Visa alla bilder
Visa film

SAAB 9-3 2,8 Turbo X V6 — 2008

En exklusiv modell från Saab. Fyrhjulsdrift, turbo, kraft, komfort, väghållning, 11 700 mil på mätaren. Kan det bli bättre?

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den optimala bilen för mig."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
133 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17423
SALA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 9-3 2,8 Turbo X?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den optimala bilen för mig."

Beskrivning

Denna Saab är nummer 562 av totalt 2081 tillverkade och den 77:e av de 242 som tilldelades Sverige. Saaben registrerades för trafik första gången 2008-05-05. Den har haft endast två brukare fram till nu och nuvarande ägare har ägt bilen sedan 2019-07-12. Han har endast kört cirka 900 mil under den tiden. Bilen har under nuvarande ägares tid alltid förvarats inomhus i garage under ett skyddande täcke och har endast använts under sommarhalvåren. Mestadels av tiden har den stått avställd. Saaben är nybesiktigad och nyservad och är i ett väldigt fint skick. Instruktionsböcker och servicebok (fullstämplad)medföljer bilen, se bilder, samt besiktningsprotokoll. Bilen i sin helhet är i ett mycket bra och omsorgsfullt vårdat skick, den till och med luktar nybil.

Utrustningslista: Klicka här!

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2008/2008 
  • Första registreringsdatum
    2008-05-05 
  • Avläst mätarställning
    116844 
  • Kw / hk
    206 / 280 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. Alla funktioner såsom styrning, koppling, växling, bromsar och väghållning fungerar bra. Kringutrustning förefaller fungera väl. Ej kontrollerad på lyft men den ser bra ut även undertill. Lite ytrost kan ses på vissa detaljer undertill som värmeskölden, det medföljer en ny löst, se bild.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i ett fint originalskick med stolar och säten klädda i skinn. Dörrsidor, mattor och innertak likaledes i ett mycket fint skick. Luktar nybil.

  • Skick exteriör:

    Exteriören är i ett mycket fint och vårdat skick. Lacken, glas, plast, gummi och belysningsdetaljer är i ett fint skick. Så även emblem och lister. Fälgar och däck likaså. Motor och bagageutrymmen i likaledes fint skick.

  • Skick helhet:

    Denna modell av Saab tillverkades i en begränsad upplaga. Detta faktum och den här vagnens look, mycket fina skick gör den till ett entusiast och samlarfordon samt en motorhistoriskt intressant Saabklassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-08-17
Ursprungsbesiktning: 2008-04-25 (EEG)
Datum i trafik första gången: 2008-05-05
Senast godkända besiktning: 2024-06-07
Besiktigad tom: 2025-08-31
Årsskatt: 4056 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Med Saab 9-3 hakade företaget på maneret av typbeteckning a´la 9-5. Den nya 9-3 modellen var en vidareutveckling av Saab 900, versionen som lanserades som årsmodell 1993.

Generation 1 av den nya modellen 9-3 som tillverkades 1998-2003 var alltså primärt en ansiktslyftning från den tidigare 900-modellen. Till Generation 2 och årsmodell 2003 hände det lite mer. Den tidigare combikupén försvann och istället lanserades en sedan, eller på Saabspråk, en SportSedan. Året därpå kom en ny Cabriolet. Dessa modeller var helt nya och byggde på GM-plattformen Epsilon, besläktad bl.a. med Opel Vectra och Cadillac BLS. Som vanligt fanns Saab-modellerna från snikversioner till häftiga Aero-versioner.

Till årsmodell 2006 kom så en efterlängtad kombi, eftersom det var Saab, blev den naturligtvis kallad SportCombi. Det året kom även en ny V6 motor om 2,8 Liter. När den motorn lanserades blev den utsedd till Engine of the year. Det var en motor som var ett GM-projekt, där den först hade hamnat i Buick och Cadillac, motorn kallades då LP1. Fast när man tog hjälp av de svenska ingenjörerna, som ju hade mångårig erfarenhet av framgångsrik turboutveckling och tillverkning, utvecklade man motorn än mer och den nya motorn fick beteckningen LP9. Den kom att tillverkas av Holden i Australien men turboenheten kom från Saab och Sverige. Motorn ansåg mycket potent och tillförlitlig. Man plockade ut 250 hkr vid 5500 varv. Till årsmodellerna 2008-09 blev det ytterligare 30 hkr i toppversionerna av modell 9-3 och LP9-motorn.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sala

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG