Visa alla bilder
Visa film

Tatra Tatraplan motor 1 952 cm3 52 hk — 1951

Reservmaskin av det ovanligare slaget, en Tatraplanmotor från 1951 i ett yttre snyggt skick. Det inre rör på sig fint, men med en begränsning.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande
NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
31 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17527
MALMÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Tatra Tatraplan motor?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

Beskrivning

Motorn sitter inte fast, men går bara att dra runt ett halvt varv, som filmen visar, ägaren vet inte varför. Fördelarlock och rotor saknas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1951 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Svart 

Fakta om modellen

Källa: Classic Motor

Tatraplan ansågs vara en modern bil då den kom efter kriget, med 4-cylindrig luftkyld svansmotor och aerodynamisk kaross. Tatra var tidigt ute med strömlinjeform som det hette på den tiden. Redan i mitten av 30-talet byggde man liknande bilar fast då med en V8 i aktern. År 1951 registrerades 106 stycken i Sverige, mycket kanske beroende på den allmänna bilbristen från andra länder. Tatraverken i Koprivnice bildades 1923 som en fortsättning på märket Nesseldorf. Konstruktör till den första Tatrabilen var Hans Ledwinka som återvände från Steyr i Österrike. Bilen blev en av bilhistoriens verkliga klassiker, med en lufkyld 2-cylindrig boxermotor på 1 056 cc och 12 hästar, centralrörsram och pendelaxlar. Nästa viktiga utveckling var Tatra modell 57 som kom 1932. Den hade också centralrörsram, pendelaxlar och luftkyld 4-cylindrig motor. Ledwinka och Tatra skulle göra bilhistoria igen med modell 77 från 1934. Dess täckta kaross var byggd efter strikt aerodynamiska principer. En centralram delades, hade samma tekniska lösning men motorn var mindre, endast på 2 960 cc. Samma år kom Tatra modell 97 med samma kaross men med 4-cylindrig motor. Fram till 1941 byggdes endast en modell på grund av den tyska ockupationen av Tjeckoslovakien. År 1945 övertogs Tatrafabriken av staten och man tillverkade den frontmotorförsedda 57B samt 87 med svansmotor. De ersattes 1948 av en enda modell: Tatraplan, med svansmotor som den på bilderna. Den tillverkades till 1954. Därefter kom en treårsperiod utan någon personsbilstillverkning. År 1957 visades den helt nya Tatra 603, som åter hade en luftkyld V8, nu på 2 472 cc.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Malmö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG