Visa alla bilder

Chevrolet 210 Klassikers projektbil "Plan 53" 6-cyl — 1953

En av Sveriges mest välkända Chevrolet 1953, ”Plan 53” som renoverades i realtid och kunde följas på tidningen Klassikers hemsida. www.klassiker.nu/plan53

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen har varit helt isärplockad och ramlyft för renovering, återuppbyggd med fint patinerad utsida. Går jättefint. Visas och levereras från Göteborg efter auktionen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
125 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11527
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 140 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen har varit helt isärplockad och ramlyft för renovering, återuppbyggd med fint patinerad utsida. Går jättefint. Visas och levereras från Göteborg efter auktionen."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
3
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Plan 53 – känd från tidningen Klassiker (Läs om bilen på Klassiiker) är svensksåld och byggd i Hammarbyhamnen – med klar ägarlängd från ny. Det finns en spännande proveniens från 1960-talets raggarkretsar i Jämtland, tills den ställdes undan 1979.
Bilen har varit helt isärplockad och ramlyft för renovering och återuppbyggnad med bibehållandet av den slitna och patinerade utsidan. Målet har varit att få en fullständig solid och tillförlitlig bil som kan köras långa sträckor och som är trevlig att åka i. Plan 53 är definitivt inget åk för den blyge utan väcker uppmärksamhet vart än man kommer. Bilen är besiktad utan anmärkning för all framtid. 
Detta är en bil renoverad med fingertoppskänsla för att behålla den yttre patinan. Ramlyft och karossen helt plåtrenoverad. Rostskyddad i flera steg, allt under är lackerat. 
Motorn är utbytt till en nyare 1957-62 Truck (235 Cui) – som enligt uppgift körts endast 6 000 mil. Lackerad motor och motorutrymme, helrenoverad bakaxel. Renoverat bränsle-, kyl- och värmesystem. Ny och effektivare aluminiumkylare.
Allt i fråga om bromsar inklusive bromsrör är bytt till nytt.
Nytillverkat 12 volts elsystem med lindade kablar i vävtejp för gammalt utseende. H4-insatser, 90Ah växelströmsgenerator. Proffssydd klädsel i originalutförande. Bilen är extra ljudisolerad, bagageutrymmet är renoverat med nya paneler och matta.
Dold ljudanläggning som styrs med valfri telefon-app via Bluetooth. Ett fyrkanals slutsteg driver dolda högtalare fram och bak, samt en aktiv baslåda i skuffen.
Tankmätaren har ett eget liv och går inte att lita på.
Elektriska torkare, H4-ljus, dragkrok (1500 kg), blomvas, helt dold stereo, moderna rullbälten (5 bältade platser).

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1953/1953 
  • Första registreringsdatum
    1953-08-23 
  • Mätarställning
    100 000 km 
  • Regnr
    SHA064 
  • Växellåda
    3-vxl 
  • Kw / hk
         / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Blå 
  • Klädsel
    Textil 
  • Chassienummer
    NS214 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Varit helt isärplockad och ramlyft för renovering. Bilen är besiktad utan anmärkning för all framtid. Motor utbytt till en nyare 1957-62 Truck (235 Cui) som enligt uppgift körts endast 6 000 mil. helrenoverad bakaxel.
    Renoverat bränsle-, kyl- och värmesystem. Ny och effektivare aluminiumkylare. Allt i fråga om bromsar inklusive bromsrör är bytt till nytt.
    Nytillverkat 12 volts elsystem med lindade kablar i vävtejp för gammalt utseende. H4-insatser, 90Ah växelströmsgenerator. Helrenoverad, toppskick.
    Påkostad 120.000 kr i material bara....

  • Skick interiör: Betyg 4

    Proffssydd klädsel i originalutförande. Bilen är extra ljudisolerad, bagageutrymmet är renoverat med nya paneler och matta. Dold ljudanläggning.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Gammal Norrlandsbil, plåtrenoverad men med stor omsorg om den slitna och patinerade utsidan. Rostskyddad i flera steg, allt undertill är lackerat.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Renoverad med fingertoppskänsla för att behålla den yttre patinan.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2017-09-21
Ursprungsbesiktning 2017-09-21 (regbes) (Ombes:20180323)
Datum i trafik 1:a gång 2017-09-21(530526)
Senast godk besiktning 2017-09-21
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare

Fakta om modellen

1953 var första året för 210. Den här modellgenerationen var i stort identisk även året efter, bortsett från en del kromdetaljer. Denna modell fanns tillgänglig med två typer av motorer. Den kraftfulla Blue Flame-sexan eller en aningen mindre Thrift-King – båda på 235 kubiktum. Växellådorna som fanns att välja på var antingen en treväxlad manuell, samma med overdrive och så en tvåstegs Powerglide-automat.
1953 fanns Chevrolets bilar i tre utrustningsklasser: Top of the line Bel Air, mellanmodellen 210 och ekonomiska 150.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG