Visa alla bilder

Volvo 240 Turbo Cup

En pionjärbil, en rolig satsning i september 1982 och den första 240 Turbo i Grupp A-specifikation som var anmäld och startade i ett race, Silverstone Tourist Trophy 500 km i England.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig och bevarad svensk bilsportproveniens i all sin enkelhet."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
11 SEP 13:30
40 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18602
HALMSTAD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 250 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 41 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
31658
05 SEP 20:40
40 000 SEK
3284
05 SEP 19:56
35 000 SEK
28646
05 SEP 17:17
34 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 240 Turbo Cup?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig och bevarad svensk bilsportproveniens i all sin enkelhet."

Beskrivning

Bilen startade som en Volvo Turbo Cup-bil 1982, en entypsklass för att marknadsföra den efterlängtade 240 Turbo-modellen från Volvo. Ägaren körde hela säsongen och likt några andra (förmodligen även Volvo själva) vid den tiden, lurade det på om 240 Turbo skulle kunna tävlas med i Grupp A, den tidens stora internationella klass i standardvagnsracing (som det hette då). Den nuvarande ägaren, den i bilsportsammanhang välkände Greger Petterson, lät då Magnum Racing bygga en specificerad Grupp A-maskin, installerade den i sin Turbo Cup-bil och anmälde bilen med sig själv tillsammans med den då internationellt kända Anders Olofsson och Peggen Andersson till tävlingen Silverstone Tourist Trophy 500, den sista deltävlingen i det årets European Touring Car Championship. Arrangörerna tyckte det var så roligt att någon ville tävla med den kantiga 240:an och bjöd därför på startavgiften och Avon Tyres sponsrade med däck. I racet blev motorproblem, maskinen höll inte, men i startlistorna finns i alla fall bilen med som en nyfiken svensk pionjär. Året därpå, 1983, fanns det med 3-4 stycken privatanmälda svenska Grp A 240 i ETCC, bollen var i rullning och resten är en väldigt omhuldad och idag hyllad Volvo-historik.

http://touringcarracing.net/Races/1982 Silverstone.html

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
     
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    OREG 
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den första Grp A-motorn finns inte kvar, inte heller turbomotorn från Cup-åren. Idag sitter det en Köhlertrimmad B23 med dubbla Weber 48:or i, bestyckad för att vara en pålitlig långloppsbil med en effekt på runt 250 hk. Att bygga en korrekt och riktig Turbo Cup-motor och återställa bilen till Cup-specifikation är enligt Köhler Racing förhållandevis lätt om en köpare skulle vilja göra det.

  • Skick interiör:

    Fräsch interiört med en fin Recaro Profi SPG stol. I övrigt som man förväntar sig av en racerbil från åttiotalet. Bilen har hållit sig bra och vårdats kontinuerligt.

  • Skick exteriör:

    Prydlig och fixad efter alla tävlingsår, har stått utställd i Sportpromotions samlingar tillsammans med alla andra historiska Volvo-racerbilar. Två set 5-bultade BBS-fälgar (eller BBS-look) med äldre Goodyear slicks.

  • Skick helhet:

    Den var sparsamt aktiv som Grupp A-bil efter det första äventyret, men bär ändå en på viss historisk signifikans för Volvos Grupp A-satsning på åttiotalet. Den här var ju först. Snyggt, rent och rätt skick för en äldre racerbil.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Halmstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG