Visa alla bilder
Visa film

Volvo 142 Rally B20 "App-K" — 1973

Helt nybyggd Volvo 142 rallybil. En riktig 1970-tals nostalgikick. Bilen är homologerad enligt Appendix K för bilar som deltar i historiska tävlingar. Godkänd fram till 2034, i FIA class: CT24 Period H1 - 1972 till 1976. HTP-handlingarna visar att den är godkänd för racing, hill-climb och rallly.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Känns nästan för fin för att köras på fulltryck i historisk racing. Den här platsar lika bra i en bilsamling eller för uppvisningar. Stor omsorg har lagts på att bygga korrekt enligt dåtidens specialtrick och reglemente. Godkänd som APP-K och tävlingsklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
04 SEP 11:30
109 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18637
KALIX
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
180 - 200 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 110 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
12429
02 SEP 07:28
109 000 SEK
28515
01 SEP 18:58
108 000 SEK
24553
01 SEP 07:51
102 000 SEK
12429
01 SEP 07:21
101 000 SEK
8285
30 AUG 07:47
100 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 142 Rally?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Känns nästan för fin för att köras på fulltryck i historisk racing. Den här platsar lika bra i en bilsamling eller för uppvisningar. Stor omsorg har lagts på att bygga korrekt enligt dåtidens specialtrick och reglemente. Godkänd som APP-K och tävlingsklar."

Beskrivning

Helt nybyggd vintage rallybil homologerad enligt Apendix K. Byggherren har lagt ned mycket tid och resurser på bilen. Bygget tog 5 år i anspråk då bilen byggdes på fritiden och den stora utmaningen var att hitta rätt grejer. Det gick åt 2 donatorbilar i processen. Byggherren har ett förflutet inom rallysporten. Under 1970-80 talet körde han rally, rallycross och isracing, för att därpå köra VOC (Volvo original cup) i 15 år. För 5 år sedan bestämde han sig för att bygga en riktig nostalgibil. Förutom att se rätt ut så skulle den vara konkurrenskraftig inom ramen för dåtidens reglemente. Tyvärr drog bygget ut på tiden och bilen säljs nu p g a hälsoskäl.

Bilen är körd endast en tävling och det finns många detaljerade foton från ombyggnaden. I stort sett allt nytt. Helförstärkt kaross, främre och bakre ramben. Saffariframvagn, förstärkta stötdämparfästen. Bakaxel 4:88 med diffbroms, allt nytt. Nya bussningar i fram och bakvagn. Stötdämpare Bilstein och nya rallyfjädrar. Förstärka kränghämmare fram, bak följer

med men ej monterat. Nya skivor och bromsok, bromsvåg. Burbåge Finess. Motor B20 med första överdim. 0,10”. Smidda Kolvar Custom Piston och sk stressborrade cylindrar. Kamaxel TG 964 på ny stomme i stål. Polerade och viktjusterade stakar. Balanserad vevaxel och lättat svänghjul. Topp 44-37 ventiler med bearbetade förbränningsrum

och insugs-och avgaskanaler samt förstärkta stötstänger. Förgasare dubbla Solex 45:or. Hasplåt förstärka ALU. Extraljus Bosch big knick.

Till bilen medföljer så kallade rallypallbockar för service av bilen i depå. Se bild.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1973-08-17 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    CUX036 
  • Chassinummer
    1421241Y364425 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Rallyinredning Textil 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor B20 med första överdim. 0,10”.

    Smidda kolvar Custom Piston och stressborrade cylindrar. Kamaxel TG 964 på ny stomme i stål. Polerade och viktjusterade vevstakar. Balanserad vevaxel och lättat svänghjul. Topp 44-37 ventiler med bearbetade förbränningsrum och insugs-och avgaskanaler samt förstärkta stötstänger. Förgasare dubbla Solex 45:or. Man uppskattar effekten till cirka 170 hästkrafter. Växellådan är en fyrväxlad M40, dock ej tätstegad. Framvagnen är en s k saffariframvagn, ett koncept som från början togs fram av Volvos tävlingsavdelning. Bakaxel 4:88 med diffbroms, allt nytt. Nya bussningar i fram och bakvagn. Stötdämpare Bilstein och nya rallyfjädrar. Förstärka krängningshämmare fram, bak följer med men ej monterat. Nya skivor och bromsok, bromsvåg.

  • Skick interiör:

    Strictly business. Saknar all form av ljuddämpande material. Burbågen byggd av svenska företaget Finess. Instrumentering i GT-stil med analoga mätare. Godkända rallystolar och bälten. Dåtida sportratt.

  • Skick exteriör:

    Ovanligt fin för att vara en rallybil, vilket naturligtvis beror på att den är helt nybyggd enligt gammalt recept. Inga krockskador på karossen. Se bilder. Den har endast körts 1 tävling. Helförstärkt kaross, förstärkta främre och bakre

    ramben. Även förstärkta stötdämparfästen. Utrustad med förstärkt hasplåt i aluminium. Uppflyttad bränsletank m.m.

  • Skick helhet:

    Så här såg en Volvo rallybil ut i början av 1970-talet. Tidsmässigt helt rätt och så nära man kan komma känslan, lukten och ljudet av dåtidens rallysport.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-05-16
Ursprungsbesiktning: 1973-03-02 (typbes) (Ombes:20240429)
Datum i trafik första gången: 1973-08-17
Senast godkända besiktning: 2024-04-09
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Appendix K är en internationell tävlingsklass för äldre bilar, både två och fyrhjulsdrivna. I Sverige får bilarna vara tillverkade senast 1990. Klassen är indelad i flera mindre klasser beroende på cylindervolym och åldersgräns. Bilarna ska vara godkända enligt FIA:s reglemente, vilket grundar sig på reglerna på den tiden bilarna tävlades med. Dock är vissa regler "modernare", bland annat säkerhetsreglerna som nästan är identiska med övriga nationella klasser. Det är Appendix K homologerade bilar som tävlar i det populära Midnattssolsrallyt. Populära bilar i Appendix K är Ford Escort, SAAB V4, Volvo PV och Amazon, Opel Ascona A/B, Volvo 140, Audi Quattro, m f l.

(2024 kom beskedet att Fia planerar att införa en ny klass för historisk racing som kommer att omfatta årsmodellerna 1991 till 2000.)

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kalix

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-18.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG