Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 250 SE — 1967

Välbehållen Mercedes i ett ovanligt fint originalskick med få ägare och lågt miltal.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Få bilar som är 58 år kan uppvisa ett så gott skick utan omfattande rostlagningar och omlackering. Att den är i ett till det yttre orört originalskick kommer sannolikt uppskattas än mer i framtiden."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
11 SEP 11:20
58 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18577
MANTORP
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
65 - 85 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 59 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
27786
07 SEP 08:39
58 000 SEK
25152
06 SEP 21:37
57 000 SEK
42146
06 SEP 09:58
56 000 SEK
29531
06 SEP 08:18
55 000 SEK
3972
05 SEP 23:41
54 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 250 SE?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Få bilar som är 58 år kan uppvisa ett så gott skick utan omfattande rostlagningar och omlackering. Att den är i ett till det yttre orört originalskick kommer sannolikt uppskattas än mer i framtiden."

Beskrivning

Svensksåld Mercedes-Benz 250 SE som funnits i samma familj sedan ny och som ägts av samma person sedan 1984. Mekaniken har servats och bytts ut när så varit nödvändigt men det här är fortfarande en bil som är extremt orörd och i originalskick. Motor och drivlina fungerade mycket väl vid provkörningstillfället. Lacken skulle kunna få en varsam maskinpolering och det är sannolikt också möjligt att göra de mjuka bucklor som finns på högersidan mindre synliga utan att för den skull lackera om delarna.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    101 500 km 
  • Regnr
    DRC760 
  • Chassinummer
    10801410031960 
  • Kw / hk
    110 / 150 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En Mercedes-Benz som fortfarande beter sig precis som den ska på vägen efter 58 år. Insprutningsmotorn startar direkt och går fint och mjukt. Växellägena är distinkta och det finns inga missljud från drivlinan eller chassit. Om man kör tillräckligt försiktigt kan man höra klockan ticka, den tidsenliga radion har dock tystnat. Två uppsättningar nycklar finns och förutom servicebok finns en omfattande dokumentation av alla åtgärder som ägaren gjort sedan 1984.

  • Skick interiör:

    Ovanligt prydlig originalinredning som endast bär mindre spår av tidens tand. Ett par skador finns i tygmattan. Baksätet har utrustats med två trepunktsbälten och ett midjebälte på mittplatsen. Även det stora bagageutrymmet är välbehållet och den stora gummimattan är i gott skick.

  • Skick exteriör:

    Enligt ägaren har bilen fortfarande originallack och den ska aldrig ha rostlagats. Lacken är ganska matt och lite flammig men sett till bilens ålder ändå välbehållen. En del mindre repor och stenskott finns och på högersidan finns ett par större mjuka parkeringsskador.

  • Skick helhet:

    En Mercedes-Benz som vårdats mycket väl av sina få ägare och som trots en något matt lack bär sin ålder mycket väl.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2013-05-04
Ursprungsbesiktning: 1968-06-14 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1968-06-14
Senast godkända besiktning: 2016-05-20
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

”Min farfar var förste ägare och jag tog över den 1984. Den var vanlig familjebil till en början, ett minne var när vi körde till Gotland 1986 med en husvagn på släp. Några år senare blev den undanställd fram tills 2010 då jag satte den i trafik igen. Den har gått drygt 10 000 mil.”

Fakta om modellen

Den tidlöst enkla designen på Mercedes-Benz generation W108 var ett verk av Paul Bracq som hos Mercedes också designat bland annat Pagoda-modellen och som senare skulle vara med och formge det franska höghastighetståget TGV och den första BMW 7-serien. Mercedes-modellen med internkoden W108 och dess systermodell med längre hjulbas W109 var avsedd att ersätta den så kallade fenmodellen när den kom 1965. Med den nya modellen försvann den stående hastighetsmätaren av termometertyp och ersattes med en vanlig rund mätare. Till skillnad från fenmodellen hade W108/W109 skivbromsar runt om. Bland motoralternativen fanns 250 S med en sexcylindrig förgasarmotor på 130 hk och 250 SE vars sexa med insprutning gav 150 hk. Enligt Mercedes-Benzjournalen tillverkades 55 181 exemplar av 250 SE. Ännu använde inte Mercedes benämningen S-klass – sonderklasse, det var först efterföljaren W116 som lanserades 1972 som kallades det.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Mantorp

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG