Visa alla bilder

Mercedes-Benz 230SL Pagoda (USA-modell) 6-cyl — 1966

Importerad från soliga Kalifornien 2007 av nuvarande ägaren. Tekniskt genomgången och använd till träffar och finåkning i Sverige.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande

"Äldre omlack som hållit sig mycket bra. Bilen är orenoverad och hel och fin i alla detaljer. Rost under bagagerumsmattan men inga rostangrepp på utsidan eller på kanter. Nybesiktigad och godkänd av Bilprovningen i september 2018."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
396 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11251
OLOFSTRÖM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
400 - 450 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande

"Äldre omlack som hållit sig mycket bra. Bilen är orenoverad och hel och fin i alla detaljer. Rost under bagagerumsmattan men inga rostangrepp på utsidan eller på kanter. Nybesiktigad och godkänd av Bilprovningen i september 2018."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

3
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

Bilen har rullat i torrt klimat i 40 år i USA och sedan i Småland. Omlackad för 25 år sedan, lacken har hållt sig bra men spår av sliprepor, damm och småsprickor finns om man tittar noga. Fina kanter, dörrspringor och spalter på bilen. Fint krom. Inredning i normalt välvårdat skick. Svart konstläder på säten. Inga skador på ut- eller insida, Rostangrepp under bagagerumsmattan (dålig gummilist runt bagageluckan). Lite synlig ytrost undertill men inget synligt på eller under dörrar. Godkänd på bilprovningen. Sammantaget betydligt bättre skick än de flesta orenoverade, fint bruksskick, snygg och prydlig bil. Hastighetsmätaren bytt 2016 vid 88 000 miles. Vi bedömer utifrån bilens skick och övrigt att bilen gått cirka 20 000 svenska mil. Kvitton på motoröversyn från Hedin bil för något år sedan på drygt 40 000 kr. En tjock pärm med servicehistorik och övrigt följer med (original instruktionsbok mm). Becker radio. AC (fungerar ej).
En navkapsel avviker från övriga tre. Lite oxid i bakre nederkant på Hardtopen. Tygsuffletten original, något sliten. Säljs på grund av åldersskäl.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    2007-07-12 
  • Mätarställning
    200000 km 
  • Regnr
    ALN079 
  • Växellåda
    Automat 
  • Kw / hk
    112 / 150 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Vit 
  • Klädsel
    Konstläder 
  • Chassienummer
    11304212015032 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 3

    Välservad och går fint. Lite körd de senaste åren.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Hel och fin.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Fint bruksskick, inga skador.

  • Skick helhet: Betyg 3

    Bättre än de flesta orenoverade. Fin, fräsch och bra som den är.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2007-07-13
Ursprungsbesiktning 2007-07-12 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 2007-07-13(660101)
Senast godk besiktning 2018-09-25
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Regnr tidigare använt Ja
Antal ägare 1

Fakta om modellen

Med formgivning av legendariske Paul Bracq och grundteknik från fenmodellen blev resultatet mycket lyckat för Pagodan – eller W113 som den heter på Mercedesspråk.
Motorn hade sin grund i den vanliga till sedanmodellen och ihop med pendelaxlar bak hade man skapat en sportbil som var betydligt sportigare än tidigare generationen SL. Detta var en modern, snabb och högklassig touring för två.
Under modellens levnad mellan 1963 och 1971 kom flera motorstorlekar. Av dem brukar 230SL sägas vara den spänstigaste. 230SL presenterades på Genevésalongen 1963 och tre år senare kom den med femväxlad låda som tillval.
I december samma år inleddes sedan tillverkningen av 250SL som idag räknas som den ovanligaste Pagodan. 1967 kunde man som tillval köpa SL med nya karossvarianten hardtop, med två extrasäten bak istället för sufflett. Året efter ersättes 250 av 280 – som blev den mest tillverkade.
1971 rullade sista Pagodan ur fabriken. Då hade det tillverkats sammanlagt 48 912 stycken. Av dessa såldes sammanlagt 261 stycken nya i Sverige. I USA såldes de med helröda baklampor och andra framlampor, AC och lasthylla bakom stolarna istället för två små barnsäten.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Olofström Brostugevägen 1, 29342 Olofström

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727. Hämtning skall ske senast fredagen den 12 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG