Visa alla bilder

Volkswagen 411 Variant — 1970

Här har vi en VW Variant, en ärlig och välskött enbrukarbil i ett mycket bra utgångsskick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En kultbil som är ovanlig på vägarna idag . Denna behöver någon som tar hand om den."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
45 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16252
SÖDERHAMN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen 411 Variant?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En kultbil som är ovanlig på vägarna idag . Denna behöver någon som tar hand om den."

Beskrivning

Bilen levererades ny till Bil & Buss i Gävle AB 21 november 1969. Första ägaren var Åkeriägare. Garantibevis medföljer med dessa uppgifter.

Tidigare registreringsnummer var X47716.

Varianten utrustades med dragkrok 1970.

Till bilen finns samtliga tre nycklar som följde med vid köpet. Åkeriägaren skötte bilen och servade den hos en VW-verkstad regelbundet var 1000 mil.

En mängd serviceprotokoll finns, och på den senaste hade bilen rullat 61429 km – daterat

28 augusti 1974.

Åkeriägaren råkade ut för en arbetsolycka och kunde därefter inte köra bilen. Den ställdes av 1984 och garagerades. Fabriksnya original hjulhuslister,

tröskellister och dekorlist till vänster bakre sidoruta inköptes. Samtidigt köptes även en ny vänster backspegel då den som var monterad var svår att justera. Dessa delar medföljer löst.

Vidare har bilen VW original tillbehörsfälgar från Lemmertz. Fyra sitter monterade på bilen med sommardäck och en femte fälg finns att montera reservdäck på. VW original centrumkåpor till fälgarna finns men är ej monterade. Ett antal originalfälgar och kapslar medföljer.

Nuvarande ägare köpte Varianten av åkeriägaren den 25 maj 2006 men han har aldrig brukat bilen.

Det är således enbart åkeriägaren som brukat bilen. Den är karossmässigt i ett gott skick men även inredningen är välbevarad. Lacken är inte perfekt men eventuellt är bilen delvis omlackerad.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1969-12-04 
  • Avläst mätarställning
    25 166 km 
  • Kw / hk
    59 / 80 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl/Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ej startad av BWA då den stått stilla sedan 1984. Den drogs ut på gräsmattan för fotograferingen. Enligt ägaren så går motorn runt men det kan vi inte verifiera. Bilen behöver en rejäl uppstartsservice och en grundlig översyn av både motor och bromssystem.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett fint skick. Tyget något smutsigt och kan behöva uppfräschas. Fint innertak med något litet hål. Välbevarad för sin ålder.

  • Skick exteriör:

    Lacken har patina med ett visst slitage. Det fattas några kromlister på bilen men dessa medföljer löst. Dörruppslag och små bucklor finns på karossen samt stötfångarna. Kromverk i ett för bilens ålder normalt skick. Underredet har en äldre rostskyddsbehandling.

  • Skick helhet:

    En tillsynes ärlig bil i ett bra utgångsskick för renovering eller om man vill, lite mindre jobb för att få den i ett brukbart skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1984-05-23
Ursprungsbesiktning: 1969-12-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1969-12-04
Senast godkända besiktning: 1983-08-29
Besiktigad tom: 1985-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

När 411L släpptes 1968 var det Volkswagens första stora bil. Liksom tidigare satt en luftkyld motor bak men i övrigt hade den inte mycket gemensamt med Typ 1. 411 som hade en 1,7-litersmotor på 76 hästkrafter gick att få både som två- och fyrdörrars – båda med rymligt bagage framtill. Redan till andra årsmodellen fanns 411 även som E-modell med elektronisk insprutning, vilken erbjud betydligt bättre prestanda. Chassit med skivbromsar fram var självbärande som både saknade ram och förstyvande kardantunnel. Chassit hade fjäderben av McPherson-typ och bak satt en dubbelledad axel. De första bilarna såg rätt udda ut med sina fyrkantiga utstickande strålkastare. Interiört fick den dock mycket beröm för sin rymlighet. Bäst i Sverige sålde fyrdörrars-versionen och kombin Variant.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Söderhamn

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-10-12.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG