Visa alla bilder
Visa film

Opel Kadett Rallye 1900 S — 1970

En drygt 50 år gammal i Opel Rallye Kadett i bruksskick. Familjeägd sedan ny.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Länge sedan man såg en "kaviartub" i trafik."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
141 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17491
ENKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Kadett Rallye?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Länge sedan man såg en "kaviartub" i trafik."

Beskrivning

Denna Opel har ägts av en och samma familj sedan ny. Efter att ägaren hämtat sin Opel från Tyskland anlände han och den nyinköpta Kadett Rallye Coupé 1900 S:n till Sverige. Överfarten gick via färjan från Travemünde till Trelleborgs hamn och snart skulle den vara redo för sin nya tillvaro på svenska vägar. Månaden efter var det dags för Rallyen att typbesiktigas i Bromma och tack vare förberedelserna i Tyskland med "Sverigepaketet" och godkännandet av GM Sweden klarade bilen besiktningen utan problem. Registreringsskyltarna kom snabbt på plats och bilen var redo att tas i bruk. Kort därefter fick ägaren ett erbjudande om att byta ut den tätstegade rallyväxellådan mot en 5-växlad växellåda vilket skulle göra bilen mer användarvänlig för vardagskörning men han avböjde klokt nog erbjudandet. År 1977 skrevs Kadetten över på ägarens fru som använde bilen för att pendla till och från jobbet. Året därpå, 1978, genomgick Kadetten en omfattande renovering då motorn tappat sin kraft och rost börjat angripa de främre skärmarna. Bilen fick bland annat nya vev och ramlager, kolvar, ventiler med styvare ventilfjädrar och nya framskärmar. För att skydda mot stenskott och vägsprut monterades Lokkari innerskärmar av aluminium. Nya stötdämpare installerades och bilen fick en hellackering i sin ursprungliga Kardinal-röda kulör med svarta ränder på motorhuven. År 1991 lackerades Kadetten om en andra gång, denna gång på lackeringsskolan i Norrköping som ett elevprojekt. Efter denna renovering användes bilen mest för längre resor och campingturer, bland annat en semesterresa till Österrike. 1995 var det dags för ett nytt avgassystem, specialtillverkat av Ferrita i Köping som gav bilen en ny och fräschare känsla på vägen. När år 2000 kom beslutade sig ägaren för att genomföra ytterligare en hel motorrenovering med tanke på att bilen i övrigt var i ett bra skick och har många mil framför sig. Idag är Rallye Coupén fortfarande i ett bra bruksskick och färdig för nya äventyr. Låda med reservdelar och fyra äldre däck på plåtfälgar medföljer löst, se bilder. Dokumentation medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-09-22 
  • Avläst mätarställning
    91565 km 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl/Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Bromsarna tar jämnt och bra. Instrumentering och kringutrustning fungerar enligt ägaren som den ska.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett normalt bruksskick. Framstolarna är utbytta till Opel Astra stolar. Innertaket är i ett bra skick. Golvmattorna något slitna, se bild.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering i ett normalt bruksskick. Vissa kromdetaljer som hornen på bakre stötfångare är rostiga men bättre begagnade medföljer löst, se bild.

  • Skick helhet:

    Kul modell i bruksskick. Ägarfamiljen har skött om denna Kadett och sett till att den klarat sig bra från tidens tand. Besiktigad och körklar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-03-17
Ursprungsbesiktning: 1970-09-22 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1970-09-22
Senast godkända besiktning: 2019-04-08
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Opel Kadett B kom ut på marknaden i augusti 1965. Den såg mer spänstig ut än sin föregångare. Trots att den nya modellen var lite större. Kadett fanns som 4-dörrars, 2-dörrars, herrgårdsvagn och som coupé. Basmotorn var fyrcylindrig med överliggande kamaxel. Den var på 1100 cc och gav i standardutförande 45 hk. I november 1966 lanserades Opel Rallye Kadett. Den hade 1100 cc motor med dubbla enkelförgasare som gav 60 hk. Den blev en populär rallybil. Men den stora framgången inom rallysporten kom först efter ett svenskt initiativ. 60 hästkrafter i all ära, men varför inte lyfta i den större 1900 cc motorn på 90 hästkrafter från Opel Rekord. Det svenska initiativet avvisades initialt av Opels tyska ingenjörer. Så många hästkrafter i den mindre bilen var man tveksam till. Dessutom menade man att motorn inte fick plats utan omfattande modifieringar av karossen. Ett svenskt team gjorde slag i saken. Man ämnade bevisa sin tes. Teamet monterade 1900 cc motorn och satte Kadetten på en biltransport ner till fabriken i Tyskland. Resten är rallyhistoria. Plötsligt kunde man beställa en nästan färdig rallybil hos den lokala Opelförsäljaren. Framgångarna lät inte vänta på sig. Sporrade av framgångarna tog Opel fram en Sprint-version av Rallye Kadett. Med dubbla Weber förgasare gav den 106 hk. Under några år i början på 1970-talet var Rallye Kadett med i toppstriden inom rallysporten. I 1970 års RAC-Rally kom Opels Rallye Kadett tvåa, trea och fyra, med ett Opel-team bestående av svenskarna Ove Eriksson, Lillebror Nasenius och Janne Henriksson i spetsen. Hemma i Sverige blev det flera SM-segrar i både Grupp 1 och 2. En ikon inom rallysporten var född. Sammanlagt tillverkade Opel 103?622 exemplar av Kadett Coupé. Låt dig dock inte luras av det känns som att relativt många Kadett Coupéer tillverkades. Enligt uppgifter från transportstyrelsen återstår det under 500 exemplar i Sverige av Kadett Coupé, där Rallye inräknas. Mindre än 300 exemplar av dessa har 1900 cc motorn. Så vill man ha en Rallye Kadett är tiden knapp.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: ENKÖPING

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG