Alle Bilder zeigen

Volvo 245 Turbo Intercooler — 1984

En riktigt fin 245 Turbo. Denna modell såldes i Sverige bara under två år och är i ett mycket bra samlarskick. Omskriven i flera tidningar och deltagit i Volvos reklamfilm för nya V60-modellen.

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden
Jens Hasselholm
Valuator
E-Mail senden

"En fint renoverad bil med alla rätta detaljer. Renoverad för 15 år sedan och fortfarande lika fin. Många detaljer bytta mot nya originaldelar på senare år för högsta finish"

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
100 245SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11283
GÖTEBORG
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden
Jens Hasselholm
Authorized valuator
E-Mail senden

"En fint renoverad bil med alla rätta detaljer. Renoverad för 15 år sedan och fortfarande lika fin. Många detaljer bytta mot nya originaldelar på senare år för högsta finish"

Beschreibung

Denna 245 Turbo såldes ny i Varberg våren 1984. 245 Turbo är ovanliga i Sverige då dessa bara fanns som modellår 1984 och 1985. Bilen renoverades under 2003-2004. Den är i helt korrekt originalskick och extrautrustad med Volvos original intercoolersats, som höjer effekten till 170 hk. Bilen har turboinredningen i trikåplysch i fint skick. Totalt finns mindre än 350 st 245 Turbobilar kvar i landet. Många av dessa har slitits hårt och är i dåligt skick. Just denna bil har varit uppmärksammad och omskriven i omfattande reportage i både tysk och svensk bilpress. Bland annat förekommer den i Auto Motor & Sport, Frankfurter Allgemeine och Tteknikens Världs Klassiska Bilar med flera. Volvo 245 Turbo blev världens första kombi med turbomotor och tillverkades bara under två år. Detta exemplar är utrustad med alla detaljer som original sitter monterat på en turbo, samt originalradio och en modern dold stereo i handsfacket. Bilen har även infällbar dragkrok, eftermonterade tidstypiska högtalare på instrumentpanelen, larm, förvaring för kasettband, motorvärmare, mikrofon för Handsfree, med mera.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1984/1984 
  • Erstzulassung
    1983-11-28 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    300760 km 
  • Kennzeichen
    CNW930 
  • Fahrgestellnummer
    245462E1539583 
  • Kw / PS
    114 / 155 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Blue Clothe 
  • Farbe
    White 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Startar lätt och går bra. Växellåda, koppling, bromsar känns ok. Mycket välrenoverat, rent och snyggt motorrum. Under bil ser det original ut, välskott. Underredsmassa finns. Lite nya delar, bland annat avgassystem. Ingen mottagning på radio. 80 procentiga däck.

  • Zustand Interieur:

    Mycket fin invändigt. Mindre slitage samt lite fläckar på bland annat innertak och golvmatta. Bagagerum i fint originalskick.

  • Zustand Exterieur:

    Fin i kaross. Lackskav och några mindre bättringar finns. Liten rostbubbla på höger C-stolpe. Glas, belysning, lister i mycket bra skick. Original turbofälgar utan skador.

  • Zustand gesamt:

    Välrenoverad mycket fin och välutrustad bil.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus Itrafik 2015-02-22
Ursprungsbesiktning 1983-11-28 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1984-04-02
Besiktningsperiod - 2020-08-31
Senast godk besiktning 2018-08-03
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 10

Fakten zum Modell

När framgångarna för Saab 900 Turbo blev stora så kände sig även Volvo manade att ta fram en turboladdad version av sin 240, detta trots att man redan hade en V6-motor med samma effekt. Turbomodellen i kombiversion var förstås den dyraste prestandamodellen av Volvos familjevagn 245. Lanseringen skedde i USA 1980 och de första bilarna såldes som 242 av årsmodell 1981.

Året efter lanserades 245 Turbo som årsmodell 1982. Med det skapades en helt ny bilklass med turbo och kombikaross – detta blev världens första herrgårdsvagn med turbo! Bilarna var dock bara för vissa marknader och några till den svenska blev det aldrig. De första 245 Turbo som såldes i Sverige fick årsmodell 1984. 1985 blev sista årsmodellen för Turbon och finalåret såldes bara kombin.

Förutom motorn var det en rad detaljer som var specifika för Turbon. På utsidan var det egentligen bara fälgarna av Volvos Virgomodell och emblemen som skiljde en Turbo från GLT. Inuti var det plyschklädsel, svart innertak på sedanmodellen och en hastighetsmätare graderad till 220 km/h. Ratten var också speciell, liksom läderdamasken runt växelspaken.

Under huven satt en B21 med turbo från Garrett och med 155 hk klarade 240 Turbo 0-100 km/h på 9 sekunder. Få bilar rullar dock idag med original oljekyld turbo eftersom de byttes mot vattenkylda när de havererade. Någon Intercooler satt aldrig original, däremot gick det att köpa via Volvo R-Sport och med en sådan monterad fick motorn hela 170 hk. De finaste varianterna: GLT, GLE, och Turbo var då försedda med bränsleinsprutning och alla motorerna var av Volvos egen tillverkning med block i gjutjärn och topplock i lättmetall. Någon B23 med turbo kom aldrig att lanseras i 240-serien, utan fick vänta till 760-modellen.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
·     Monday 1 October at 15:00 to 19:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 723 705928
The collection must be done no later than Friday 19 October

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG