Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 444 L B16 — 1957

Välrenoverad och en attraktiv representant för modellen. Samma ägarfamilj i tre generationer före nuvarande ägare.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Trygg och lättkörd, den hänger bra med i dagens landvägstrafik. De nytillverkade Michelindäcken med vintagekonstruktion gör mycket för upplevelsen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
04 SEP 10:50
82 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18607
SJÖBO/YSTAD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
110 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 83 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
2528
01 SEP 20:10
82 000 SEK
42426
31 AUG 21:48
80 000 SEK
42426
31 AUG 21:47
69 000 SEK
2528
31 AUG 09:24
68 000 SEK
28646
30 AUG 22:10
66 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 444 L?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Trygg och lättkörd, den hänger bra med i dagens landvägstrafik. De nytillverkade Michelindäcken med vintagekonstruktion gör mycket för upplevelsen."

Beskrivning

Den levererades ny till sin första ägare i juni 1957, farfar Vilho. Ägarlängden har bestått av tre generationer tills den nuvarande ägaren köpte bilen 2019. Farfar Vilhos son tog över bilen i början på åttiotalet och renoverade den från grunden, från en tom och rensad kaross. Under renoveringen fick den förra ägaren, det vill säga den tredje generationen, strikta order att vara försiktig vid besöken hos den PV-renoverande farsan i garaget. Det gjorde att han fick en tydlig respekt för bilen, körde den försiktigt i några år och sålde den till den nuvarande ägaren 2019. Han säljer bilen nu i sin tur på grund av han förlorade synen på ena ögat bara en månad efter inköpet. Han kunde köra med ett öga säsongen 2020, men då var det pandemi och inga träffar eller aktiviteter i entusiastbilsvängen. Det blev bluesfeeling och ett slags antiklimax då han 2021 blev helt blind och bilen har därför i princip stått still sedan dess bortsett från några årliga små motionsturer med sin son som chaufför. Och på det lilla filmklippet åker han förnöjt med och manar på sin son att ändå köra med lite snabbare körglädje. Senaste och sista besiktningen gjordes 2018-04-23.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1957/1957 
  • Första registreringsdatum
    1957-01-01 
  • Avläst mätarställning
    92 172 km 
  • Regnr
    BXC899 
  • Chassinummer
    147554 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Smaragdgrön 47 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    B16-maskinen startar lätt och ledigt, transmission, koppling och bromsar känns lika bra. Reglage, pedaler, spakar och ratt lirar fint ihop med rätt motstånd och känsla.

  • Skick interiör:

    Fin och fräsch klädsel med inslag av snygg röd tartan på dörrsidor och på säten. Innertaket är original, helt och fint med ett normalt utseende för dess ålder. Bra och nyare mattor.

  • Skick exteriör:

    Fin och vackert grön lack i originalkulör kod 47 Smaragdgrön. Snyggt underrede med en mindre lagning som syns. En trevlig detalj som inte syns så mycket, men som gör mycket för körkänslan (och för utseendet för de som uppskattar fina däck) är de nytillverkade Michelin XZX-däcken. De är inte billiga idag, men det var radialdäcket Michelin X och dess efterföljare som var ett kvalitativt och framsynt val av bilägare på sextiotalet, och därför också tidstypiskt för en 444:a. Reservhjulet är däremot skott med ett klassiskt diagonaldäck.

  • Skick helhet:

    Sympatiskt och fint intryck, representativ och bruksvänlig till både nytta och nöje. Känslan att bruka en vintage folkhemsbil lite till vardags ibland och inte bara på träffar och rally, skänker en speciell körglädje för de som uppskattar sådant.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-04-06
Ursprungsbesiktning: 1957-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1957-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-04-23
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Kulörkod 47 Smaragdgrön introducerades av Volvo 1957 och var en av de mera eleganta lackalternativen. Den smaragdgröna färgen har en djup, mörkgrön ton med klassiskt femtiotalsuttryck – sober men ändå levande i solljus. Kombinationen av färgen och kromdetaljerna gav bilarna en exklusiv framtoning, uppskattad bland köpare som ville ha något mer än de vanliga svarta eller grå nyanserna.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sjöbo/Ystad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-18.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG