Visa alla bilder
Visa film

Volvo Cross Country C303 4X4 (Tgb 11) B30 — 1976

Köpt ny 1976 av statliga Vattenfall och använd sparsamt som jourbil vid linjearbete. Endast rullat 1 400 mil. Detta är den civila versionen av Tgb 11 som då gick under namnet Cross Country C303. När det 1997 var dags att lansera Volvos fyrhjulsdrivna bil V70 XC blev Volvo Personvagnar tvungna att lösa ut Cross Country-namnet från lastvagnsbolaget som ägde namnrättigheterna.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Urfadern till Volvos modellbeteckning Cross Country. Här ett välbevarat exemplar av det rullande svenska kulturarvet C303. Körklar lågmilare för uppdrag där fyrhjulsdrivet fordon passar bäst."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
185 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17464
VÄNNÄS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Cross Country C303 4X4 (Tgb 11)?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Urfadern till Volvos modellbeteckning Cross Country. Här ett välbevarat exemplar av det rullande svenska kulturarvet C303. Körklar lågmilare för uppdrag där fyrhjulsdrivet fordon passar bäst."

Beskrivning

Levererades ny till Vattenfall där den användes som jourbil. Fanns sedan kvar hos Vattenfall Elnätservice AB som reservbil ända fram till 1994. Därefter såld till en företagare i Jokkmokk som också använde bilen sparsamt. Enligt bilregistret har fordonet haft 7 ägare. Eftersom ägarskapet flyttats mellan Vattenfalls bolag, så har bilen i praktiken haft 3 brukare. 2023 köptes bilen av nuvarande ägare som länge drömt om en orörd C303. Han bytte ut mycket slitdetaljer såsom slangar, bromsar, förgasare e.t.c. Inga kostnader har sparats. Bilen har använts för eget rekreationsbruk vid fiske och andra fritidsaktiviteter där ett oömt, starkt och robust fordon med bra frigång passar bra.

På grund av ändrade omständigheter låter ägaren nu sälja terrängbilen. Enligt mätaren har bilen endast rullat 1 400 mil. Med tanke på historiken och skicket så håller vi för troligt att miltalet stämmer. Besiktigad och godkänd fram till 31 december 2025. Fordonet faller under veteranreglerna så det är skattebefriat Reservhjul medföljer. Läs även ägarens kommentar för mer info.

Detta fordon säljs via distansauktion så bilder och information om tekniska skicket har tillhandahållits av ägaren. BWA har inte besiktigat fordonet på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1976/1976 
  • Första registreringsdatum
    1976-07-14 
  • Avläst mätarställning
    14 000 km 
  • Kw / hk
    86 / 117 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galon 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Rak sexcylindrig B30 motor med dubbla förgasare med angiven effekt på 117hk. Utrustad med motorvärmare. Bilen har 12 volts elsystem. Fyrhjulsdriven med portalaxlar som ger extra hög markfrigång. Går fint i motor och transmission enligt ägaren. Kylfläkten är elektrisk termostatstyrd för bästa motorkylning även vid låg fart, då man inte behöver köra motorn på högvarv för att rotera fläkten. Mycket påkostad av nuvarande ägare som bytt slangar, monterat utbytesförgasare, servat och monterat ny 12 volts Webasto vattenvärmare. Utrustad med vinsch som drivs av växellådans kraftuttag. (Läs mer om det tekniska under rubriken ägarens kommentar.)

  • Skick interiör:

    Sällsynt välbevarad inuti. Detta är den inredning som bilen levererades med 1976. Finns några märken och mindre skador på sätesklädseln som lagats på ett gediget och bruksmässigt vis. Se bilder. Alla reglage och instrument fungerar. Komplett och bra originalinredning även i bakre hytten med soffa, fällstolar och lastskyddsgaller.

  • Skick exteriör:

    Rak och fin i karosseriet. Bilen är blå eftersom första ägaren var statliga vattenfall. Det finns några färgbättringar på utsatta ställen, några märken, mindre bucklor, samt några ytrostfläckar. Se bilder. Däcken är regummerade Michelin med bra mönsterdjup som monterades på 1990-talet. Utrustad med stadigt takräcke/takkorg sedan tiden hos Vattenfall.

  • Skick helhet:

    Ett osedvanligt bra och gediget exemplar av C303 som ger ett gott intryck. Väl underhållen, först av statliga Vattenfall, samt därpå påkostad och väl underhållen av nuvarande ägare. Fordonet har därmed inte körts skoningslöst av offroad entusiaster, ett öde som annars ofta drabbar denna fordonsmodell.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1994-12-27 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1976-07-14 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1976-09-01
Senast godkända besiktning: 2023-12-30
Besiktigad tom: 2025-12-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Ägarens kommentar

Här berättar ägaren själv om hur han förbättrat och skött om Volvo terrängbilen. Bromsarna: Alla bromsslangar är bytta, alla bromscylindrar är bytta, båda bromsförstärkarna är bytta, bromsolja bytt flera gånger, alla bromsbackar med fjädrar osv. är bytta. Handbromsbackar och fjädrar bytta. Motorn: Alla glykol-slangar är bytta, vattenpump är bytt, förgasare utbytta till renoverade och justerade av verkstad, fläktar smorda och fungerar, nytt bränslefilterhus och ett extra bränslefilter med backventil före förgasare, nya reglagevajer för choke och handgas. Jag har även bytt alla bränsleslangar samt rengjort bränsletanken. Även monterat ny Webasto bensinvärmare vatten med comfort menyn. Namnet på värmaren är Webasto Thermo Top EVO 4 Bensin 12v, med tidur MultiControll Carmed. Värmaren sitter monterad i motorutrymmet. Oljor: Alla oljor bytta till Paybacks oljor, med högre standard än föreskrivet. Övrigt: Vinsch på kraftuttag/växellåda, oljor bytta, vajer smord.. Alla vacuumslangar är bytta, packningar till vred bytta, backventiler för vacuum bytta. Jag har monterat nytt Bosch startbatteri, det största som rymdes i batterilådan. Även monterat en ny huvudströmbrytare och säkringscentral ovanför batteriet, samt grövre batterikablar fram till startmotorn. Specialutrustning: Jag har installerat en Vevor dieselvärmare luft, som sitter monterad bak på vänster hjulhus, med luftutblås under bakre soffan in i passagerarutrymmet. Detta gjorde jag för att kunna ha varmt i bilen utan att tömma startbatteriet. Bilen är utrustad med både 60mm kula, 50mm kula samt dragkrok. Bakdörren och bakre sidodörrarna har nya plastfönster från Tatanka, uv-tåliga. Jag ville inte ha glasrutor, för då blir dörrarna så tunga att lyfta loss. Reservhjulet: Jag har inte reservhjulet på bakdörren, det har en plats uppe på taket bak till vänster. Där fäster man reservhjulet med en pinnbult. Jag hade även tänkt att byta alla packningar i motor och växellådor för säkerhets skull. Det finns lite oljefukt på några ställen som varit likadant sedan jag köpte den, dock inget större problem.

Fakta om modellen

De svenska män som gjorde sin militärtjänst (lumpen) någon gång under åren 1960 och fram till 2005 har med största sannolikhet stött på Volvos terrängbilar. Ända sedan 1950-talets "Suggan" har Volvo levererat terrängfordon till Försvaret. Det kan fortfarande finns något enstaka kamouflagemålat exemplar av Tgb 11 kvar i aktiv gröntjänst.

Modellen kom 1974 och avlöste den mindre "Valpen" med beteckning C202. Förutom Terrängbil 11 fanns även Tgb 13 och Tgb 20, de båda senare förlängda treaxliga med sexhjulsdrift. Tgb 11 var fyrhjulsdriven och visade sig såpass stryktålig och pålitlig att Volvo Lastvagnar började tillverka civila exemplar. Cross Country C303 blev modellens civila namn. Där 30 stod för 3,0-liters rak sexcylindrig sugmotor och 3 stod för bilens totalvikt tre ton. Den såldes på den civila marknaden till bland annat räddningstjänsten. När det 1997 var dags att lansera Volvo V70 XC blev Volvo Personvagnar tvungna att lösa ut Cross Country-namnet från lastvagnsbolaget.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vännäs

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG