar, där de mekaniska delarna var identiska.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Umeå

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG