Visa alla bilder
Visa film

MG PB Midget Four-seater Tourer — 1935

En härlig liten öppen brittisk vagn med sportiga ambitioner och härliga 30-tals attribut. En relativt unik vagn på våra breddgrader, väl dokumenterad och en intressant historik.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Sinnebilden av en öppen tourer från 30-talet och England. Man kan riktigt se bilen slingra sig genom pittoreska byar, böljande kullar och häckomslutna krokiga landsvägar. Vagnen är i utsökt skick och detaljrikedomen i stort och smått är enastående."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
280 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17417
ENSKEDE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MG PB Midget Four-seater Tourer?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Sinnebilden av en öppen tourer från 30-talet och England. Man kan riktigt se bilen slingra sig genom pittoreska byar, böljande kullar och häckomslutna krokiga landsvägar. Vagnen är i utsökt skick och detaljrikedomen i stort och smått är enastående."

Beskrivning

Den här vagnen lämnade bandet i Abingdon den 14 oktober 1935 och var i trafik fram till 1964, då i Skottland. Knappt tio år senare 1973 köpte svenske motorprofilen och journalisten Åke Borglund bilen i Milton Keynes vid en "billetarresa" i England och tog in den till Sverige. Väl här påbörjades demontering inför renovering men han tröttnar och säljer bilen vidare. Chassit blir renoverat och motorn skickas tb till England, där den kände MG MMM gurun Colin Tiesch tar sig an motorn. Karosskorg i ask/aluminium plus en mängd delar inklusive instrument och fälgar köps från MG MMM supplier Barry Walker. Stolar och inredning gjordes av Mike Collingburn i UK. Så efter några ägarbyten och fortfarande långt från färdig, förvärvar nuvarande ägare vagnen den 9 juni 1991 som då var ett "rolling chassie" med monterad motor och den nyrenoverade karosskorgen löst monterad. Även nu blir det en del utmaningar samt förändringar med större familj och husutbyggnad men här blir bilen kvar. Sakta men säkert arbetar han med bilen och den 22 maj 2001 är bilen så färdig, att den äntligen kan besiktigas. Som alltid vid en genomgripande renovering blir det en del efterarbete, ja en veteranbil behöver ju lite pyssel och uppdateringar vart efter. Idag är det en välfungerande och charmig vagn från 30-talet med några uppdateringar såsom elektrisk kylfläkt modernare generator mm. Allt för att minimera driftstörningar. I drygt 20 år har ägaren och familj varit runt på såväl specifika MG-träffar som andra motorevenemang, alltid uppskattad. Mängder av litteratur med allt ifrån "built sheet", original registreringsbevis och historik i UK till tiden i Sverige och renoveringen medföljer. Här dyker många välkända namn upp från den motorhistoriska hobbyn från eran 60/70/80-tal. Dessutom medföljer matnyttig MG-litteratur. Dörr- och karossidor i vinyl och celluloid i dåligt skick medföljer också. Vagnen är körklar och redo att sprida glädje till ny ägarfamilj och en beundrande omgivning.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1935/1935 
  • Första registreringsdatum
    2001-05-31 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    32 / 44 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i grönt 
  • Färg
    Grön och svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor och drivlina. Stabilt och bra oljetryck. Andra mekaniska funktioner som styrning, koppling och växling samt bromsar fungerar väl. Osynkad växellåda behöver lite tillvänjande. Mekaniska bromsar behöver viss planering. Något glapp i höger framhjulsnav. Provkörning i det gamla villaområdet från 10/20-talet var en härlig upplevelse. Ej kontrollerad på lyft men god möjlighet att syna den undertill, såg fint ut.

  • Skick interiör:

    Mycket fin inredning med stolar och baksäte samt dörrsidor fint renoverade. Ratt, reglage och instrument i mycket fint skick, allt fungerar. Torkarmotor orkar inte riktigt. Alla mekaniska delar och detaljer samt pedaler, växelspak och mekanism är både vackra och funktionella.

  • Skick exteriör:

    Lackeringen är fortfarande i fint och blankt skick efter renoveringen. Det finns små krackeleringar på höger framskärm samt slagmärke på höger bakskärm och dörr. Krom-, glas-, och belysningsdetaljer samt emblem i mycket fint skick. Höger körriktningspil orkar inte riktigt upp. Fina ekerhjul och muttrar samt bra däck. Sufflett och ställning samt sufflettskydd och hel Tonnau i fint skick. Ett mycket fint motorutrymme med vackra detaljer och vederhäftiga funktioner.

  • Skick helhet:

    M.G., fyrsitsig tourer, färgkombination, stora ekerhjul, mycket blankt och detaljrikedom samt en gedigen och genuin renovering och spännande historik - gör den här vagnen till en härlig klassiker och motorhistoriskt intressant vagn.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2001-05-31
Ursprungsbesiktning: 2001-05-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2001-05-31 (350101)
Senast godkända besiktning: 2001-05-22
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

MG Morris Garages startades av W.R. Morris. Först sålde han cyklar och sedan bilar. From 1913 tillverkade han bilar under eget namn, Morris Motor Company. Han behöll samtidigt Morris Garages som ett eget bolag och from 1924 sålde han Morrisbilar med trimmade motorer och specialkarosser som M.G.-bilar.

Under 30-talet gjordes ett antal olika modeller som namngavs som bokstavs typer, bl.a J-type och P-type. PA kom 1934 med kraftigare chassi och motor än föregångaren J-type och 1935 kom PB med större motor, nu 939 cm3, dubbla SU-förgasare och 43 hk. Enligt uppgift tillverkades 521 st. vagnar av modell PB varav endast 99 st. var four-seaters. År 1935 sålde också W.R. Morris MG till Nuffield koncernen. År 1968 blev så MG en del av British Leyland och 1980 var det över. Fast märket levde vidare med Rover och senare BMW men 2005 var det än en gång över. Nu har dock Nanjing Automobile Group återigen dammat av namnet MG. Fast det är en helt annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Enskede

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG