Visa alla bilder

Volvo 245 Turbo Intercooler — 1984

En riktigt fin 245 Turbo. Denna modell såldes i Sverige bara under två år och är i ett mycket bra samlarskick. Omskriven i flera tidningar och deltagit i Volvos reklamfilm för nya V60-modellen.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande
Jens Hasselholm
Värderingsman
Skicka meddelande

"En fint renoverad bil med alla rätta detaljer. Renoverad för 15 år sedan och fortfarande lika fin. Många detaljer bytta mot nya originaldelar på senare år för högsta finish"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
100 245SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11283
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 180 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande
Jens Hasselholm
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"En fint renoverad bil med alla rätta detaljer. Renoverad för 15 år sedan och fortfarande lika fin. Många detaljer bytta mot nya originaldelar på senare år för högsta finish"

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Denna 245 Turbo såldes ny i Varberg våren 1984. 245 Turbo är ovanliga i Sverige då dessa bara fanns som modellår 1984 och 1985. Bilen renoverades under 2003-2004. Den är i helt korrekt originalskick och extrautrustad med Volvos original intercoolersats, som höjer effekten till 170 hk. Bilen har turboinredningen i trikåplysch i fint skick. Totalt finns mindre än 350 st 245 Turbobilar kvar i landet. Många av dessa har slitits hårt och är i dåligt skick. Just denna bil har varit uppmärksammad och omskriven i omfattande reportage i både tysk och svensk bilpress. Bland annat förekommer den i Auto Motor & Sport, Frankfurter Allgemeine och Tteknikens Världs Klassiska Bilar med flera. Volvo 245 Turbo blev världens första kombi med turbomotor och tillverkades bara under två år. Detta exemplar är utrustad med alla detaljer som original sitter monterat på en turbo, samt originalradio och en modern dold stereo i handsfacket. Bilen har även infällbar dragkrok, eftermonterade tidstypiska högtalare på instrumentpanelen, larm, förvaring för kasettband, motorvärmare, mikrofon för Handsfree, med mera.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1984/1984 
  • Första registreringsdatum
    1983-11-28 
  • Mätarställning
    300760 km 
  • Regnr
    CNW930 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    114 / 155 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Vit 
  • Klädsel
    Textil 
  • Chassienummer
    245462E1539583 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Startar lätt och går bra. Växellåda, koppling, bromsar känns ok. Mycket välrenoverat, rent och snyggt motorrum. Under bil ser det original ut, välskott. Underredsmassa finns. Lite nya delar, bland annat avgassystem. Ingen mottagning på radio. 80 procentiga däck.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Mycket fin invändigt. Mindre slitage samt lite fläckar på bland annat innertak och golvmatta. Bagagerum i fint originalskick.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Fin i kaross. Lackskav och några mindre bättringar finns. Liten rostbubbla på höger C-stolpe. Glas, belysning, lister i mycket bra skick. Original turbofälgar utan skador.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Välrenoverad mycket fin och välutrustad bil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2015-02-22
Ursprungsbesiktning 1983-11-28 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1984-04-02
Besiktningsperiod - 2020-08-31
Senast godk besiktning 2018-08-03
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 10

Fakta om modellen

När framgångarna för Saab 900 Turbo blev stora så kände sig även Volvo manade att ta fram en turboladdad version av sin 240, detta trots att man redan hade en V6-motor med samma effekt. Turbomodellen i kombiversion var förstås den dyraste prestandamodellen av Volvos familjevagn 245. Lanseringen skedde i USA 1980 och de första bilarna såldes som 242 av årsmodell 1981. Året efter lanserades 245 Turbo som årsmodell 1982. Med det skapades en helt ny bilklass med turbo och kombikaross – detta blev världens första herrgårdsvagn med turbo! Bilarna var dock bara för vissa marknader och några till den svenska blev det aldrig. De första 245 Turbo som såldes i Sverige fick årsmodell 1984. 1985 blev sista årsmodellen för Turbon och finalåret såldes bara kombin.
Förutom motorn var det en rad detaljer som var specifika för Turbon. På utsidan var det egentligen bara fälgarna av Volvos Virgomodell och emblemen som skiljde en Turbo från GLT. Inuti var det plyschklädsel, svart innertak på sedanmodellen och en hastighetsmätare graderad till 220 km/h. Ratten var också speciell, liksom läderdamasken runt växelspaken.
Under huven satt en B21 med turbo från Garrett och med 155 hk klarade 240 Turbo 0-100 km/h på 9 sekunder. Få bilar rullar dock idag med original oljekyld turbo eftersom de byttes mot vattenkylda när de havererade. Någon Intercooler satt aldrig original, däremot gick det att köpa via Volvo R-Sport och med en sådan monterad fick motorn hela 170 hk. De finaste varianterna: GLT, GLE, och Turbo var då försedda med bränsleinsprutning och alla motorerna var av Volvos egen tillverkning med block i gjutjärn och topplock i lättmetall. Någon B23 med turbo kom aldrig att lanseras i 240-serien, utan fick vänta till 760-modellen.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG