Visa alla bilder
Visa film

Opel Rallye-Kadett med 1900 Sprint-motor — 1969

Bilen totalrenoverad 2008-2011. En av få Rally-Kadetter uppgraderad till Sprint utförande. Nybesiktigad och körklar. Utrustad enligt 1970-års grupp 1 reglemente.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Den finaste och bästa rallykadetten vi sett. Inga anmärkningar. Bilens historia dokumenterad i Klassikers Sportextra-tidning nr 1.2012."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
355 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14828
KISA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Rallye-Kadett?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"Den finaste och bästa rallykadetten vi sett. Inga anmärkningar. Bilens historia dokumenterad i Klassikers Sportextra-tidning nr 1.2012."

Beskrivning

Som att stå inför en skimrande hägring i gult och svart. Så kan man beskriva mötet med en av Sveriges finaste, äkta Opel Rallye Kadetter. Att det dessutom är uppgraderad till Sprint utförande gör inte saken sämre. Bilen har renoverats av Opel expert i Stockholm och stod klar 2011. Samma år belönades bilen med Opelklubbens förstapris i Kadettklassen. Bilen känns lika fin i dag som den var då, eller när den var ny. Körklar och redo för nya rallyn. Nu godkänd på bilprovningen och därmed besiktningsbefriad i framtiden. När man sitter bakom ratten med motorn på tomgång, och gasar till, så känner man hur ett stort leende sprider sig i ansiktet. Plötsligt förflyttas man i tankarna bakåt i tiden. Kartläsaren ger tummen upp. Startflaggan höjs. Så börjar nedräkningen 3..2..1.. Bilen står sedan 2016 på Kisa Bilmuseum. Reservhjul, verktyg och domkraft samt två kartonger med reservdelar och handlingar medföljer.
Utrustad enligt 1970 års Grupp 1-reglemente:
- Grupp 1-kam - Tätstegad växellåda med förhöjd etta - Nedväxlad kardan med diffspärr - Störtbåge - Rallystolar - 4-punktsbälte - Skyddsplåt - Förstärkt fjädring och stötdämpare - Extraljus enligt Opels dåtida rally-specifikation
- Halda speedpilot - Halda trippmaster - Bränsletank på 70 liter från Opel Blitz i bagagerummet - 1900 motor med dubbla weber 40 DFO förgasare (som gav 106 Hk i Sprintutförande). - Skivbromsar fram, tvåkretssystem och bromsservo.
Bilens nypris med rallyutrustning 1969 var 27.400 kr vilket var mer än vad den dyraste Volvon (164) kostade då.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-01-16 
  • Avläst mätarställning
    45690 km 
  • Kw / hk
    78 / 106 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    konstläder 
  • Färg
    Gul/Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bästa tekniska skick. Fungerar utan anmärkning vid provkörning. Motorn renoverad av GHL Bilservice under 2014. OBS! Vid visning upptäcktes att tändningsnyckeln går trögt att vrida om i vissa lägen.

  • Skick interiör:

    Lika fin inuti som på utsidan. Rallystolar, extramätare, störtbåge samt de klassiska mätarna trippmaster och speedpilot från Halda. Haldamätarna behöver kopplas in med nya vajrar.

  • Skick exteriör:

    Professionellt helrenoverad och lackerad på in- och utsidan 2008-2011.

  • Skick helhet:

    Utställningsskick, för fin att köras på grusvägar. Verkar ej ha varit rallykörd, vi hittar inga spår av skador och lagningar. Allt lika fint på insidan som utsidan och undertill.

    OBS! Enligt uppgifter från ägare, Opel-experter och artiklar om bilen är detta en original Rally Kadett, men vi har inte kunnat styrka informationen om Sprint-motorn. I samband med visning har framförts av experter att Sprint-motorn kom först hösten 1969. Köpare får utifrån dessa förutsättningar bilda sig en egen uppfattning i saken, innan köp fullgörs. Chassi nummer är 921636834.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2016-11-29
Ursprungsbesiktning: 1969-01-16 (regbes) (Ombes:19771025)
Datum i trafik första gången: 1969-01-16
Senast godkända besiktning: 2022-05-23
Besiktigad tom: besiktningsbefriad från nu.
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 13

Fakta om modellen

Opel Kadett B kom ut på marknaden i augusti 1965. Den såg mer spänstig ut än sin föregångare. Trots att den nya modellen var lite större. Kadett fanns som 4-dörrars, 2-dörrars, herrgårdsvagn och som coupé. Basmotorn var fyrcylindrig med överliggande kamaxel. Den var på 1100 cc och gav i standardutförande 45 hk. I november 1966 lanserades Opel Rallye Kadett. Den hade 1100 cc motor med dubbla enkelförgasare som gav 60 hk. Den blev en populär rallybil. Men den stora framgången inom rallysporten kom först efter ett svenskt initiativ. 60 hästkrafter i all ära, men varför inte lyfta i den större 1900 cc motorn på 90 hästkrafter från Opel Rekord. Det svenska initiativet avvisades initialt av Opels tyska ingenjörer. Så många hästkrafter i den mindre bilen var man tveksam till. Dessutom menade man att motorn inte fick plats utan omfattande modifieringar av karossen. Ett svenskt team gjorde slag i saken. Man ämnade bevisa sin tes. Teamet monterade 1900 cc motorn och satte Kadetten på en biltransport ner till fabriken i Tyskland. Resten är rallyhistoria. Plötsligt kunde man beställa en nästan färdig rallybil hos den lokala Opelförsäljaren. Framgångarna lät inte vänta på sig. Sporrade av framgångarna tog Opel fram en Sprint-version av Rallye Kadett. Med dubbla Weber förgasare gav den 106 hk. Under några år i början på 1970-talet var Rallye Kadett med i toppstriden inom rallysporten. I 1970 års RAC-Rally kom Opels Rallye Kadett tvåa, trea och fyra, med ett Opel-team bestående av svenskarna Ove Eriksson, Lillebror Nasenius och Janne Henriksson i spetsen. Hemma i Sverige blev det flera SM-segrar i både Grupp 1 och 2. En ikon inom rallysporten var född. Sammanlagt tillverkade Opel 103?622 exemplar av Kadett Coupé. Låt dig dock inte luras av det känns som att relativt många Kadett Coupéer tillverkades. Enligt uppgifter från transportstyrelsen återstår det under 500 exemplar i Sverige av Kadett Coupé, där Rallye inräknas. Mindre än 300 exemplar av dessa har 1900 cc motorn. Så vill man ha en Rallye Kadett är tiden knapp.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kisa

Visning:
Bilen visas på plats i Kisa bilmuseum söndagen den 29:e maj, kl 14 -17. Varmt välkomna!

(Adress: Tegelbruksvägen 3, 590 39 Kisa.)

Hämtning

OBS!

Fredag 10:e Juni klockan 15:00 - 19:00
Lördag 11:e Juni klockan 09:00 - 12:00

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG