Visa alla bilder
Visa film

New Hudson MC 600cc — 1929

Engelsk lyx-mc från märkets guldålder. Företaget slutade med MC 1932 och ombildades till bromstillverkaren Girling, som finns än idag. Unikt svensksålt exemplar och en av två kända i världen, väcker ha-begär.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket fint och unikt samlaskick, fullt körbar. Inga väsentliga anmärkningar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
81 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15272
KIL
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande New Hudson MC ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket fint och unikt samlaskick, fullt körbar. Inga väsentliga anmärkningar."

Beskrivning

Denna motorcykel är en raritet. Vi känner endast till två stycken 600cc New Hudson av 1929 års modell. Ett exemplar står på The National Motorcycle Museum i England. Museet anses vara världens största och finaste museum för brittiska motorcyklar. Det andra exemplaret finns i Värmland. Motorcykeln är svensksåld och importerades 1929 av den svenska generalagenten Motorfirma Ernst Larsson i Norrköping. Under 1970-talet renoverades motorcykeln och återställdes till originalutförande. Den är lika fin i dag som den var efter renoveringen, eller som den var 1929. Vi har fått tag på den som renoverade motorcykeln och som därefter var ensam brukare fram till 2014. Vi bifogar brevet med den spännande historiken. Enligt tillfrågad expertis är dessa de två enda kända kompletta och körbara 600cc New Hudson av 1929 års modell. Det skall finnas 1 ram i England, 2 stycken lösa motorer i Tyskland och ytterligare 2 lösa motorer i Tjeckoslovakien. Dessa sammanlagt 4 motorer saknar dock ramar och är i okänt skick. Den svensksålda New Hudson som vi nu säljer åt en samlare fungerar utan anmärkning och är körklar.

Läs mer om New Hudson historian här

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1929/1929 
  • Första registreringsdatum
    1975-07-22 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    12 / 18 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    600cc sidventilsmotor. Startar lätt och går bra utan anmärkning. Använd på veteranrallyn i både Sverige och Norge utan driftstörninga

  • Skick interiör:

    Fin sadel av rätt modell.

  • Skick exteriör:

    Renoverad till originalutförande på 1970-talet. Ser fortfarande lika fin ut. Fästet på strålkastarens lykthus på vänster sida har fått en törn. Se bilder. En lätt polering efter stillastående de senaste 2 åren skulle ge motorcykeln mer glans. Se bifogat brev för mer information om renoveringen.

  • Skick helhet:

    Synnerligen fint helhetsintryck och fin att köra. Unikt tillfälle för samlare och internationell eller svensk investerare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2006-04-28
Ursprungsbesiktning: 1975-07-22 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1975-07-22
Senast godkända besiktning: -
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

New Hudson Motorcycles var en brittisk motorcykeltillverkare. Företaget grundades 1903 av George Patterson i Birmingham. Företagets byggde sin första motorcykel 1902, men den blev ingen succé. New Hudson byggde flera olika motorcykelmodeller mellan 1910 och 1915, alla med JAP motorer. 1915 fick fabriken övergå till att tillverka utrustning åt den Brittiska krigsmakten. 1919 återupptogs motorcykeltillverkningen. Förutom sidoventils- och OHV encylindriga motorer på 350 till 600 cc byggde de också en 211 cc tvåtaktare och ett antal trehjulingar med MAG-motorer.
1929 var det sista året New Hudson erbjöd modellen med 600cc sidventilsmotor. Mycket få 600cc tillverkades 1929. På grund av depressionen upphörde motorcykeltillverkningen 1932, eftersom den inte längre var lönsam. Företaget fortsatte dock att tillverka cyklar och omstrukturerade sig till att tillverka Girling bromssystem för bilar och bytte namn till Girling Ltd – som fortfarande existerar som ett bromskomponentföretag. Efter andra världskriget, när de blev ett dotterbolag till Birmingham Small Arms Company (BSA)tillverkade man både trampcyklar och autocycles under namnet New Hudson med stor framgång ända fram till 1957. Autocycles kan närmast beskrivas som en sorts motoriserade cyklar av typen lättviktare.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kil

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-15.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG