Visa alla bilder
Visa film

Citroën CX25 GTi Turbo 2 — 1988

Representativ, sober och särskilt attraktiv för CX-citroënisterna. Den starkaste och snabbaste, toppen på utvecklingen av modellen och dessutom med ett av de längsta emblemen att placera på bakluckan.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"CX-modellen i sin evolutionära slutfas, när en modellcykel är som bäst."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
115 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17472
HISHULT
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën CX25 GTi Turbo 2?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"CX-modellen i sin evolutionära slutfas, när en modellcykel är som bäst."

Beskrivning

Den såldes ny i Halmstad till sin första ägare och när den nuvarande ägaren köpte bilen 1990 hade den rullat runt 3 000 mil. Han körde med den regelbundet som en bruksbil i drygt 10 år och hann med omkring 17 000 mil på de åren. 2001 bestämde han sig för att karossrenovera CX:en och demonterade dörrar, huv, baklucka och skärmar. Underrede, innerskärmar och trösklar blästrades, lackerades och rostskyddades, och broms- och hydraulrör byttes där det behövdes tillsammans med gasklockor med rätt kvävetryck. Lacken gjordes av Ferrari/Maserati-verkstaden i Örkelljunga Autocenter Lack & Karosseri AB. Efter att bilen var klar något år senare har den bara rullat några hundra mil. Senaste godkända besiktningen gjordes 2023-05-29.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1998 
  • Första registreringsdatum
    1988-10-07 
  • Avläst mätarställning
    205 450 km 
  • Kw / hk
    115 / 156 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mekaniskt har bilen varit välservad från nyleverans och motorn har genom åren inte förbrukat någon olja. Det är bra känsla och styrka i maskinen och lådan funkar fint. Hydrauliken känns rätt avstämd på vägen och om man känner efter riktigt noga känns de där fina rörelserna där varje hörn av hjulupphängningen jobbar finstämt och exakt.

  • Skick interiör:

    Välvårdad och inbjudande originalinredning i ett oväntat fint och fräscht skick givet körsträckan. Klassisk Citroën-sittkomfort med fåtöljfeeling både fram och bak. Helt, rent och snyggt. De tidigare modellernas egensinniga och charmiga badrumsvågsinstrument är på serie 2-modellerna (och även på Turbo serie 1) ersatta av lättavlästa runda instrument.

  • Skick exteriör:

    Nylackerad 2001 och lika fin idag. Bra glas och plast med snygga svarta toner. Fina originalfälgar med de dyra Michelin TRX-däcken som är runt 15 år gamla. De finns att köpa nya (drygt 4 000:-/styck), men tiden har sprungit i från både priset och den smarta konstruktionen. Heder ändå till Michelin som fortsätter att tillverka dem åt alla som är sitter fast med sina TRX-fälgar på sina youngtimers från åttiotalet. Ett par set originalfälgar från en GTi serie 1 och en Turbo serie 1 som passar normala däckstorlekar finns och kan följa med.

  • Skick helhet:

    Exemplariskt fint skick av en modell som har en dedikerad skara entusiaster i Citroën-kretsar. Och om man vill köra med de coola originalfälgarna är bilens egentliga enda nackdel priset på ett set nya Michelin TRX-däck, räkna med 16 000:- och uppåt för fyra stycken. Någon skribent skrev att "The Betamax of tyre technology, the Michelin TRX". Googla på Betamax vs VHS, så förstår du.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-08-15
Ursprungsbesiktning: 1988-02-05 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1988-10-07
Senast godkända besiktning: 2023-05-29
Besiktigad tom: 2025-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hishult

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG