Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 190 SL W121 — 1962

Ett bra tillfälle för den som vill äga en mycket välrenoverad och väl omskött Mercedes 190 SL. Kan inte bli mycket närmare utställningsskick än så här.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En av de bästa renoveringar jag sett. En eloge till utföraren av detta högklassiga arbete."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
880 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17515
NORRTÄLJE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 190 SL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En av de bästa renoveringar jag sett. En eloge till utföraren av detta högklassiga arbete."

Beskrivning

Nuvarande ägare köpte bilen 2006 i bedagat men oskruvat skick och han ägnade 10 år av minutsiös renovering fram till besiktning år 2016 och har därefter kört Mercedesen sparsamt varje sommar. Målsättningen under renoveringsarbetet var att bilen i möjligaste mån skulle vara i äkta originalskick gällande utförande reservdelar, skruvar, färg etc. Bilen hade rostskador i tre av golvets fyra paneler, dessa ersattes med NOS plåtar enligt originalutförande. Bilen slipades plåtren inför provmontering och inpassning av detaljer. Majoriteten av de utbytta delarna består av NOS detaljer men några få avsteg gjordes för däck och styrdämpare som är av japansk modell samt modern startmotor med bättre prestanda. Bilen startar lätt och går mycket fint, delvis på grund av de Thuresson-renoverade original solexförgasarna. Bilen är i ett mycket bra och noggrant renoverat skick där man kan se att ägaren har lagt mycket möda på att inte ”överrenovera” bilen. Ofta görs detta, så att till exempel lacken blir för ”fet” och blank och interiören kan se för ny ut, men här har bilen behållit sin skäl. Hardtop i ett orenoverat men relativt bra skick, två uppsättningar med nycklar och NOS originalratt medföljer bilen. Vad ägaren säger och jag kan bedöma så har bilen "matching numbers", se bilder.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    2016-05-23 
  • Avläst mätarställning
    57185 Miles 
  • Kw / hk
    89 / 121 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går mycket bra och mjukt i motor och drivlina. Bilen är utrustad med Thuresson-renoverade original solex-förgasare som har justerats och kalibrerats optimalt. Övrig mekanik såsom bussningar, hjulupphängningar, transmission upplevs tight och utan missljud, gnissel eller "klonk". All kringutrustning fungerar som den ska bortsett varvräknaren som lever ett eget liv och slutar att fungera efter en tids körning. Tavlan på hastighetsmätaren visar km/h men trippmätaren och mätaren är i miles.

  • Skick interiör:

    Proffsigt omklädd interiör vid renoveringen och den är fortfarande i mycket fint och välvårdat skick. Alla inredningsdetaljer har hög finish och kvalitet, samt är dessa i ett mycket bra skick. Igen, inte överrenoverad utan klädseln ser ut som den vore originalmonterad och näst intill oanvänd sedan 1962.

  • Skick exteriör:

    Lackering i proffsklass. Krom(det mesta omkromat till mycket hög finish), glas och däck är i ett mycket fint skick. Så även suffletten. Hardtop medföljer i orenoverat skick, se bilder. Mycket fin och vårdad undertill, rostskyddad. Även mycket fin innanför domkraftsluckorna, se bilder. Panelinpassning i mycket noggrant utfört skick med jämna fina springor.

  • Skick helhet:

    En mycket fin renoverad Mercedes som har körts sparsamt sedan renoveringen. Bilen passar väl in i tempot på svenska vägar än idag. Toppskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-05-23
Ursprungsbesiktning: 2016-05-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2016-05-23 (620101)
Senast godkända besiktning: 2018-05-07
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Mercedes-Benz 190SL brukar ses som lillebror till 300SL men den var egentligen mer besläktad med W120. Motorn på 1,9 liter hade däremot sina rötter i 300SL.

190SL introducerades tillsammans med sin mer firade systermodell 300 SL på bilsalongen i New York i februari 1954. Medan 300 SL var en sportbil utvecklad ur det tidiga femtiotalets tävlingsvagnar byggde 190 SL på ett kortare chassi som hämtades från familjebilen 180. Mercedes-Benz riktade in sig på kunder som ville ha en mer ombonad och pålitlig sportvagn som var mer lämpad för långfärder än vad de brittiska och italienska konkurrenterna kunde erbjuda. Med 190 SL introducerades ett par nyheter som senare skulle komma till de mer sedesamma familjevagnarna till godo som till exempel en modern fyrcylindrig toppventilsmotor med överliggande kamaxel och en enkelledad pendelaxel som gav tryggare och mer förutsägbara vägegenskaper.

Mercedes-Benz W121 BII är en sportbil som tillverkades mellan maj 1955 och februari 1963.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Norrtälje

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG