Visa alla bilder
Visa film

BMW 3,0 S Automatic E3 — 1976

En svensksåld premiumvagn från BMW i fint skick, i en eftertraktad färgkombination.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En vacker och härlig vagn som är renoverad till ett fint originalutförande "utan tanke på kostnader". Dåvarande ägare, entusiast och medlem i BMW-klubben visste vad han ville ha och uppnå med bilen, så fick det bli."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
162 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17558
BROMMA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 3,0 S Automatic?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En vacker och härlig vagn som är renoverad till ett fint originalutförande "utan tanke på kostnader". Dåvarande ägare, entusiast och medlem i BMW-klubben visste vad han ville ha och uppnå med bilen, så fick det bli."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige den 7 maj 1976. Från 1996 ägdes den av en BMW entusiast och hans familj, som hade flera vagnar. Den kom att kostats på stora summor med renovering av bl.a. automatlåda, kaross och lackering samt mycket nya kosmetiska- och slitagedelar. Den fick också extra ljuddämpning i dörrar och motorhuv. Servad regelbundet, varsamt skött och knappt använd. Låg mätarställning om 5.313 mil men oklart om mätaren har slagit runt. Med bilen följer instruktionsbok, originalhandlingar, besiktningsprotokoll och kvitton. Dubbla nycklar. Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1976/1976 
  • Första registreringsdatum
    1976-05-07 
  • Avläst mätarställning
    53 134 km 
  • Kw / hk
    132 / 179 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textilklädsel och textilmattor 
  • Färg
    Ljusblå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går lugnt fint i motor- och drivlina. Automatlådans funktioner med växling och kickdown fungerade smidigt och väl, utan ryck. Vid lung provkörning i stadstrafik och förortsled upplevdes färden behaglig med bra styrning, tight chassi och hjulupphängning samt bra bromsar. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut. Inga kommentarer från Bilprovning. Utrustad med fast dragkrok.

  • Skick interiör:

    Fin inredning med stuns i stolar och baksäte. Textiler och vinyl i fint skick på såväl stolar, baksäte, dörrsidor som paneler. Fina textilmattor. Innertak och övriga plastdetaljer i fint skick. Så även ratt, reglage, instrument och "trädetaljer". All el förefaller fungera väl, så också el-taklucka. Nyare stereo. Formgjutna skyddsmattor i gummi medföljer. Ej ursprungsmattor

  • Skick exteriör:

    Fin och blank nyare lackering, med någon enstaka liten blåsa. Krom, lister, glas, emblem, gummi och belysningsdetaljer i fint skick. Tyvärr finns mindre skador på lås och en list efter ett inbrottsförsök men allt fungerar som de skall. En gummilist vänster bak saknar ett hörn, ligger i bilen. Fina fälgar och navkapslar samt snobbringar. Nyare Michelindäck.

  • Skick helhet:

    Det är något visst med en Direktörsvagn från BMW, inte minst i färgkombinationen med Fjordblå metallic och sober mörkare blå textilinredning med trädetaljer. I den här fina och bekväma vagnen får man en känsla och nostalgitripp av hur välsituerade färdades för 50 år sedan. En trivsam entusiastvagn och klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2007-10-02
Ursprungsbesiktning: 1976-04-27 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1976-05-07
Senast godkända besiktning: 2023-06-02
Besiktigad tom: 2025-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Efter att BMW fått igång produktionen efter andra världskriget erbjöd man en vild flora av MC-bilar, småbilar, stora dyra vagnar och sportbilar. I början av 60-talet började de renodla och Neu Klasse, en större mellanklassvagn med en för tiden slank och rymlig kaross med modern design och teknik, blev en framgång. I mitten av 60-talet insåg BMW att de även behövde en lite mindre vagn, för att möta efterfrågan från den växande medelklassen. Ur sin framgångsrika Neu Klasse tog de fram en mindre tvådörrars version, de sk. 02-vagnarna.



Det gick allt bättre för BMW och i slutet av 60-talet fick man så muskler och möjlighet att även ta fram en ny modell ett snäpp upp på stegen. Efter BMW 501/502 (Barockängeln) blev då modellserien E3 tillverkarens comeback i den större klassen, den kallades också för Grosse Klasse på hemmaplan. Den presenterades under hösten 1968 och tillverkades fram tom årsmodell 1978.



Fram satt en sexcylindrig motor, utvecklad ur fyran, dessutom återanvändes en hel del av tekniken från de fyrcylindriga. syskonen. Detta medförde att de ansågs ha mer "körglädje" än huvudkonkurrenten Mercedes mer klassiska vagnar vid den här tiden. De nya BMW bilarna fick beteckningen 2500, 2800 samt 3,0 och 3,3 beroende på storleken på motorerna. De första åren var det 2500/2800 med dubbla förgasare som gällde.



Vid Genèvesalongen 1971 presenterades en uppgraderad motor, 3,0 S och senare under året en 3,0 Si med en Bosch D-Jetronic bränsleinsprutning. Till modellåret 1976 byttes den ut mot en modernare Bosch L-Jetronic. Med bränsleinsprutning gick det lite raskare till 100 och toppfarten blev högre, 7,8 sek och 211 km/h. Fördelen med bränsleinsprutning var också en lägre förbrukning.



Kunderna kunde beställa vagnar med enklare utrustningar och uppåt i värdekedjan till rena lyxbilarna. De blev också allt mer påkostade under tillverkningstiden. Såväl 2800 som senare 3,0 och 3,3 versionerna kunde fås i en förlängd L-version. I USA kom E3 modellen att heta Bavaria med en del avvikelser mot de "europeiska" versionerna. Totalt tillverkades ca 190.000 exemplar av modellserien E3, varav ca. 72.000 för den amerikanska marknaden.



Lite kuriosa, inte allt för smickrande, var att dessa potenta vagnar blev populära även hos ljusskygga individer. Otalig var de vagnar som stals och användes tex vid bankrån. Det sägs att polisen vid stölder av framförallt, sedanmodellen, var på sin vakt. Något var i görningen. I Tyskland kallades den skämtsamt för Baader-Meinhof Wagen, då Rote Armee Fraktion på 70-talet gärna "lånade" dessa för snabb flykt efter bankrån och andra aktioner.



Coupéversionen modell E9, byggd 1968-1975, på en förkortad E3 plattform kom att dela mycket av teknik- och designdetaljer samt utvecklingssteg med modellserien E3.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bromma

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG