Show all images

Chevrolet 210 Klassikers projektbil Plan 54 - 6 cylinder — 1953

En av Sveriges mest välkända Chevrolet 1953, ”Plan 53” som renoverades i realtid och kunde följas på tidningen Klassikers hemsida. www.klassiker.nu/plan53

Frans Johansson
Valuator
Send message

"Bilen har varit helt isärplockad och ramlyft för renovering, återuppbyggd med fint patinerad utsida. Går jättefint. Visas och levereras från Göteborg efter auktionen."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
125 000SEK
LOT NUMBER
LOCATION
11527
GÖTEBORG
RESERVE PRICE
Reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Frans Johansson
Valuator
Send message

"Bilen har varit helt isärplockad och ramlyft för renovering, återuppbyggd med fint patinerad utsida. Går jättefint. Visas och levereras från Göteborg efter auktionen."

Description

Plan 53 – känd från tidningen Klassiker (Läs om bilen på Klassiiker) är svensksåld och byggd i Hammarbyhamnen – med klar ägarlängd från ny. Det finns en spännande proveniens från 1960-talets raggarkretsar i Jämtland, tills den ställdes undan 1979.
Bilen har varit helt isärplockad och ramlyft för renovering och återuppbyggnad med bibehållandet av den slitna och patinerade utsidan. Målet har varit att få en fullständig solid och tillförlitlig bil som kan köras långa sträckor och som är trevlig att åka i. Plan 53 är definitivt inget åk för den blyge utan väcker uppmärksamhet vart än man kommer. Bilen är besiktad utan anmärkning för all framtid. 
Detta är en bil renoverad med fingertoppskänsla för att behålla den yttre patinan. Ramlyft och karossen helt plåtrenoverad. Rostskyddad i flera steg, allt under är lackerat. 
Motorn är utbytt till en nyare 1957-62 Truck (235 Cui) – som enligt uppgift körts endast 6 000 mil. Lackerad motor och motorutrymme, helrenoverad bakaxel. Renoverat bränsle-, kyl- och värmesystem. Ny och effektivare aluminiumkylare.
Allt i fråga om bromsar inklusive bromsrör är bytt till nytt.
Nytillverkat 12 volts elsystem med lindade kablar i vävtejp för gammalt utseende. H4-insatser, 90Ah växelströmsgenerator. Proffssydd klädsel i originalutförande. Bilen är extra ljudisolerad, bagageutrymmet är renoverat med nya paneler och matta.
Dold ljudanläggning som styrs med valfri telefon-app via Bluetooth. Ett fyrkanals slutsteg driver dolda högtalare fram och bak, samt en aktiv baslåda i skuffen.
Tankmätaren har ett eget liv och går inte att lita på.
Elektriska torkare, H4-ljus, dragkrok (1500 kg), blomvas, helt dold stereo, moderna rullbälten (5 bältade platser).

Technical data

  • Year
    1953/1953 
  • Registration date
    1953-08-23 
  • Mileage
    100 000 km 
  • Kw / hp
         / 90 
  • Fuel Type
    Petrol 
  • Transmission
    3 Speed 
  • Interior finish
    Clothe 
  • Colour
    Blue 

Condition

  • Mechanical condition:

    Varit helt isärplockad och ramlyft för renovering. Bilen är besiktad utan anmärkning för all framtid. Motor utbytt till en nyare 1957-62 Truck (235 Cui) som enligt uppgift körts endast 6 000 mil. helrenoverad bakaxel.
    Renoverat bränsle-, kyl- och värmesystem. Ny och effektivare aluminiumkylare. Allt i fråga om bromsar inklusive bromsrör är bytt till nytt.
    Nytillverkat 12 volts elsystem med lindade kablar i vävtejp för gammalt utseende. H4-insatser, 90Ah växelströmsgenerator. Helrenoverad, toppskick.
    Påkostad 120.000 kr i material bara....

  • Interior condition:

    Proffssydd klädsel i originalutförande. Bilen är extra ljudisolerad, bagageutrymmet är renoverat med nya paneler och matta. Dold ljudanläggning.

  • Exterior condition:

    Gammal Norrlandsbil, plåtrenoverad men med stor omsorg om den slitna och patinerade utsidan. Rostskyddad i flera steg, allt undertill är lackerat.

  • General condition:

    Renoverad med fingertoppskänsla för att behålla den yttre patinan.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus Itrafik 2017-09-21
Ursprungsbesiktning 2017-09-21 (regbes) (Ombes:20180323)
Datum i trafik 1:a gång 2017-09-21(530526)
Senast godk besiktning 2017-09-21
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare

Facts about the model

1953 var första året för 210. Den här modellgenerationen var i stort identisk även året efter, bortsett från en del kromdetaljer. Denna modell fanns tillgänglig med två typer av motorer. Den kraftfulla Blue Flame-sexan eller en aningen mindre Thrift-King – båda på 235 kubiktum. Växellådorna som fanns att välja på var antingen en treväxlad manuell, samma med overdrive och så en tvåstegs Powerglide-automat.
1953 fanns Chevrolets bilar i tre utrustningsklasser: Top of the line Bel Air, mellanmodellen 210 och ekonomiska 150.

Location and viewing Information

Welcome to the showroom:
·     Monday 1 October at 15:00 to 19:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Pick up

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 723 705928
The collection must be done no later than Friday 19 October

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auction information

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG