Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Golf GTI — 1984

Ikonisk Mark 1 GTI Special, en av de sista modellerna med 1.8-motor. Renoverad och en pristagare på Bug Run 2016.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägaren, en hängiven VW-entusiast, har ägt bilen sedan 2009 och restaurerat både karossen och mekaniken. Vid provkörningen presterade bilen bra. Bra på vägen med en härlig motor och pålitliga bromsar. Minde "klunk" när man växlar till backen, vilket är typiskt för dessa modeller. Bilen är skattebefriad från vägskatt och har en giltig besiktning fram till 30 april 2025."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
201 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17508
LINKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Golf GTI?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ägaren, en hängiven VW-entusiast, har ägt bilen sedan 2009 och restaurerat både karossen och mekaniken. Vid provkörningen presterade bilen bra. Bra på vägen med en härlig motor och pålitliga bromsar. Minde "klunk" när man växlar till backen, vilket är typiskt för dessa modeller. Bilen är skattebefriad från vägskatt och har en giltig besiktning fram till 30 april 2025."

Beskrivning

Denna Golf GTI såldes ursprungligen i Malung 1984. Bilen har haft sex tidigare ägare och har gått 207 000 kilometer. Nuvarande ägare köpte bilen 2009 och använde den först som bruksbil samtidigt som han gradvis renoverade den, där all mekanik åtgärdades över tid. Under denna period fick bilen många nya delar, inklusive:

• Bränsletank
• Kylare
• Bromssystem
• Bussningar
• Stötdämpare
• Toppackning
• Kupéfläkt
• Avgassystem

2012 påbörjades arbetet med att byta ut rostskadad plåt i karossen. Detta arbete utfördes professionellt och bilen fick en ny lack 2013. Under monteringen byttes även innertak och de flesta gummilister.

Bilen ställdes ut på Bug Run 2016, där den vann förstapris i GTI-klassen.

2020 byggdes en ny motor. Här monterades nya lager, kolvar, kamaxel och ett omarbetat topplock. Motorrummet rengjordes grundligt och flera komponenter, inklusive insprutning, bränsleledningar, generator och vattenpump, byttes. 2021 renoverades instrumentpanelen med nya komponenter av en specialist i England. 2022 genomgick växellådan en fullständig översyn med nya synk-ringar, lager och tätningar, och både kopplingen och urtrampningslagret byttes. Fram till 2023 har andra oljebytet och filterbytet genomförts efter motorrenoveringen.

Avvikelser från originalutförandet:

• Extraktorgrenrör (EGR borttagen)
• Dörrpaneler från en äldre Golf (utan plastfickor/högtalare, med mjuk matta och kromlist. Originalpanelerna medföljer.)
• Strålkastarspolare borttagna
• Liten spolarvätskebehållare i motorrummet
• Svart vinylfilm mellan bakljusen
• Registreringsskylt monterad på hasplåten istället för i hållare
• Eftermarknadsfäste för bränslepump
• Motorblock är inte JJ, men kolvarna och kamaxeln är GTI-spec.

Bilen har omfattande historisk dokumentation, inklusive stämplad servicebok, äldre kvitton och besiktningsprotokoll.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1984-01-24 
  • Avläst mätarställning
    207344 km 
  • Kw / hk
    82 / 111 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Diamond Silver L97A 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Inga problem eller reparationer behövs; bilen går bra. Den har fina aluminiumfälgar och bra däck.

  • Skick interiör:

    Interiören är ren och väl underhållen, utan skador på säten, innertak, dörrpaneler eller mattorna - även om det finns mindre slitage relaterad till ålder. En framträdande funktion hos denna GTI soltaket, som inte läcker. Färddatorn fungerar fullt ut, utan pixelfel på displayen.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak, utan skador, bucklor eller rostfläckar. Underredet är rent och har inga tecken på rost eller skador. Lacken är fin och väl underhållen, utan några märkbara skavanker.

  • Skick helhet:

    En rolig och nostalgisk körupplevelse, med omfattande arbete redan utfört. Den nya ägaren kommer att ha en fantastisk bil att njuta av i många år framöver, och med priserna stadigt stigande, är den också en stabil framtida investering.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-08-02
Ursprungsbesiktning: 1983-10-18 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1984-01-24
Senast godkända besiktning: 2023-04-17
Besiktigad tom: 2025-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Linköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG