Visa alla bilder
Visa film

Westfield Audi XTR Sports V6 — 2009

Unik sportvagn med mycket körglädje både på landsväg och bana.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Unik bil som är besiktigad och körklar på landsväg, fungerar utmärkt och jag ser inget som behöver åtgärdas."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
253 314SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15188
ANDERSTORP
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Westfield Audi XTR Sports?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Unik bil som är besiktigad och körklar på landsväg, fungerar utmärkt och jag ser inget som behöver åtgärdas."

Beskrivning

Engelska Westfield XTR har tillverkat populära sporvagnsbyggen i många år och här är ett exempel på ett av dessa.
Bilen byggdes med Audi komponenter och registrerades i Holland där den kördes några år.
Nuvarande ägare köpte den 2018 och har lagt stor möda på att få den registrerad här i Sverige. Våren 2020 blev den klar och har sedan dess körts sparsamt sommartid.
Han tycker dock att den används för lite och vill att någon annan ska få ha lite kul med den.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2009/2009 
  • Första registreringsdatum
    2020-05-13 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    128 / 174 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Racing 
  • Färg
    Vit/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har en Audi V6 som är pigg och går bra, allt fungerar.

  • Skick interiör:

    Racing interiör i spännande och funktionellt utförande.

  • Skick exteriör:

    Folierad i klassiska Audi racingfärger, designad så man får intryck av att man möter en formelbil. Bra fälgar och däck.

  • Skick helhet:

    Ett unikt tillfälle att skaffa en körklar och besiktigad sportbil som väcker stort uppseende var man kommer. En bil som passar både för Trackdays och roliga asfalts slingor.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-05-13
Ursprungsbesiktning: 2020-05-06 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2020-05-13
Senast godkända besiktning: 2022-04-28
Besiktigad tom: 2023-06-30
Årsskatt: 866 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Våren 1982 beslöt den historiska Grand Prix-konkurrenten och ingenjören Chris Smith att designa och bygga en kopia av en av sina favoritracerbilar genom tiderna, den ursnygga Lotus XI Le Mans-bilen från 1956. Så noggrann och skön var bilen han tillverkade i sitt hemgarage på Westfield House, Armitage att han omedelbart översvämmades av förfrågningar från entusiaster som ville ha en för sig själva.

Efter påsken 1983 hade företaget Westfield Sportscars skapats. Ytterligare efterfrågan på den nya Westfield XI replikasatsen innebar att större lokaler och personal krävdes och det nystartade sportbilsföretaget var på gång.

Efter introduktionen av en ny bil, den lika väl mottagna Westfield 7SE, togs ett beslut att tona ut XI så att teamet kunde koncentrera sig på produktionen av det nya kitet. Företaget fortsatte att expandera snabbt för att klara av den ständigt växande efterfrågan, som blev ännu starkare efter att karossen designades om och moderniserades. Westfield var nu fast etablerat.

1991 expanderade Westfield igen och flyttade till den imponerande fabriken och kontorskvarteren i Kingswinford där vi fortfarande tillverkar idag. Det var här som den otroliga V8-drivna SEIGHT först fick jorden att skaka. Med monsterkraft och en otrolig 0-60 mph-tid på 3,6 sekunder var det Westfields snabbaste maskin hittills och fick kritik från bilpressen.

Det skulle vara svårt att följa en bil som den, men Westfield blev en av de första biltillverkarna att utnyttja cykelkraften. De små, men mycket kraftfulla, högvarviga maskinerna möjliggjorde otroliga prestationer av snabbhet, smidighet och erbjöd fantastisk prestanda till ett lågt pris.

2004 återintroduceras Westfield XI. På grund av populär efterfrågan återintroducerades satsen och tillverkas fortfarande idag i små partier!

I december 2006 överfördes ägandet av Westfield Sportscars till Potenza Sports Cars, ett familjeföretag med en stark vision: att vara förstahandsvalet av sportbilsleverantörer och en av världens mest beundrade nischfordonstillverkare.

Potenza fortsätter investeringarna och utvecklingen med expansionen av verksamheten och produkterna till nya marknader. 2007 fortsatte Potenza sin produktutvecklingsstrategi och köpte GTM Cars, och integrerade GTM i Westfields produktionssystem på nästan två månader. Sedan sex månader senare förvärvat en kontrollerande andel i Roadster Bil AB (en svensk biltillverkare).

I juni 2009 blev Westfield den första nischfordonstillverkaren som tilldelades European Small Series Production Status med det nya landmärket Sport Turbo. Att använda VXR 1.6 GM-motorn och nya lättviktsdesignade chassiproduktion av fordonet började med omedelbara beställningar från Europa som aldrig tidigare skådats.

Lanseringen av IRacer på Geneva Motor Show 2010 såg Westfield gå in på elfordonsmarknaden med hjälp av några avancerade material för komponenter i fordonet. En månad efter mässan ägde världens första tillförlitlighetsförsök med Electric Vehicle Drift rum och Westfield demonstrerade framgångsrikt sina nya design- och utvecklingsmöjligheter. Möjligheterna utökas ytterligare till hybridmarknaden med den framgångsrika demonstrationen och testerna av Sport Turbo (hybrid) på Goodwood Festival of Speed.

2013 lanserades den mycket framgångsrika MegaS2000 som använder den legendariska Honda S2000-motorn och växellådan.

2016 kommer den ultramoderna turboförändrade Ford 2-liters ECO Boost-motorn från Focus ST. Den här moderna motorn ger ordet "Vridmoment" en ny innebörd, vilket gör Sport 250 till en av de snabbaste Westfields som någonsin tillverkats. Sport 250 finns tillgänglig som komplett kit eller fabriksbyggd bil.

Nu har arbetet påbörjats med att uppdatera vårt Sport Turbo European Homologated fordon för att använda den underbara ECO Boost-motorn. Detta ger våra utländska besökare som inte kan registrera kit möjligheten att njuta av enorma prestanda i en fabriksbyggd bil som är försedd med ett certifikat om överensstämmelse.

Westfield har sålt över 13 000 bilar över hela världen sedan 1983 och producerar för närvarande över 400 bilar per år för körentusiaster världen över. I en tid av tillverkningsimport är Westfield stolta över att stoltsera med brittiskt hantverk av hög kvalitet i alla aspekter av produktionen, och de bygger dem här i hjärtat av Storbritannien.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Anderstorp

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG