Visa alla bilder
Visa film

Buick Roadmaster 5,2 L — 1939

Model 81 Touring Sedan var en lyxbil i toppklass under slutet av 1930-talet, designad för att transportera sex passagerare i komfort – ett idealiskt val för dåtidens societetselit och, lika ofta, tidens gangstrar.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den 5,2-liters 'Wonder' rakåttan, utrustad med en enkel downdraft-förgasare, levererade 141 hästkrafter. I kombination med Buicks karakteristiska vattenfallsgrill och svepande Art Deco-linjer är Roadmaster verkligen ett rullande konstverk."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
11 SEP 16:35
25 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18655
SANDARED/BORÅS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 26 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13356
07 SEP 13:18
25 000 SEK
42326
06 SEP 21:16
18 500 SEK
1521
05 SEP 19:23
17 500 SEK
13356
05 SEP 19:08
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Buick Roadmaster?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den 5,2-liters 'Wonder' rakåttan, utrustad med en enkel downdraft-förgasare, levererade 141 hästkrafter. I kombination med Buicks karakteristiska vattenfallsgrill och svepande Art Deco-linjer är Roadmaster verkligen ett rullande konstverk."

Beskrivning

Denna bil säljs för dödsbos räkning. Den importerades från USA 1991 och registrerades första gången i Sverige den 4 september samma år, och har sedan dess varit i samma ägo i 39 år. Dokument som hittats i handskfacket visar tidigare historik från Pennsylvania, medan en skattdekal på vindrutan indikerar att den var registrerad i North Carolina 1991.

Vid något tillfälle – troligen för 30–40 år sedan – genomgick bilen en renovering och omlackering. Den är fortfarande i mycket solid kondition idag, med en representativ lack som skulle bli ännu bättre efter en polering. Interiören ser fortfarande nästan ny ut och ger intryck av en professionell restaurering, medan kromlister och detaljer glänser vackert.

Endast ett fåtal exemplar av denna modell är registrerade i Sverige, vilket gör den både till ett intressant och attraktivt val för entusiaster. Med priserna på amerikanska 30-talsklassiker som har mjuknat de senaste åren utgör detta exemplar dessutom en mer prisvärd ingång till förkrigstidens bilkultur.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1939/1939 
  • Första registreringsdatum
    1991-09-04 
  • Avläst mätarställning
    17415 
  • Regnr
    PAX660 
  • Chassinummer
    13390788 
  • Kw / hk
    104 / 141 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar för närvarande inte, men allt under huven är komplett och verkar brukbart. Den roterar fritt när den vrids runt i växel. Bilen rullar lätt vid lastning och transport, men behöver hämtas med trailer. Den står på bra fälgar med äldre däck som håller luft i flera dagar.

  • Skick interiör:

    Interiören är mycket välhållen och ren, med vackra textilsäten fram och bak. Endast ett litet hål vid förarsidan och några fläckar på baksätets fällbara armstöd finns (se bild). Dörrsidor, mattor och innertak är alla i utmärkt skick, och även bagageutrymmet har kvar sitt kompletta mattset. Instrumentbrädan är utrustad med originalmätare och tidstypiska kromdetaljer, kompletterad av en klassisk ratt och reglage i bakelit.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak utan bucklor eller tecken på rost – mycket solid rakt igenom – och undersidan ser utmärkt ut utan rost eller skador, tydligt väl omhändertagen. Lacken framstår som ljus och fräsch, med endast mindre skavanker: små märken och repor, en större repa på förardörren och bakskärmen samt några mikrobubblor runt fram- och bakskärmens kanter (se bilder). Det mesta av detta kan förbättras med lättare bättringar och en ordentlig polering. Kromet runtom är blankt och rent.

  • Skick helhet:

    En underbar bil att äga och njuta av – dess närvaro är obestridlig även när den står stilla. Förkrigstidens kromdetaljer och utsmyckning gör den till ett verkligt konstverk på hjul, ett hantverk som aldrig kommer att byggas igen. Med en helgs arbete för att gå igenom grunderna bör den snart vara tillbaka på vägen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1991-09-04 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1991-09-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1991-09-04
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared/Borås

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG