Visa alla bilder
Visa film

SAAB 96 Sport 841cc — 1962

Saab Sport var en bil för de som ville ha fler hästkrafter, sportigare inredning och tuffare exteriör. Efterföljaren till GT750. Här i professionellt renoverat samlarskick.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Renoveringen har gjorts med stor noggrannhet och respekt för korrekta detaljer. Bilen har varit helt demonterad och sedan återställts efter att varje komponent renoverats eller bytts ut."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
360 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15023
HÄLLEFORS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96 Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"Renoveringen har gjorts med stor noggrannhet och respekt för korrekta detaljer. Bilen har varit helt demonterad och sedan återställts efter att varje komponent renoverats eller bytts ut."

Beskrivning

Saab Sport av första årsmodellen 1962. Detta exemplar är renoverat med stor kunskap och noggrannhet. Ägaren hade ett förflutet inom rallysporten och kunde Saab 96 i minsta detalj. Efter pensionering ägnade han tiden åt att renovera flera av Saabs förnämsta modeller. Flera av fordonen har vunnit 1:a pris på utställningar. Bilen har varit helt demonterad och återställts på detaljnivå. Det som ägaren inte ansåg höll måttet har renoverats eller ersatts av nya delar. Renoveringen påbörjades 2017 och bilen var klar och återregistrerades 2019. Äldre regbevis i original medföljer. Se separat bild.
Hastighetsmätaren nollställdes vid renoveringen och visar nu 00905 km. Besiktningsbefriad och helt körklar Saab Sport. Bilen har sedan renoveringen stått i varmgarage och säljs nu av tidigare ägarens familj, efter hans bortgång.
OBS! Tillkommen info: Vid kontroll med Saabmuséets chef Peter Bäckström har bekräftats att bilens chassinummer är korrekt för en äkta Saab Sport 1962, men som donatorbil vid renoveringen har används en rostfri kaross från 1964, vilket bland annat syns på detaljer på instrumentbrädan.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    2019-07-01 
  • Avläst mätarställning
    00905 km 
  • Kw / hk
    38 / 52 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    textil och konstläder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn på 841 kubik hade fått tre Solexförgasare, en per cylinder, vilket gav 52 hästkrafter jämfört med 38 som standard. Växellådan var 4-växlad, vilket var en mer än vad en vanlig 96 hade. Och för att få stopp på det snabba ekipaget så satt det skivbromsar fram - något man höjde på ögonbrynen för 1962. Motor och växellåda är totalrenoverade och har gått endast 90 mil. Bara renoveringen av vevaxeln kostade 15 000 kronor enligt ägarens anteckningar. Startar lätt och går som ett spjut. Allt renoverat och genomgått i bromsar och chassiet. Hastighetsmätare och klocka renoverat av Instrument Jige i Leksand. Kort sagt, allt tekniskt är återställt till bästa skick.

  • Skick interiör:

    Träratt och runda instrument inklusive varvräknare fullbordade upplevelsen av en svensk sportsedan. Utrustad med den läckra inredningen som enbart satt i Saab Sport och Monte Carlo. Här i fint välhållet originalskick. Endast bakre sittdynan har lite slitage. Se bilder. Fint bagageutrymme. Hastighetsmätaren och klockan är renoverade av en specialist. Domkraft, triangel och original reservhjul med tidsriktigt diagonaldäck medföljer.

  • Skick exteriör:

    Utvändigt var det de dubbla kromränderna längst ner på karossen, extraljusen och speciella navkapslar som skvallrade om att det var en Sport.Karossen har varit isär och lackerats både invändigt och utvändigt. Finns några få dammkorn i lacken på taket. Men bilen har inte varit polerad efter lackeringen. Alla skruv som håller karosspanelerna på plats är nya eller har fått ny ytbehandling. Fint detaljerat motorrum. Nya stötfångare. Nya gummilister och fina dekorlister. Liten buckla kan skönjas på tröskeln på insidan, när man öppnar dörren liksom någon svetsskarv på insidan av förardörren. Utrustad med eftermarknads aluminiumfälgar och nya däck.

  • Skick helhet:

    Motor och växellåda är totalrenoverade och har därefter gått endast 90 mil. Karossen är omlackerad både in - och utvändigt. Renoveringen tog två år och var klar 2019, då bilen återinträdde in i bilregistret. För renoveringen har använts identiteten från en äkta sport samt karossdelar och detaljer från en mycket bra donatorbil från 1964. Detta framgår av handlingarna som följer med köpet. Sammantaget en bil i bästa samlarskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-07-01
Ursprungsbesiktning: 2019-06-26 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2019-07-01
Senast godkända besiktning: 2019-06-26
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Saab Sport var en specialmodell av Saab 96 som lanserades 1962 som ersättning för Saab GT750. Sportmodellen presenterades på Stockholms bilsalong i februari 1962. Det här var första gången Saabs sportiga Gran Turismo-vagn såldes i Sverige, eftersom GT750:n aldrig sålts i Sverige den officiella vägen. Den hade samma kaross som Saab 96 men annorlunda inredning och utrustning. Baksätet var en enklare variant, som hade gott om utrymme i särskilda stuvfack i botten för rallyutrustning, såsom extra reservdelar och snökedjor. På utsidan var skillnaden gentemot standard-96:an de dubbla kromränderna längs karossens nederdel, extraljusen och de annorlunda navkapslarna. Motorn var en 841 kubikcentimeters trecylindrig tvåtaktsmotor med tre Solex-förgasare som gav 52 hästkrafter mot 38 som standard. Motorn smordes via en separat oljetank, vilket innebar att man inte manuellt behövde blanda olja i bensinen (som på standardmodellen). Växellådan hade fyra växlar. Saab Sport hade också skivbromsar fram, något som var ovanligt vid tiden. Fälgarna var fyrbultade istället för fembultade som på standard-96:an. På bland annat USA-marknaden kallades vagnen GT850 (analogt med den tidigare 750:n), men efter Saabs framgångar i Monte Carlo-rallyt byttes beteckningen till Monte Carlo 850 fr o m 1964. Sport-modellen förändrades parallellt med vanliga Saab 96. Noterbart är att den trimmade motorn försvann i och med fyrtaktsmotorns intåg till årsmodell 1967. Modellen kallades då Monte Carlo V4 och skilde sig endast åt från standardmodellen i utrustningshänseende.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hällefors

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-06-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG