Visa alla bilder
Visa film

Opel Kadett 1900 Rallye — 1970

En svensksåld klassisk Rallykadett med 1900-motor och intressant historik.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En gasglad klassiker med tävlingshistorik och patina. Rensad och preparerad för tävlingsbruk med en Grupp 2 Rallymotor om 170 hk."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
155 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15320
UTTRAN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 250 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En gasglad klassiker med tävlingshistorik och patina. Rensad och preparerad för tävlingsbruk med en Grupp 2 Rallymotor om 170 hk."

Beskrivning

Såld ny i Sverige 1970, då blåmetallic och enligt tillgänglig information fåtal ägare. I mitten av 80-talet köptes den så av Opel Team Sweden, Bus-Ove Eriksson och Ragge Eklund, för att köras i Historiskt Jubileumsrally Göteborg-Stockholm i juni 1986. Därefter blev den stående i 35 år. Nu genomgången, uppstartad och besiktigad. Det blev bl.a. rostlagning i innertrösklar, nya stötdämpare, svarvning av drivaxlar, nya rör och ljuddämpare, genomgång av bromsar, bränsle- och tändsystem samt uppgradering av säkerhets-, drift-, och slitagedelar. I övrigt orörd sedan tävlingen 1986.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-02-04 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    DCA136 
  • Chassinummer
    922022093 
  • Kw / hk
    78 / 106 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart 
  • Färg
    Ljusröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Efter en stor genomgång, nu i ett bra tekniskt skick. Självklart en bil för tävling, som kräver varv och offensiv körning.

  • Skick interiör:

    Inredning samt bagage rensat och riggat för rally med godkänd skyddsbur, bälten, släckare etc.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad, förmodligen av Opel Team Sweden, inför jubileumsrallyt. Stålfälgar med fina däck. I övrigt i fint patinerat skick.

  • Skick helhet:

    Opel Rallykadett är en ikon från skarven 60/70-tal och här med tävlings- historik och patina. Nu varsamt igångsatt och besiktigad, så är det en fin klassiker för Opel- och rallyentusiasten.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1988-11-04
Ursprungsbesiktning: 1970-02-04 (regbes) (Ombes:19860605)
Datum i trafik första gången: 1970-02-04
Senast godkända besiktning: 2022-07-11
Besiktnignsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Opel hade framgångar i början av 60-talet och dammade 1962 även av sin lilla förkrigsversion Kadett, självklart i en helt ny skepnad. Suget efter bilar var stort och en kompakt och liten bil var på modet.

Som årsmodell 1966 kom en uppdaterad version Kadett B. Olika karosser och motorer samt utrustning gjorde Kadetten populär i många olika grupper. Det var en pigg liten krabat och den visade sig även ha sportiga egenskaper men än mer skulle det bli.

Det hela började med att Ragnar "Ragge" Eklund 1965 blev ansvarig för Opels tävlingsavdelning i Sverige. Från början var tyskarna inte intresserade men Opel i Sverige genom ÅF-ledet investerade i verksamheten. Sakta men säkert utvecklades den och framgångarna kom. Den nya vassa 1900S motorn var primärt ämnad för de större Opelbilarna, som kanske inte var de bästa vagnarna på turfen. Så varför inte slänga i motorn i den mindre och smidigare Kadetten, resonerade man i Sverige. Tyskarna hade ju tagit fram sportversioner, fast med en svag 1100 motor. Sagt och gjort, en prototyp byggdes här i Stockholm och togs ner till Tyskland. Simsalabim så hade man skapat en klassiker, med 1900S motorn blev Rallykadetten en dåtidens värsting. Motorn gav otrimmad 90 hk. Attribut som svart innertak, extraljus, bredare fälgar samt mattsvart ränder och fält ansågs stentufft. Hugade köpare kunde sedan köpa diverse utrustning för att hotta upp vagnen ytterligare, hos sin lokala Opelhandlare. Det blev dessutom kraftigare fjäderpaket och skruvfjädrar bak för att matcha effekten. Under produktionen årsmodell 1968-71 utvecklades modellen och även en starkare Sprintversion med 106 hk erbjöds.

Självklart blev det inte bara finåka "på stan" med en vagn med tävlingsambitioner. Det blev tävlingar också, så även här i Sverige. Det blev segrar både i Grupp 1 och Grupp två i början av 70-talet. I RAC-rallyt 1970 kom man dessutom tvåa, trea och fyra. I teamet ingick bl.a. svenskarna Bus-Ove Eriksson, Lillebror Nasenius och Janne Henriksson.

Idag ser vi Rallykadetter i historiska tävlingar runt om i världen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Uttran

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-10-13.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG