Visa alla bilder
Visa film

SAAB Sonett III V4 — 1973

Medvetet och omsorgsfullt omhändertagen med en detaljerad och initierad kunskap om modellen, och därmed i ett härligt och minst sagt piggt skick med en skön originalkänsla.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen ger ett direkt och rejält trevligt intryck, och det består även bakom ratten. Lackeringens egenskaper genererar delade meningar och smaker, men övertecknad värderar en eventuell originallack högre, om än med små bubblor i."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
150 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13870
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB Sonett III?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Bilen ger ett direkt och rejält trevligt intryck, och det består även bakom ratten. Lackeringens egenskaper genererar delade meningar och smaker, men övertecknad värderar en eventuell originallack högre, om än med små bubblor i."

Beskrivning

Den såldes ny i Pennsylvania, USA 1973. Importerades 1989 som flyttgods med en amerikansk ägare som påbörjade en anställning i Sverige. Bilen bytte ägare några gånger på 2000-talet och nuvarande ägaren köpte den 2012. Han har också varit aktiv i Saab Sonett-klubben och bilen är känd i kretsarna. Originallacken med materialtypiska små bubblar har genom bilens entusiastiska liv varit en källa för diskussion. Är en cool originallack med typiska egenheter eller en kvalitativ omlackering att föredra? Eller är den omlackerad med ett undermåligt underarbete? De frågorna får nu en ny ägare möjlighet att dryfta inför sig själv och kanske även inför andra initierade och/eller principfasta entusiaster.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1989-05-22 
  • Avläst mätarställning
    12 370 km 
  • Kw / hk
    48 / 68 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är trimmad på ett klassiskt vis med Weber-förgasare, portade toppar, vassare kamaxel och ett tvåtums avgassystem. Topparna är dessutom renoverade och optimerade för blyfri bensin. Med dessa åtgärder bör effekten ligga runt 90 hästar. Växellådan är helrenoverad av en i SAAB-kretsar välkänd specialist och har den korrekta utväxlingen (9:42). Mekaniskt är bilen i ett mycket bra helhetsskick och det känns också i körupplevelsen. Chokekabeln behöver justeras och hastighetsmätaren byttes ut vid importen 1989. Den totala körsträckan kan därför inte verifieras.

  • Skick interiör:

    Inredningen är fin, ren och fräsch. Doftar rätt. Den nuvarande ägaren har låtit sy upp en skinnklädsel på stolarnas sittytor av hjortskinn och resultatet är överraskande bra. Mattor och innertak snygga och rena, och även bagageutrymmet håller samma fräscha standard.

  • Skick exteriör:

    Fin lack som kan vara original, men som också har en omfattande böldpest. Eller mindre dramatiskt uttryckt, lacken har små bubblor som syns bäst i motljus och som är en känd åkomma bland många bilar med plastkaross eller från åttiotalets sprutspackel. Det är svårt att avgöra från vad i det här fallet.
    Fälgarna är enligt den nuvarande ägaren de snyggaste Sonettfälgarna från Saab, men dessa satt egentligen på en tidigare modell. Navkåporna (som är omöjliga att uppbringa) är tillverkade av locken till en tomatpuré-burk. "Från 400-gramsburken," berättar ägaren med illa dold entusiasm och stolthet. Fälgarna tillverkades av svenskla JP och de allmänna och ej bilmärkesspecificerade navkåporna medföljer (bild). De är i sin tur inte heller så lätta att hitta. Objektivt sett är tomatpurélocken en mycket lyckad tolkning av originalet och tar på sitt sätt väl vara på Saab-varumärkets kultiga innovationsstatus.
    Originalets så kallade fotbollsfälgar är sålda, men ett set nästan nya däck i rätt dimension medföljer.

  • Skick helhet:

    En rätt Sonett i ett väldigt fint originalutförande med en trevlig prestandatwist. En omfattande och även praktisk dokumentation följer med bilen, och skruvar du själv på din entusiastbil är dessa pärmar till stor glädje.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-04-19
Ursprungsbesiktning: 1989-05-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1989-05-18
Senast godkända besiktning: 2020-06-02
Besiktigad tom: - 2022-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-09-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG