Visa alla bilder
Visa film

MG PA 2205 — 1935

Extremt välrenoverad i detalj under en lång tid när andra projekt fick ta tid och kraft. Men när ägaren bestämde sig för att bli klar blev resultatet överväldigande vackert.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En förmodligen förhållandevis prisvärd och folklig sportbil på sin tid och kanske kördes den av en diskret, medveten och välklädd dandy utan några behov av att köra något vräkigt och vulgärt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
267 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17502
ÅTVIDABERG
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG PA 2205?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En förmodligen förhållandevis prisvärd och folklig sportbil på sin tid och kanske kördes den av en diskret, medveten och välklädd dandy utan några behov av att köra något vräkigt och vulgärt."

Beskrivning

Bilen kom till Sverige genom privatimport i slutet av sextiotalet och registrerades här i oktober 1968. På en del sidor står det 1971, men det första registreringsbeviset är i alla fall från 1968. Den nuvarande ägaren köpte bilen 1972 och påbörjade en renovering i minsta detalj som varade ända fram till 2018 då bilen blev klar och kunde besiktigas. Under "Ägarens kommentarer" nedan berättar han mer om den långa renoveringsperioden med framgångar och bakslag. Den senaste och sista besiktningen gjordes 2019-04-05.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1935/1935 
  • Första registreringsdatum
    1934-01-01 
  • Avläst mätarställning
    00073 km 
  • Kw / hk
    28 / 35 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Ljusgul/brun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ägaren har haft en snårig resa med att få motorn att fungera som som den ska, och den delen av renoveringen var faktiskt klar långt före resten av bilen. Fint fungerande och lite krävande att köra för chaufförer med endast vana från moderna bilar. Lära, lyssna och känna är bra ambitioner att ta med sig vid körning.

  • Skick interiör:

    Det är hantverksmässigt vackert överallt och även de mekaniska delarna är snygga att vila ögonen på en längre stund. Skinninredningen, suffletten och detaljerna; det tar tid att ta in intrycken.

  • Skick exteriör:

    Förstklassigt lackeringsjobb i två kulörer och ny sufflett i canvastyg. Fina ekerfälgar i originalutförande med vackra spinners och nytillverkade Blockley vintage däck.

  • Skick helhet:

    Det märks att bilens färdigställande är färskt och dess finish imponerar. En extra fin representant för trettiotalets lilla sportvagnsideal.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-11-12
Ursprungsbesiktning: 1934-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1934-01-01
Senast godkända besiktning: 2019-04-05
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

Bilen importerades av en man i Vara i slutet på sextiotalet och det finns registreringsbevis från 1968, men nuvarande bilregister säger att den registrerades först den 18:e juni 1971 och att den nuvarande ägaren köpte vagnen 26:e september 1972. Det är i alla fall en av ett tjugotal bilar som finns i Sverige för närvarande, alla är importerade begagnade hit. Bilen var besiktigad och körbar men inte mycket mer. Motorn slamrade rejält och den var ganska slut i framvagnen och karossen hade även den sett sina bästa dagar så renoveringen startade ganska omgående. Bilen plockades ner helt, blästrades och målades. Årliga inköpsresor till MG:ns hemland gjordes under 70-talet när pundet var nere på runt 6:50. Motorn fick från England nygjutna kolvar och oljepumpen nya drev, SU-förgasarna renoverades med nya nålar och säten. Stålekerhjulen riktades hjälpligt och den hägrande chassieprovturen närmade sig. Provturen blev inte som förväntat för efter några minuters test uppstod ett skärande oljud från motorn. Ur med motorn igen och bort med vevaxeln så man fick ner kolvarna för att konstatera att kolvringsspåren inte var tillräckligt djupa vid värmeexpansionen. Motorn hade nya foder men gamla kolvar vid inköpet och de specialbeställda kolvarna från England fick slipas ner till rätt dimension av Sterner Blomqvist Motor i Malmö men där missade man att fördjupa kolvringsspåren. Efter detta går motorn som en dröm, men intressantare projekt tar vid i garaget och den blir stående. Flera försök att få den klar gjordes under de gångna decennierna, dock utan resultat, men 2018 hade undertecknad bestämt att inget annat fick komma emellan i garaget och visst blev den klar, trodde jag. Små provturer gjordes hemmavid och den kontrollbesiktigades, men så ämnade jag besöka en bilträff i Linköping och då skar oljepumpen efter 8 km. Vad som hände var att jag varit under bilen och dragit åt samtliga bultar för att stävja ofrivillig oljerevirutmärkning och då även den externt monterade oljepumpen som då blev för "trång" vid värmeexpansion. Till skillnad mot sjuttiotalet är det ju enkelt att skaffa delar idag via nätet, så nu är även detta åtgärdat och nu rullar den igen tills-vidare.

Fakta om modellen

Cecil Kimber var anställd på Morrisfabriken och startade Morris Garages där man modifierade och trimmade Morrisbilar. Bilarna från Morris Garages blev populära i back- och uthållighetstävlingar mycket tack vare att Kimber själv deltog mycket framgångsrikt bakom ratten, samtidigt som MG-bilarna var tämligen prisvärda och såldes i ett relativt stort antal företrädesvis i USA. MG -produktionen expanderade snabbt och 1929 flyttade man in i en ny abrik i Abingdon, Oxforshire där MG Car Company tillverkade bilar fram till 1980. Till en början användes mycket delar från Morris i produktionen och med Wolseleys fyrcylindriga motor på 847 cc och 36 hk som var utrustad med överliggande kam (OHC) var den tacksam att trimma på både gott och ont. Därtill en 4-växlad osynkad växellåda samt mekaniska bromsar.

Mellan januari 1934 och juli 1935 tillverkades 1922 MG PA i tre olika utförande; två- och fyrsitsiga öppna samt några få täckta Airline

Coupé. Enligt engelska MMM-registret har mer än 1/3 av produktionen överlevt till våra dagar. Runt 20 exemplar finns för närvarande i Sverige, alla är importerade begagnade.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åtvidaberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG