Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ 34 Karmann Ghia 1500 — 1964

Extremt ovanlig svensksåld Karman Ghia 34 i ett otroligt originalskick som endast haft 2 ägare. Bilen har rullat 10400 mil och är besiktigad.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket ovanlig Karman Ghia som aldrig är svetsad eller rostlagad. Bilen ger ett mycket gott intryck både in och utvändigt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
11 SEP 11:40
90 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18642
BRÄKNE-HOBY
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
250 - 280 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 91 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
32867
07 SEP 17:42
90 000 SEK
31750
07 SEP 17:15
85 000 SEK
1300
07 SEP 16:58
81 000 SEK
31750
07 SEP 14:13
80 000 SEK
32867
06 SEP 07:33
75 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 34 Karmann Ghia?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket ovanlig Karman Ghia som aldrig är svetsad eller rostlagad. Bilen ger ett mycket gott intryck både in och utvändigt."

Beskrivning

Nuvarande ägare som är en stor VW entusiast berättar här den intressanta historien om bilen och vad som gjorts på den:

Jag fick nys om bilen via en kompis och jag fick se en bild av en mycket dammig Karmann Ghia mod 34 i en lokal. Det visade sig vara en lada. Jag gav ett bud bara på bilden och ordnade så at vi fick komma och titta på bilen. Sagt och gjort. Ägaren hade också en VW expert på plats så att allt skulle gå rätt till. Vi fick undersöka bilen och fann att den var i ett fantastiskt skick. En bil från 1964 som stått i en lada sedan 1984. Första ägaren och säljarens far köpte den ny 1964 och använde den tillsammans med sin dotter. Vad som gjorde att dom ställde in bilen 1984 vet jag inte, men en del viktiga komponenter hade lossnat i motorn så det kanske var det som gjorde att den blev undanställd.

Efter vi tittat på bilen och konstaterat att den inte hade någon allvarlig rost alls och att motorn gick runt så blev frågan skulle jag stå kvar vid mitt bud. Det gjorde jag och meddelade att jag var villig at köpa bilen. Ägaren hade nog fått veta av sin expert att han kanske kan få mer för bilen via en auktion. Men han hade inte tid att vänta för ombyggnaden av ladan stod för dörren.

Det gick 2 veckor och jag hade avskrivit Ghian som ett möjligt objekt då ägare plötsligt ringde och frågade om jag stod fast vid mitt bud. Det gjorde jag så jag fick köpa den. Dagen efter åkte jag och hämtade den.

Väl hemma här och efter tvätt så insåg jag att bilen var i ett mycket bättre skick är jag hade hoppats på. Jag hittade en man som jobbar som rekonditionerare av bilar för de stora bilföretagen och han åtog sig att göra ut och insidan ren och förseglade lacken samt även insidan.

Jag tog sedan hjälp av en proffesionell VW byggare som ville vara med och få bilen helt i ordning. Motorn togs ut hos honom och vi kom överens om att den inte skulle renoveras till nyskick eftersom bilen var i skick från 1964. Men, motorn skulle kontrolleras med avseende på kompression, läckage, ventiler och hela elsystemet på motorn skulle förnyas. Alla ventiler i förgasarna skulle, efter tvätt av förgasarna bytas ut till nya. Allt skulle trimmas in till perfektion och sen skulle motorn tillbaka i bilen, med ny koppling och damasker. Alltså med patinan kvar från 1964.

Jag bytte ut hela bromssystemet med allt från huvudcylinder till bromsbackarna inklusive alla rör, så klart. Elsystemet fick en genomgång och bilen blev klar för besiktning förra sommaren och gick enkelt igenom för sista gången. Nya däck sitter på också sen förra sommaren för dom gamla från 1970-talet var som att köra på en bil med trätofflor där gummit ramlat av. Till och med cigarettfimparna i askfatet finns kvar! Nästa ägare kan tömma askfatet om den vill!!

Bilen är helt i originalskick från ny 1964, förutom förbrukningsdelarna jag bytt ut. Men, den är i helt orört skick och jag är den andra ägaren till bilen sedan 1964.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-05-12 
  • Avläst mätarställning
    104077 km 
  • Regnr
    EWG995 
  • Chassinummer
    390883 
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går utmärkt och allt fungerar väl. Nuvarande ägare har tillsammans med VW expert gått igenom det mekaniska (se Beskrivning).

  • Skick interiör:

    Mycket fin originalinredning i helt skick med få bruksspår. Sätenas stoppning har torkat och smular lite vid beröring.

  • Skick exteriör:

    Bil lackerades i originalkulör någon gång i början på 80-talet och har hållt sig väl. Små lacksläpp finns. Kromet är angripet men har fått behandling så det inte rostar mer. Nya däck i rätt dimension på originalfälgar.

  • Skick helhet:

    En mycket ovanlig och körklar Karman Ghia som väcker berättigad uppmärksamhet på alla träffar och utställningar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-07-02
Ursprungsbesiktning: 1964-05-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1964-05-12
Senast godkända besiktning: 2024-06-27
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bräkne-hoby

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG