Visa alla bilder
Visa film

BMW 750 iAL — 1989

En härlig Direktörsvagn i originalutförande med få ägare och låg körsträcka.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En imposant och sober lyxvagn fulladdad med den tidens teknik och bekvämligheter men samtidigt diskret. Epitet Direktörsvagn träffar här mitt i prick. Bekväm som få, gott om plats och kraftfull prestanda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
175 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17457
BROMMA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 750 iAL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En imposant och sober lyxvagn fulladdad med den tidens teknik och bekvämligheter men samtidigt diskret. Epitet Direktörsvagn träffar här mitt i prick. Bekväm som få, gott om plats och kraftfull prestanda."

Beskrivning

Den här vagnen förvärvades ny av en svensk i Tyskland den 31/10 1988. I oktober 1991 registrerades den in i Sverige när ägaren flyttade hem. Sonen tog över bilen i maj 2012. I juni 2021 togs den så över av hans dotter. Genom åren kom bilen att köras sparsamt och mätarställningen är nu 7.279 mil. När nuvarande ägares farfar köpte bilen ny i Tyskland beställde han den med 730-emblem. Oklart varför men enligt uppgift för att han gillade tanken att vara diskret och kunna överraska med bilens fartresurser. Bilen är i originalskick och har servats kontinuerligt hos samma verkstad under många år. Det har varit oljebyten, filter och tändstift samt normalförbrukning av slitagedelar. Inga stora ingrepp. Med bilen följer original handlingar med instruktionsbok, servicehäfte mm samt diverse kvitton och besiktningsprotokoll.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1989/1989 
  • Första registreringsdatum
    1991-09-27 
  • Avläst mätarställning
    72,788 km 
  • Kw / hk
    220 / 299 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i grått med matchande textilmattor 
  • Färg
    Blåmetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går lugnt och behagligt i motor och drivlina. Alla funktioner såsom växlingar, styrning, bromsar, framvagn etc fungerar väl. Finns ett litet "klonk" vid inbromsning, troligen från gasklockan. Provkörd i lugnt tempo men funktioner med olika körprogram kontrollerades och föreföll fungera som det skall med olika "växlingsscheman". Ej kontrollerad på lyft undertill men av det som kunde ses, föreföll det vara helt i ordning och inga kommentarer från Bilprovningen.

  • Skick interiör:

    Fint originalskick på inredningen, med fina stolar och baksäte med milt bruksslitage. Dörrsidor och paneler samt ratt, rglage och instrumentbräda och trädetaljer i samma fina skick. Fina textilmattor med formgjutna skyddsmattor i gummi. Innertaket är helt men hänger något bakom taklucka mot bakrutan. All el förefaller fungera väl och AC-kyler. Finns pixelpunkter som slocknat i färddatorn och original radio- och musikanläggningens funktion är osäker, då den inte har gått att få igång. Troligen en kod som behövs. Takluckans funktioner fungerar väl.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin lackering (Royalblau metallic) som förefaller vara i originalskick. Det finns någon mindre repa och små stenskott och skav samt små "bubblor" i bakluckans underkant men det får ses som normal slitage för ålder och mil. Blankt, glas-, plast-, gummi- och belysningsdetaljer i fint skick. Fina originalfälgar med lite färgskiftning och bra Good Year däck. Motor- och bagageutrymmen i normalt bra skick för ålder och mil. Verktygsfacket komplett.

  • Skick helhet:

    Överlag är det här en fin vagn som väl motsvarar ålder och mil. Såväl modellen E32 som denna vagnens exklusiva drivlina och utrustning samt färgkombination är sinnebilden av en lyxvagn och landsvägskryssare från skarven av 80/90-tal. Med sina 35 år är den nu redo för klassiker- och entusiaststatus.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2021-01-11
Ursprungsbesiktning: 1991-08-19 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1991-09-27
Senast godkända besiktning: 2023-06-19
Besiktigad tom: 2025-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Den andra generationens 7-serie introducerades hösten 1986. Den ansågs vara en av de mest tekniskt avancerade bilmodellerna för sin tid. Först ut var modell 730i med sexcylindrig motor om 2985cm3 och 188 hk. Till årsmodell 1988 lanserades modell 750i med en V-12 motor om 4988cm3 och 300 hk. Topphastigheten begränsades till 250 km/h. Våren 1992 kom en V-8 motor om 3982cm3 och 286 hk. Så när modellen gick ur tiden 1994 fanns det sex-, åtta- och 12-cylindriga motorer att välja på. Totalt tillverkades 311.068 vagnar av modellen E32 1986 - 1994. Då kom efterträdaren modell E38.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bromma

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG