Visa alla bilder

BMW 700 Coupé — 1960

En pigg och kul liten vagn som är renoverad och i ett charmigt skick med tidstypiska attribut och en smula sportvagnsambitioner.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Nuvarande ägare, som är flygmekaniker, har gjort allt arbete med bilen själv. En klassisk entusiastrenovering som det gjordes förr. Vagnen håller en hög finish med jämn nivå i detaljer och helhet. Det är ett klassiskt bruksfordon snarare än ett utställningsobjekt. Fokus har varit funktion, körglädje och nostalgi."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
92 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17446
TYSTBERGA/NYKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 700 Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Nuvarande ägare, som är flygmekaniker, har gjort allt arbete med bilen själv. En klassisk entusiastrenovering som det gjordes förr. Vagnen håller en hög finish med jämn nivå i detaljer och helhet. Det är ett klassiskt bruksfordon snarare än ett utställningsobjekt. Fokus har varit funktion, körglädje och nostalgi."

Beskrivning

Den här vagnen är svensksåld och typgodkändes genom Förenade Bil i Malmös försorg den 15 oktober 1960. Genom åren ser det ut som att ägarna har varit bosatta i Stockholm och Sörmland. Nuvarande ägare, en motor- och tävlingsentusiast inom bilorientering och rally, förvärvade bilen i december 2015. Genom åren har han förutom tävlan mekat med och renoverat tävlingsvagnar och motorhistoriska entusiastfordon. I sitt yrke som flygmekaniker har han fått både erfarenhet och kunskaper inom teknikområdet. Att det blev just den här vagnen beror på att han hade en sådan som första bil som 18-åring, så nostalgifaktorn är hög. Han har låtit renovera bilen och som den motorsportsentusiast han är, har bilen nu fått en sportigare image och utrustning än originalet. De flesta originaldelar medföljer såsom ratt, stolar, fälgar, navkapslar etc. Att just en BMW 700 får denna inriktning är inget konstigt då den var en relativt vanlig syn i rallysammanhang samt på banor typ Skarpnäck på sin tid. Idag är den föremål för Historisk racing, inte minst nere på kontinenten. Mätarställningen är 427 km och har slagit om vid 99,999 km, troligen bara ett varv, så miltalet bör vara 10.043 mil för bilen.

Med bilen följer originalhandlingar, protokoll och kvitton, en rik märkes- och modelldokumentation, artiklar samt foton från renovering. Bilen är körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    472 km 
  • Kw / hk
    26 / 35 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl och textilklädsel med textilmattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Provkörd i lugnare tempo på mindre landsväg, när nuvarande ägare körde gick det däremot undan. Start lätt och går fint i motor och drivlina. Styrning, koppling, växling och bromsar likaså i välfungerande skick med de toleranser som är för en 65 årig vagn av denna typ. . Ej kontrollerad på lyft men bilen är renoverad och är enligt uppgift från ägaren, åtgärdad med omsorg vad gäller mekanik och underrede. Av det som kunde ses, såg det bra ut. Inga påpekanden från Bilprovningen.

  • Skick interiör:

    Nyare dörrsidor, paneler och inklädning av instrumentbrädans överdel samt nyare textilmattor. Nyare sportstolar fram i retrostil. Baksäte i originaltyg (original framstolar med tyg medföljer). Även ratt samt diverse mätare och rallyinstrument följer tråden med lätt racingstuk (original medföljer). Bra innertak. Hjälmen på bilderna medföljer ej.

  • Skick exteriör:

    En garagelack i fint skick. Stötfångarna är silvermålade i övrigt är det blanka i bra skick. Glas, plast, och gummi och belysningsdetaljer i samma skick. Extralysen fram och backlampa a´la 60-tal. Fälgar i racingutförande (original medföljer) med bra däck. Motor- och bagageutrymmen i samma nivå.

  • Skick helhet:

    En välrenoverad vagn där allt förefaller fungera som det var tänkt. Småbilarna från tidigt 60-tal är motorhistoriskt intressanta och trivsamma vagnar, från tiden när bilismen erövrade Europa och bilen blev var mans egendom. Som sådan sticker en BMW 700 ut som en härlig klassiker och entusiastvagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-04-27
Ursprungsbesiktning: 1960-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1960-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-05-09
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Efter att BMW fått igång bilproduktionen i Västtyskland efter andra världskriget erbjöd man en vild flora av MC-bilar, stora ålderstigna lyxvagnar och sportbilar. Det gick sisådär MC-bilarna blev obsoleta i takt med att ekonomin tog fart och efterfrågan sjönk. Marknaden för klumpiga lyxvagnar och sportbilar var inte tillräcklig. Så i skarven av 50/60tal tog BMW ett omtag. Marknaden för mindre familjevagnar med plats för fyra var däremot omättlig. BMW tog då fram en ny modell för att komma på rätt köl, i en för dem ansträngd situation. Satsningen höll och först ut var modell 700 som kom i produktion hösten 1959 och ekonomin vände upp. I början av 60-talet hade de fått än mer muskler och självförtroende och lanserade sin Neu Klasse, en större mellanklassvagn med en för tiden slank och rymlig kaross med modern design, det blev ännu en framgång och sedan kom den kompakta 02-serien och succén var fullbordad. Resten är motorhistoria och idag är BMW en av de stora.

Nåväl, tillbaka till modell 700, inte BMWs premiumserie men väl till 700.an som kom 1959. Den byggde delvis på den tidigare modell 600, som var en uppgradering av MC-bilen Isetta och hade en tvåcylindrig boxermotor, då om 585 cm3 nu med 697 cm3. och 30 hk. Karossen blev nu självbärande och för designen stod Michelotti, skulle ju vara Italiensk design vid den här tiden. Nu såg bilen ut som en riktig bil och en del av designen kändes igen i bilmodet vid den tiden med raka linjer och små fenor baktill såsom Fiat, Peugeot och BMC. Även fronten bär likheter med bilar från denna tid såsom VW Type 3. Först ut var en Coupémodell som ju också var på modet vid den tiden. Sedan kom en traditionell tvådörrars Sedan. Redan som årsmodell 1961 fick Coupén höjd kompression och dubbla förgasare, vilket gav tio ystra hästar till. Samma år kom även en cabriolet med samma teknik och prestanda. Efterfrågan var hög och kunderna fick vänta en tid på sin nya vagn. Produktionen fortsatte till 1965, då låg den nya 02-serien i startgroparna. Totalt tillverkades 185.000 exemplar, varav ca 11.000 var coupéer. Redan från början var modellen en populär och relativt framgångsrik tävlingsbil. Kända storheter som Jacky Ickx och Hans Stuck tävlade med BMW 700 när det begav sig.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tystberga/Nyköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG