Visa alla bilder
Visa film

Volvo 142 Grand Luxe Automatic — 1972

Mest eftertraktade 140-modellen, med B20E motorn från P1800E och inredningen från 164. En ägarfamilj sedan ny och fint orenoverat originalskick.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen har aldrig varit rostskadad men några mindre blåsor och bättringar går att hitta (se bilder). Omlackad på 1990-talet, bra gjort. Lite körd på senare år, men nu framtagen och godkänd på Bilprovningen utan anmärkning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
135 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13917
TORSBY
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
90 - 125 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka meddelande

"Bilen har aldrig varit rostskadad men några mindre blåsor och bättringar går att hitta (se bilder). Omlackad på 1990-talet, bra gjort. Lite körd på senare år, men nu framtagen och godkänd på Bilprovningen utan anmärkning."

Beskrivning

Bilen såldes ny av Volvohandalaren Claes Nybergs bil ab i Hagfors den 1/9 1972 till hemmansägare Gunnar Persson i Ambjörby i norra Värmland. Bilen kostade nästan 28.800 kr vilket var nästan 30% mer än standardutrustad DL modell som kostade 22.400kr vid denna tid. Bilen hade varit visningsbil hos Nybergs då det var toppmodellen och den mest sportiga Volvon man kunde köpa (förutom P1800). Denna bil hade förutom all Grand-Luxe utrustning (se mer om GL-utustning längre ner) också utrustats med automatlåda och krom-list-pakt från 164 (tröskel- och skärmkantslister).

Bilen säljs nu för köparens dotter och har varit en familjeklenod som bara sommarkörts de senaste 20 åren. Alla handlingar sedan bilen var ny följer med. Bilen har gått 23.600 mil sedan ny och alltid stått i samma garage, vilket är förklaringen till att den klarat sig så bra. Den har inga skador men några lackbättringar finns och lite ytrost på några kanter samt på detaljer i motorrummet. Inredningen med mattor, klädsel, instrumentbräda och innertak är helt och fint. Bilen går bra, pigg och stark motor på 130 Hk, att jämföra med DL modellen som hade 85 Hk. Det märks direkt att detta är en bil som blivit väl omhändertagen. Fint bruksvänligt samlarskick, som går att putsa upp och snygga till så den blir i toppskick.

Bilen finns i Ambjörby, nära Torsby i Värmland.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1972-09-01 
  • Avläst mätarställning
    236421 km 
  • Regnr
    CKD034 
  • Chassinummer
    321882 
  • Kw / hk
    95 / 130 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helläder 
  • Färg
    Ljusblåmetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Avställd sedan 2013 och härefter bara varmkörd några gånger varje sommar. Nu framtagen och genomgången på verkstad. Härefter körd till bilprovningen och godkänd utan anmärkning.

  • Skick interiör:

    Hel och fin inredning. Fräsch skinnklädsel med endast lite sprickor på sidan på förarstolens yttersida, se bild.

  • Skick exteriör:

    Fin kaross och bra lack. Lite bättringar finns på motorhuv och baklucka. Äldre omlackering. Inga rostangrepp, men några ytrostprickar går att hitta på dropplister och skärmkanter.

  • Skick helhet:

    Ovanligt hel och fin 142 i orenoverat originalskick. Spår av användandet finns men inga skador. En rejäl upputsning på insidan, i motorrum och bagage samt på utsidan och härefter en maskinpolering och läderbehandling, så blir bilen i toppskick, utan att behöva renoveras. Unikt tillfälle för samlare att köpa en av Volvos finaste 70-tals modeller.

    Enligt artikel i tidningen Klassiker så finns bara två st Volvo 142 Grand Luxe kvar i trafik i Sverige, så detta är en riktig raritet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2013-06-13
Ursprungsbesiktning: 1972-09-08 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1972-09-08
Senast godkända besiktning: 2021-06-17
Besiktigad tom:-
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Volvo 142GL B20E: 130hk/DIN årsmodell 1972. Grand Luxe var högsta utrustningssnivån och fanns endast till 142. I den ingick, utöver DL-nivån, två extraljus, läderklädsel från Volvo 164-serien samt större bromsskivor och belägg. De behövdes eftersom 142GL gick att få med nya B20E-motorn på 130 hk som gjort debut i 1800S året innan. Den känns igen nya fälgar med små navkåpor och kromade hjulmuttrar, radialdäck, textilmattor och klocka.

Nyheter 1972: - Automatväxlade bilar får växelspak på golvet istället för vid ratten. - Ändrad inredning med en extra panel med träimitation framför växelspaken där knappar för elbakrutan samt varningsblinkersen flyttades. - Varningslampa för choken, placerad under instrumentet där automatväxlade bilar tidigare hade indikator för växelläge. - Insprutningsmotorn B20E införs på GL-modellen i Sverige (endast på 142 GL). Denna insprutning heter Bosch D-Jetronic. - Acc 0–100 km/h = 10,0 sek. Toppfart 180 km/h - Säkerhetsdetaljen rullbälten införs fram. - Nya infällda dörrhandtag. - Ny fyrekrad ratt. Denna kallas fjärilsratten och sitter endast på 72:orna. - Nackstöden är smalare.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Torsby

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-09-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG