Visa alla bilder
Visa film

SAAB 99 2,0 EMS — 1978

Sveriges finaste EMS, bara körd 2975 mil! Så nära nyskick man kan komma. Bil med körglädje.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Nybesiktigad på bilprovningen utan anmärkning strax före auktionen. Inget att klaga på på bilen, förutom innertakstyget som släppt lite mot ovansidan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
200 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14829
KISA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 99 2,0 EMS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"Nybesiktigad på bilprovningen utan anmärkning strax före auktionen. Inget att klaga på på bilen, förutom innertakstyget som släppt lite mot ovansidan."

Beskrivning

Saabs snabbaste bil före turbon; 99 EMS (Electronic-Manual-Special). Här i strålande fin form, endast körd 2957 mil, garanterat. Bilen köptes ny av en man i Tranås och användes mycket lite. Nästa ägare hade bilen som finbil från 1989 till 1994 och körde knappt något med den. Bilen övertogs 1994 av Kisa Bilmuseum. Superskick rakt igenom, vill vi påstå. Orenoverad och nästintill likvärdig med ny både på in- och utsidan. Dyraste och mest sportiga modellen 1972-1978. (Som svar på denna modell tog Volvo fram 242 GT). Ta en dos vassare motor, med vattenkyld elektronisk bränsleinsprutning, metallic lackering, tuffaste aluminiumfälgarna, taklucka och sportinredning. Lägg till läderklädd ratt och frontspoiler. Avrunda med en topphastighet på drygt 170 km/tim. Där har du receptet på en riktigt vass Saab 99 med stor körglädje. Idag betydligt mer sällsynt än efterföljaren Saab 99 Turbo.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1978/1978 
  • Första registreringsdatum
    1978-04-25 
  • Avläst mätarställning
    29750 km 
  • Kw / hk
    87 / 118 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    velour 
  • Färg
    Mörkgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor: Rak fyrcylindrig motor med en överliggande kedjedriven kamaxel, två ventiler per cylinder. Electronic-Manual-Special. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 1?985 cm3. Max effekt 118 hk DIN vid 5?500 v/min. Max vridmoment 167 Nm vid 3?700 v/min.
    Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
    Skivbromsar runt om. Fotbolls-aluminumfälgar med tidstypiska däck av märket Goodyear. Däcken är något torrspruckna. I princip körklar. Efter en enklare service kan vara bra, då bilen körts mycket lite sedan 1994, men startats regelbundet. Godkänd på SBP nu.

  • Skick interiör:

    Den speciella inredningen, som bara satt i EMS och Turbo. Här i ett ovanligt vackert skick. I kombination med läderklädd ratt och tacklucka ger det en lyxig känsla. Enda anmärkningen är att innertaket hänger (som vanligt, men lätt att åtgärda på Combi-Coupé modellen) och söndertorkad gummimatta. Bagagerummet ser nästan oanvänt ut. Domkraft, triangel och verktyg i originalfodral.

  • Skick exteriör:

    Äldre professionell omlackering (kan vara originallack) som fortfarande ser perfekt ut. Bilen har varit tectylbehandlad vilket i kombination med en omsorgsfull ägare, och sparsamt brukande bevarat karossen i ett strålande skick. Motorrummet är i lika fint skick. Några små rostprickar finns på bagageluckans nederkant. Se bild. Tanklocket behöver ny fjäder, vilket mest är en bagatell. Fina gummilister och blanklister. Takluckan löper tyst och fint.

  • Skick helhet:

    Unikt tillfälle att förvärva en av Sveriges i särklass finaste Saab EMS.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2012-05-31
Ursprungsbesiktning: 1978-04-18 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1978-04-25
Senast godkända besiktning: 2015-06-16
Besiktigad tom: 2017-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Saab 99 tillverkades mellan 1968 och 1984. Totalt under alla år tillverkades 588 643 stycken 99:or.
Bilen ritades av Sixten Sason och premiärvisades 22 november 1967, efter drygt tre års utvecklingsarbete. De första bilarna levererades till kund hösten 1968. De första åren användes en motor på 1,7 liter från den engelska biltillverkaren Triumph. En motor som fick både ris och ros, eftersom den drogs med en hel del barnsjukdomar. 1972 kom Saab med en ny egenkonstruerad motor på 2 liter. Samma år i januari introducerades den sportigare varianten 99 EMS, med den nya, tvålitersmotorn, styvare fjädring, lättmetallfälgar, grill i svart plast, läderratt samt varvräknare. 1972 års EMS såldes bara lackad i kopparmetallic. 1978 var visserligen Saab Turbo på ingång, men EMS var fortfarande ett av de coolaste svensktillverkade fordon du kunde parkera på garageuppfarten. I dag är en välskött och lågmilad EMS troligen ännu svårare att hitta än sitt turboladdade syskon.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kisa

Visning:
Bilen visas på plats i Kisa bilmuseum söndagen den 29:e maj, kl 14 -17. Varmt välkomna!

(Adress: Tegelbruksvägen 3, 590 39 Kisa.)

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-06-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG