Visa alla bilder
Visa film

Dodge Six Touring Sedan SWB 6-cyl — 1938

Bilen har haft samma ägare i 44 år. Startar och går fint. Karossen är i ok bruksskick men inredningen är sliten och behöver kläs om. Svensksåld bil som gått i Skånes skonsamma klimat.

Jens Hasselholm
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är i ett bra fungerande maskinellt skick. Motor startar lätt och går fint. Växellåda och bromsar känns ok. Karossen har klarat sig bra men inredningen har passerat sin bäst före datum."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
58 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11285
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jens Hasselholm
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är i ett bra fungerande maskinellt skick. Motor startar lätt och går fint. Växellåda och bromsar känns ok. Karossen har klarat sig bra men inredningen har passerat sin bäst före datum."

Beskrivning

En ganska orörd Dodge i originalskick som körts mycket lite de senaste åren. Har varit i samma ägo sedan 1974, säljs av åldersskäl. Går ok maskinellt Äldre omlack som fortfarande ser ganka bra ut men några rostfläckar finns. Sliten invändigt.

Detta är ett fint projekt att ta över – med nyomklädd inredning och polering och lackbättring blir detta en riktigt fin samlarbil.
Den patinerade lacken är egentligen ok som den är. I det närmaste en helt komplett bil som ger ett coolt intryck. Känns som en hårding, en "true survivor" som de säger over there!
En nyckel till bagage. Två nycklar till förardörr och tändningslås. Reservhjul.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1938/1938 
  • Första registreringsdatum
    1938-12-17 
  • Avläst mätarställning
    156864 
  • Regnr
    FFA929 
  • Chassinummer
    3923572 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor startar lätt och går fint. Växellåda och bromsar känns ok. Bruksskick under bil. Motorrum i original slitet oskruvat originalskick – delvis rörigt kablage. Ser ut att läcka från vattenpump.. Vevar till fönsterrutor bak saknas. Ruta VB ej helt stängd. Reflex VB saknas. Motorrum i original slitet oskruvat originalskick – delvis rörigt kablage. Gummi på torkarblad saknas.

  • Skick interiör:

    Originalinredning, mycket sliten och smutsig, hål, skador, tappat passform. Lackerad intrumentpanel med knappar och reglage i bruksskick. Rattcentrum löst. Lastutrymme i bruksskick, mellanvägg trasig i nederkant.

  • Skick exteriör:

    Äldre utförd omlackering som nu är sliten. Rostflammor och mindre skador runt om. Kaross är rak och fin. Rostigt krom. Mycket torra gummilister. Repor finns på glasrutor, HF ruta sprucken. Glas/belysning i sämre bruksskick, slitna reflektorer.

  • Skick helhet:

    En nästan komplett och körbar bil. Behöver invändig renovering för att bli fin.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2003-07-04
Ursprungsbesiktning 1938-12-17 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1938-12-17
Senast godk besiktning 2003-07-18
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 4

Fakta om modellen

Dodge's lineup för tidigt 1930 bestod av två linjer med antingen 6 eller 8-cylindriga maskiner och benämdes Six och Eight. Priserna började strax ovanför DeSoto men var något mindre än toppmoderna Chrysler. Detta modellprogram fortsatte fram till 1933, och bilarna blev gradvis allt mer strömlinjeformade och förlängda i takt med rådande trender. 1934 ersattes Dodge Eight ersattes då av en större Dodge DeLuxe Six. Även en version med längre hjulbas släpptes 1936 och skulle förbli en del av serien i många år.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG