Visa alla bilder
Visa film

Volvo 745 GL 2,3 — 1986

Åkeriägarens osannolika Volvo herrgårdsvagn som bara rullat 7 890 mil.
Därtill en av de första 745 som kom ut i Sverige 1985. Tack vare skicket
användes den i filmen ”En man som heter Ove” för att gestalta en helt ny Volvo 745.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Så nära nyskick man kan komma och så otroligt välbevarad av dess ägare. Det märks att den alltid stått i garage och rullat såpass lite. Denna bil är en fröjd för ögat och den skulle passa på vilket bilmuseum som helst."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
117 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17572
KARLSTAD
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 745 GL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Så nära nyskick man kan komma och så otroligt välbevarad av dess ägare. Det märks att den alltid stått i garage och rullat såpass lite. Denna bil är en fröjd för ögat och den skulle passa på vilket bilmuseum som helst."

Beskrivning

Det här är historien om hur en vanlig och beige standard Volvo 745 helt oförhappandes blev en av Sveriges mest välbevarade. Ingen hade en tanke på att spara den. Men här står den nu. Sveriges mest osannolika Volvo 745 av 1986 års modell.
Ägaren av Söders Åkeri hämtade ut sin nya 745 GL i oktober 1985 hos återförsäljaren Värmlands Motor i Karlstad. Vi är övertygade att det var med stolthet som åkeriägaren hämtade ut sin nya Volvo kombi. Volvo lanserade nämligen först sin kombiversion på USA-marknaden, sedan blev det Sveriges tur ett knappt halvår senare. Vi tror att åkeriägaren fick förtur på denna tidiga 745 genom sina goda kontakter inom Volvo-världen. Han körde nämligen Volvos lastbilar i sitt åkeri och var en mycket god kund på Volvo. Bilen skrevs på åkeriet, men användes uteslutande av herr och fru Söder som finbil.
I vardagen var herr Söder fullt upptagen med att ratta lastbil eller någon av åkeriets tjänstefordon.

En gång per år unnade sig paret Söder en semesterresa upp till Norrland med 745’an. Man kan nästan säga att detta var parets bil för söndagsåkande, om nu uttrycket tillåts. Bilen användes aldrig vintertid, så vinterdäck finns inte till bilen. Bilen härbärgerades alltid i villans källargarage.

1998 avled åkeriägaren, sonen tog över åkeriet och finbilen skrevs över på änkan. Volvon blev därför mest ståendes i garaget, förty änkan saknade körkort. Sonen körde bilen någon enstaka gång när mor skulle handla, för att hålla i gång den. 2012 gick även fru Söder ur tiden. Sonen blev då registrerad ägare av 745’an.

2014 var sonen Söder 78 år och skulle sälja av saker som sparats genom åren. Däribland faderns Volvo 745 som alltid stått i källaren. Helt odramatiskt, utan att någon riktigt tänkt på det, hade den blivit veteranbil. Nuvarande ägare fick förtroendet fortsätta förvalta den fina Volvon. Det har han gjort med bravur. Direkt vid överlåtandet 2014 gjordes stor service på bilen. Ny kamrem, ny vattenpump, nya slangar, nya remmar, nya däck med mera.

Bilen har blivit mycket uppmärksammad som en bra representant för Volvos 700/900-serie. Så här såg de ut, detta är facit. Som sådan har den publicerats i tidningen Klassikers köpguide för Volvo 745/945, i nr 4 2022. På Volvo-träffen Vrom 2024 blev den prisad av Volvo 7/900 klubben. Ägaren har kört cirka 150 mil sedan 2014, varav 50 mil ner till Vänersborg vid inspelningen av ”En man som heter Ove”.
Bilen är nybesiktigad av Svensk Bilprovning 2024-09-12. All verksamhet stannade av när bilen rullade in, det var en begivenhet och ett välkommet avbrott från den dagliga rutinen.
Ägaren känner det är dags för nästa förvaltare av detta rullande kulturarv att ta vid.
Han låter därför efter mycket tvekan bilen gå vidare och hoppas den kommer till ett gott hem.

Alla nycklar samt dokumentation finns liksom originalreservhjul och verktyg.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1986/1986 
  • Första registreringsdatum
    1985-10-28 
  • Avläst mätarställning
    78902 km 
  • Kw / hk
    82 / 111 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Ljusbrun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med Volvos klassiska B230A motor. Här i förgasarutförande och med uppgiven effekt på 112 hk. 5-växlad manuell låda. En fröjd att köra. Motorn spinner fint och växellägena är mycket distinkta. Inget knarrande eller gnisslande någonstans. Inga anmärkningar.

  • Skick interiör:

    Bilen känns och ser nästan ut som ny inuti. Inga sprickor i instrumentbrädan, inget slitage på sätena. Förutom pedantiska ägare, så har det suttit skyddande överdragsklädsel från ny och tills nuvarande ägare plockade ur den 2014.
    Bagageutrymmet är i en klass för sig själv. Det finaste vi sett på en 740 kombi.
    Radion lät första ägaren montera och den fungerar felfritt. I handskfacket finns det sju kassettband med hela topplistan 1986.

  • Skick exteriör:

    Även utvändigt är bilen i osannolikt bra skick. Aldrig omlackerad. Inga dörruppslag eller parkeringsskador. Rak och fin kaross, dörrspringor utan anmärkningar. Finns ett litet lacksläpp/lackbubbla på bakluckan ovanför handtaget. Alla rutor, lister samt däck är i utmärkt skick. Vindrutan var ny 2014.

  • Skick helhet:

    En drömbil för den entusiastiska Volvosamlaren. En bil som bör bevaras och visas upp som en osannolikt välbevarad del av det rullande kulturarvet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-09-11
Ursprungsbesiktning: 1985-10-24 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1985-10-28
Senast godkända besiktning: 2018-09-13
Besiktigad tom: 2020-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 5

Ägarens kommentar

Jag har sett mig mest som en förvaltare av denna 745. Jag har skött om den väl och varit rädd om den, på samma sätt som första ägaren gjorde. I denna bil har inga barn spillt glass i baksätet, inga hantverkare lastat brädor i bagaget, inga ungdomar har sladdat runt vintertid och inga tunga släpkärror har släpats runt i trafiken.

Fakta om modellen

Volvo 740 utvecklades i Sverige och Nederländerna och monterades och byggdes främst i Sverige men även i Belgien. Volvo satsade hårt på den amerikanska marknaden och i USA var det högsta mode med bilar som hade en kilformad vass, kantig profil under 1970- och 1980-talen, så Volvo 740 fick en tydlig kantig form.



Produktionen upphörde med 1993 års modell hösten 1992 på grund av att den snarlika vidareutvecklade modellen Volvo 940 kommit ut på marknaden, men två decennier efter produktionsstopp var fortfarande bilar ur 700-serien vanliga på vägarna i Sverige.



Volvo 740 blev tidvis kallad "Sossecontainer" eftersom det var en bil vanlig hos arbetarklassen. Detta uttryck ska dock inte förknippas med systermodellen Volvo 760 som var en lyxbil på den tiden.

1986 lanserades den första kombimodellen utanför Nordamerika. Modellerna såg detta år ut precis som 1985, men med nya hjulsidor och annan logotyp på modellbeteckningen, med den skillnaden att GLE också gick att få med turbodiesel (D24T med 109 hk och 205 Nm) från VAG.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Karlstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund

peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG