Visa alla bilder
Visa film

Ford Mustang 351 Boss 5,8 V8 — 1971

Modellen representerar en av de sista verkliga muskelbilarna från sin epok, med endast 1 806 exemplar tillverkade under sitt enda produktionsår. Utrustad med den högpresterande R-code 351 Cleveland V8 var Boss 351 den ultimata utvecklingen av Fords småblocksmotorer.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Boss 351 är en ikonisk och sällsynt muskelbil som väcker uppmärksamhet med sin vrålande 351 V8. Den nuvarande ägaren och hans familj är äkta entusiaster som äger och restaurerar flera andra exemplar av denna legendariska modell."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
04 SEP 13:10
420 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18582
HABO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
700 - 750 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 425 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
28305
01 SEP 16:33
420 000 SEK
28305
01 SEP 16:33
415 000 SEK
42411
31 AUG 07:37
410 000 SEK
29576
29 AUG 22:52
155 000 SEK
3650
29 AUG 21:51
150 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Mustang 351 Boss?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Boss 351 är en ikonisk och sällsynt muskelbil som väcker uppmärksamhet med sin vrålande 351 V8. Den nuvarande ägaren och hans familj är äkta entusiaster som äger och restaurerar flera andra exemplar av denna legendariska modell."

Beskrivning

Boss 351 var högprestandavarianten av den första generationens Ford Mustang (1971–1973).
Introducerad till 1971 års modell kom den utrustad med Fords kraftfulla 351 kubiktums (5,8 L) R-code V8, kopplad till en 4-växlad manuell växellåda. Bland prestandauppgraderingarna fanns skivbromsar fram och en förbättrad fjädring, vilket gav bilen både den styrka och väghållning som motsvarade dess rykte. Producerad endast under ett enda modellår är Boss 351 en av de mest sällsynta och eftertraktade Mustangerna, med bara 1 806 exemplar byggda. Nypriset låg på cirka 4 100 dollar.

Det här exemplaret tillbringade större delen av sitt liv hos en ägare i Minnesota innan det importerades till Frankrike 2018/2019.
Den nuvarande ägaren köpte bilen 2020 och registrerade den i Sverige den 30 september samma år. Modellen är en sann familjepassion – både far och son är entusiaster och äger ytterligare en Boss 351 samt håller på att renovera en tredje.

Bilen tros ha lackerats om och renoverats i USA för cirka 20 år sedan.
Under sin tid i Frankrike genomgick den en mekanisk översyn till en kostnad av omkring 3 500 euro, där slitna delar byttes ut. I dag är skicket mycket gott: rak kaross, ingen rost eller skador, högkvalitativ lack och en originalinredning i fint skick. Den startar, går och kör precis som en Boss ska.

Den nuvarande ägaren har bara kört bilen omkring 1 400 miles de senaste fyra åren, främst på grund av arbetet och byggandet av ett nytt hus. Nu säljs bilen för att familjen ska kunna satsa på att färdigställa renoveringen av sin tredje Boss 351.

Mätaren visar 27 247 miles, vilket kan stämma, men det är också möjligt att det verkliga miltalet är 127 247 miles. Tyvärr finns ingen dokumentation som bekräftar den exakta körsträckan.

Dörrdekal avläst:

Fabriksdata och specifikationer

Modellår: 1971

Monteringsfabrik: Dearborn, Michigan (F)

Kaross: 02 – Mustang Fastback Boss 351

Motorkod: R – Boss 351, 330 hk, 351ci 4V V8

Kaross och inredning

Karosskod 63D: SportsRoof med standardinredning och skålade stolar

Exteriörfärg kod 3: Bright Red

Interiörkod 1A: Svart Corinthian-vinyl, standard

Drivlina och utrustning

Axel kod 5: 3.91:1 differential med spärrfunktion

Växellåda kod 5: 4-växlad manuell

DSO 23: Philadelphia beställningsdistrikt

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    27 247 miles 
  • Regnr
    ABB31E 
  • Chassinummer
    1F02R191786 
  • Kw / hk
    174 / 237 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Inga anmärkningar att rapportera – vrid om nyckeln och den startar direkt. Som alla klassiska prestanda-V8:or mår den bäst av en ordentlig uppvärmning. Bilen går fint med en stark motor, lättväxlad låda, stabila bromsar och trygg väghållning. Motorutrymmet är rent och välskött, fortfarande utrustat med sina originalgrenrör. Ägaren har aldrig upplevt några problem, men eftersom bilen använts sparsamt det senaste året rekommenderas en rutinservice. Besiktningsbefriad och redo att köras hem.

  • Skick interiör:

    Interiören är ren och välskött, med prydliga fram- och baksäten utan skador, kompletterade av matchande dörrsidor, innertak och mattor. Instrumentpanelen är original, med fungerande standardmätare, Hurst-spak och träratt – precis som när bilen lämnade fabriken. Radion fungerar, även om högtalaren sprakar något. I bagageutrymmet finns en “new old stock” rutmönstrad vinylmatta monterad tillsammans med verktygssats och originalreservhjul. Endast lätt ytrost syns under mattan från kondens, inget utöver det vanliga.

  • Skick exteriör:

    Karossen är i exceptionellt fint skick, utan bucklor, skador eller rostproblem, och med bra passform på plåtdelarna. Det enda lilla att anmärka på är att bagageluckan skulle kunna vara bättre justerad vid det vänstra framhörnet. Undersidan är solid, med endast lite flagning av äldre underredsmassa och lätt ytrost på några komponenter. Lacken har en djup glans och endast små skönhetsfel – ett märke på förarsidans tröskel från i- och urstigning samt en lätt bättring på bagageluckans kant (se bilder). Kromdetaljer, lister och fälgar är alla i fint skick, och bilen är utrustad med bra däck.

  • Skick helhet:

    Nu är det dags att unna dig en av Fords sista verkliga muskelbilar. En äkta ikon – denna Boss 351 erbjuder många år av körglädje samtidigt som den fortsätter att stiga i värde tack vare sin sällsynthet och höga efterfrågan bland samlare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-09-30
Ursprungsbesiktning: 2020-09-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2020-09-30 (710401)
Senast godkända besiktning: 2020-10-02
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Habo

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-18.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG