Visa alla bilder
Visa film

SAAB 9000 CC 2,0 16v — 1988

Fint exemplar av första utförandet av 9000-modellen. Orört originalskick och bara körd 9900 mil.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Förvånansvärt pigg och bekväm att köra. Inga konstigheter. Nu besiktigad och godkänd för att användas."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
39 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14839
KISA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 9000 CC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"Förvånansvärt pigg och bekväm att köra. Inga konstigheter. Nu besiktigad och godkänd för att användas."

Beskrivning

En genuint solid Saab 9000i 2,0-16v som bara gått 9927 mil. Endast två brukare fram till 2012 då bilen övertogs av Kisa bilmuseum. Bilen var väl omhändertagen och gick mycket fint när den kom till museet. Den var så snygg och gick så fint att museieägaren körde den på somrarna 2012 och 2013 och sedan vid några tillfällen tagit ut bilen vid olika utflykter. Sådant mår undanställda bilar bra av. Original reservhjul och domkraft medföljer. Den här bilen skulle vilja få en ägare som gillar både bilkörning och finlir med putstrasan.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1988-03-30 
  • Avläst mätarställning
    99260 km 
  • Kw / hk
    92 / 125 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint i motor och växellåda. Normalt fungerande och körklar bil. Vanlig service rekommenderas. Nybesiktad 2022-05-04 med endast en anmärkning om låg vätskenivå, som nu är åtgärdad.

  • Skick interiör:

    Trevlig välhållen typisk Saab-plyschinredning. Original gummimattor. Utrustad med tidsriktig Clarion radio. Något sliten gummilist vid förardörren. Snyggt och rent bagageutrymme.

  • Skick exteriör:

    Rak och fin kaross. Originallackering med spår av maskintvätt. Finns lite stenskott vid fronten och motorhuv. En professionell polering/rekonditionering rekommenderas för att få lacken riktigt fin.

  • Skick helhet:

    En av de bästa äldre 9000 bilar vi sett. Mycket svårt att hitta fräscha bilar av denna modell. De hade högt bruksvärde, så de har slitits ut eller skadats av rost. Här i förvånansvärt fint skick

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2012-08-06
Ursprungsbesiktning: 1988-03-24 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1988-03-30
Senast godkända besiktning: 2022-05-04
Besiktigad tom: 2024-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Saab 9000 började säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hästkrafter. Året därpå introducerades samma motor utan turbo på 130 hästkrafter i 9000i. Saab 9000 fick mycket positiva omdömen i massmedia och låg länge tvåa i svensk försäljning efter Volvo. År 1992 introducerades en Face-lift modell, benämnd 9000 CS (Combi Sedan), med lägre front och högre bakparti. Även 9000 CD fick 1995 den nya fronten från CS. Året efter, som årsmodell 1993, återkom Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Denna modell hade även den så kallade "pilotinredningen" med skålade stolar och baksäte. Samtidigt introducerades Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero, med turbomotor på 200 hk. Under ett par år fanns även en 3,0-liters V6 på 210 hk från Opel, som även ersatte den fyrcylindriga motorn i Griffin-modellen. I Finland togs en konceptbil fram när man skulle börja tillverka Griffin-modellen; en Saab 9000 CD med egenkonstruerad V8-motor. Med denna skulle Saab slå sig in bland de stora i USA, men istället valdes ovan nämnda V6. 1997 firade Saab 50 års-jubileum. En lyxigare jubilumsmodell togs då fram, som kallas A50 (Anniversary 50 years). Saab 9000 var hela produktionstiden en viktig och populär modell och kom att tillverkas ända fram till den 6 maj 1998, och avlöstes av Saab 9-5. Närvarande när det sista exemplaret av 9000 rullade av bandet var bland andra Saab-ledningen och formgivaren Björn Envall. Bilen rullade av bandet med Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad vid ratten. Han körde bilen från fabriken till Saabmuseet där bilen nu ingår i Saabs museisamlingar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kisa

Visning:
Bilen visas på plats i Kisa bilmuseum söndagen den 29:e maj, kl 14 -17. Varmt välkomna!

(Adress: Tegelbruksvägen 3, 590 39 Kisa.)

Hämtning

OBS!

Fredag 10:e Juni klockan 15:00 - 19:00
Lördag 11:e Juni klockan 09:00 - 12:00

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG