Visa alla bilder
Visa film

Bentley S3 V8 — 1963

En svensksåld imposant rullande brittisk aristokrat med en härlig aura, som har levt ett lugnt liv hos samma ägare i 47 år och rullat få mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En Bentley S3 med silkeslen V8:a och automatlåda är en imponerande vagn, både att se och köra. Den klassiska färgkombinationen och det välhållna skicket, gör det här exemplaret till något alldeles extra. När man kör eller färdas i den här rullande Herrklubben upplever man både värdighet och ett behagligt lugn."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
365 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17338
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Bentley S3?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En Bentley S3 med silkeslen V8:a och automatlåda är en imponerande vagn, både att se och köra. Den klassiska färgkombinationen och det välhållna skicket, gör det här exemplaret till något alldeles extra. När man kör eller färdas i den här rullande Herrklubben upplever man både värdighet och ett behagligt lugn."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige den 26 oktober 1964. Enligt uppgift såldes den av Förenade Bil i Göteborg. Nuvarande ägare förvärvade vagnen den 7 mars 1977. Han har brukat den som entusiastbil i alla dessa år. Alltid i garage och inte körd på vinterhalvåret. Den är omhändertagen och kontinuerligt servad, senaste åren hos Pikab. Den har blivit omlackerad ett par gånger, den senaste för ca tio år sedan. Förra året fick den också en rejäl översyn och genomgång av motorn med omfattande arbeten utförda. Med bilen följer original böcker och handlingar samt diverse kvitton och besiktningsprotokoll. Nuvarande ägare har också fört körjournal och av den framgår att den har gått ca. 3000 mil sedan förvärvet 1977. Bilen är besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    1964-10-26 
  • Avläst mätarställning
    93,474 km 
  • Kw / hk
    140 / 190 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i svart, textilmattor. 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint och lugnt i motor och drivlina. All annan teknik såsom styrning, växling, bromsar etc förefaller fungera väl. Provkörning i lugnare tempo upplevdes just lugnt och värdigt. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut. Extrautrustad med ett typiskt tillbehör från 50/60-talen, kompressorstarkhorn.

  • Skick interiör:

    Trivsam och exklusiv känsla med originalinredning i vackert patinerat skick. Härliga stolar och baksäte. Fina dörrsidor, paneler, innertak och mattor. Ratt, reglage och instrumentering i fint och fungerande skick. Vägmätaren något i ofas linjärt men fullt fungerande. Fina trädetaljer med vacker patina. Kassettradio Blaupunkt Paris från 70-tal, original radio finns kvar och medföljer.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin lackering men spår av omlackering vid någon list. Krom-, glas, gummi- och belysningsdetaljer i fint skick. Så även fälgar, navkapslar och däck. Motor och bagageutrymmen i bra skick med normalt slitage för ålder och mil.

  • Skick helhet:

    Modellen, utrustning, skick, historik och färgkombination, ja hela vagnen och dess aura är en motorhistorisk fullträff. Det blir inte mycket stilfullare än så här... En klassiker och ett härligt samlarobjekt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1986-04-08 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1964-10-26 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1964-10-26
Senast godkända besiktning: 2010-08-30
Besiktigad tom: 2012-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Bentley modell S tillverkades åren 1955-1965 och delade i stora delar utseende med Rolls Royce Silver Cloud. Modell S1 årsmodellerna 1955-59 hade en rak sex-cylindrig motor på 4.887 cc. Modellerna S2 och S3 hade en V8 på 6.230 cc. Modell S2 tillverkades sent 1959 - 1962. Modell S3 tillverkades sent 1962 - 1965. Den mest synliga förändringen med S3 var de dubbla strålkastarna. Andra förändringar var en något lägre grill för en lägre huvlinje. I övrigt mindre förändringar på stötfångarna och stötfångarhornen. Inne i bilen blev det separata framstolar och en förflyttning av baksäte för bättre benutrymme. Motorn fick en högre kompression och större förgasare vilket förbättrade prestandan såväl i acceleration som toppfart.

Modell S fanns som fyradörrars sedan, två dörrars Coupé samt Cabriolet. Det fanns också karosserifirmor som försågs med chassin, som gjorde egna utföranden. From 1958 erbjöds en fyrstegad automatlåda som tillval.

Modellen ersattes sedermera av Modell T1, liknande Rolls Royce Silver Shadow.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-09-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG