Visa alla bilder
Visa film

Volvo 1800S B18 — 1966

Svensksåld, relativt få ägare - den senaste i 35 år, ett komplett körbart objekt.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Vi vet alla vilket intresse en P1800S genererar och visst finns här att göra. Oavsett om man vill åka runt i en vagn som ser ut som en ungdomsbil från tidigt 80-tal eller satsa på en renovering, så får man här en chans att äga en designklassiker."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
155 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16371
NYKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Vi vet alla vilket intresse en P1800S genererar och visst finns här att göra. Oavsett om man vill åka runt i en vagn som ser ut som en ungdomsbil från tidigt 80-tal eller satsa på en renovering, så får man här en chans att äga en designklassiker."

Beskrivning

Den här vagnen är såld ny i januari 1966. Sjunde ägare kommer in i bilden 1986, då han köper bilen av sin bror. Bilen var då lackerad i Carlifornavit kulör, ursprungligen är den lackerad Grafitgrå (färgnr. 80).

Bilen blev en kul ungdomsbil och kördes en del, för att med åren köras allt mer sällan. Från mitten av 90-talet fick den vila ut i en vedbod, för att 2017 få komma ut på vägarna igen. Genom åren har framskärmarna bytts och tyvärr dess lister förkommit. Sparklådorna har lagats. Motorn skall enligt uppgift vara utbytt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-01-12 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinnklädsel i rött och matchande tygmattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar lätt men gick lite ryckigt innan den blev varm, då gick den allt bättre. Det mekaniska förefaller fungera men behöver en översyn och service. Saknas bl.a. luftfilter. Underrede ej kontrollerad på lyft och det kan finns delar att åtgärda.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i ett patinerat originalskick men förefaller vara i stort sett komplett. Finns detaljer som behöver gås igenom, bl.a. tändningslåset har en speciallösning. Varvräknare ur funktion, så också några mätare med osäker funktion.

  • Skick exteriör:

    Bilen har en äldre omlackering. Saknar lister på framskärmar. Blankt, glas och gummi samt fälgar mm har sin funktion men kan också renoveras. Saknas gummidetaljer på stötfångare, emblem och blankt. En del finns i kartong som medföljer.

  • Skick helhet:

    En P1800S, sista året med de böjda listerna på dörrarna, är en het och eftertraktad vagn. Oavsett om man vill renovera, köra som rullande objekt eller fixa och köra som den är, så är det här en eftertraktad modell. Som sportvagn från det glada 60-talet med sina svensk/italienska/engelska rötter och uttryck, är det här verklig ikon och klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-05-22
Ursprungsbesiktning: 1966-01-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1966-01-12
Senast godkända besiktning: 2018-07-04
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Volvos vackraste bil enligt många. Ritad av Pelle Petterson i slutet av 1950-talet. Byggdes från 1961 till och med 1972. Ersattes av kombimodellen ES 1972. 1973 upphörde produktionen främst på grund av nya krocksäkerhetsregler i USA, (med tjocka kofångare).

De första två åren monterades bilarna i England, hos Jensen. Härefter byggdes de i Torslanda och fick i då tillägget S för svenskbyggd, framförallt för att markera att de nu byggdes i Sverige. Made in Sweden gav på den tiden en kvalitetsstämpel, som de engelskbyggda kanske inte riktigt nådde upp till. Så from i april blev det 1800S. Först någon månad som årsmodell 1963. Därefter årsmodell 1964. Inga större förändringar. Till årsmodell 1965 hände dock en del, precis som för övriga Volvovagnar. Ny kylargrill hela stötfångare fram, nya fälgar och navkapslar. Till årsmodell 1966 fick de högre motoreffekt genom nytt grenrör, nytt avgassystem, permanentsmord framvagn och förbättrad bakhjulsupphängning. Det blev också sista året med en karaktäristiska uppböjda sidolisten på dörrarna. Just årsmodell 1966 byggdes i 4.500 exemplar.

Det byggdes totalt cirka 36.000 bilar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nyköping

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-10-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG