Visa alla bilder
Visa film

Chevrolet AE Independence Coach 2d 3.2 — 1931

Vacker bil med fin historia. Absolut toppskick och mycket fin att köra.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En bil för den kräsne bilentusiasten, lika bra tekniskt som den är fin att titta på. Inga anmärkningar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
175 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14950
KISA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Chevrolet AE Independence Coach 2d?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"En bil för den kräsne bilentusiasten, lika bra tekniskt som den är fin att titta på. Inga anmärkningar."

Beskrivning

En mycket fint renoverad Chevrolet Coach. Bilens historia; År 1931 hade lantbrukaren Ivar Eriksson i Norsholm lyckats spara ihop pengar till att köpa en Automobil. Detta var något stort på 1930-talet. Att köpa bil var inte var man förunnat. Valet föll på en Chevrolet 1931 med rak sexcylindrig motor på 3,2 liter och 51 hästkrafter. Bilen var även utrustad med plyschinredning vilket gjorde att man inte fick sitta i den med smutsiga arbetskläder. Ivar Eriksson var mycket förtjust i sin bil och behöll den i trafik ända fram till 1965. När Svensk Bilprovning startade 1965 brydde han sig inte om att besiktiga bilen, utan ställde in den på logen. Under åren som följde var det många intresserade som uppvaktade Eriksson och ville köpa bilen. Men Ivar var mån om sin bil och var rädd att den skulle hamna i fel händer. Familjen Eriksson blev med tiden god vän med en bilreparatör, Stig Björk. När Ivar Eriksson gått ur tiden 1981, frågade familjen Stig om han ville ta över Chevroleten. Ivar hade nämligen önskat att bilen skulle få ett bra hem. Under åren som följde plockade Stig Björk ner bilen i minsta del och renoverade allt mycket omsorgsfullt. Bilen var körbar och i rätt hyggligt skick redan när renoveringen startade. Men Stig ville få den i toppskick, som en hyllning till sin vän Ivar Eriksson. Inredningen syddes upp av Bil & Marintextil i Linköping. De lyckades få tag på rätt tyg i originalfärgen grönt. Inredningen fanns nämligen i 3 olika nyanser 1931. Grått, brunt eller grönt. Stig renoverade själv motorn med nya lager och även nya kolvar. Original var av gjutjärn, men Stig fick tag på modernare kolvar i aluminium. Loppen var så fina att endast en honing gjordes. Enda avsteget från original är luftrenaren. Den är från en Opel Kapitän. Stig monterade den för att dämpa insugningsljudet och få bilen att gå ännu tystare och finare. Original luftrenare finns sparad. År 2010 var renoveringen färdig och bilen har körts sparsamt sommartid. Stig berättar att han aldrig kört bilen i regn eller på grusväg efter renoveringen. Stig som är en noggrann bilreparatör av gamla stammen, berättar att han omsorgsfullt gjort alla inställningar på motorn, så att den sexcylindriga motorn går på blott 1 liter per mil. Det under förutsättning att nästa ägare också kör bilen med motoröra och van hand. Original instruktionsbok och kopia på första reg-beviset medföljer. Bilen har stått utställd på Kisa Bilmuseum och nu finns möjligheten att köpa denna fina bil med fin historia och endast 2 ägare sen ny.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1931/1931 
  • Första registreringsdatum
    2010-07-01 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    plysch 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar lätt och fint. Bara man lärt sig den speciella 1930-tals startproceduren. Mycket dragstark på låga varv. Den sexcylindriga motorn har ett helt annat vrid än en dåtida rakfyra. Kan man konsten att dubbeltrampa och anpassa motorns varvtal till växellådan hörs inte en enda skrapning vid växling. Kan man inte den konsten, då måste man gå i lära hos någon som kan. Dessa växellådor saknar nämligen synkroniseringsringar. Dessa fordon ska framföras utan stress och jäkt. Vi har provkört och bilen går jättefint. Bilens körsträcka är okänd men idag 82-årige renoveraren Stig Björk bedömde att bilen gått mellan 10.000-15.000 mil.

  • Skick interiör:

    Nysydd inredning i toppskick. Endast något mindre spår av försiktigt brukande efter renoveringen. Ägaren har varit så rädd om bilen att det ligger extra golvmattor som skydd. Se bilderna. Original ägarskylt monterad inuti.

  • Skick exteriör:

    Renoverad till mycket gott skick, ingen rost eller skador. Se bilderna. Koffert anpassad till bilen medföljer. Original reservhjulshållare monterad bak på bilen.

  • Skick helhet:

    Sällsynt fint skick. Informationen om bilen baseras på tel samtal med den idag 82-årige renoveraren Stig Björk, som kan allt om bilen.
    Vi har provkört bilen och den startar lätt, rullar lätt och motorn varvar fint och drar starkt på alla växlar. Fullt körbar alltså.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-04-26
Ursprungsbesiktning: 2010-06-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2010-07-01
Senast godkända besiktning: 2010-06-28
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Modellen kom 1931 och denna karosstyp hette 2 door 5 passenger coach. Modellen blev den mest sålda bilen i USA 1931.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kisa

Visning:
Bilen visas på plats i Kisa bilmuseum söndagen den 29:e maj, kl 14 -17. Varmt välkomna!

(Adress: Tegelbruksvägen 3, 590 39 Kisa.)

Hämtning

OBS!

Fredag 10:e Juni klockan 15:00 - 19:00
Lördag 11:e Juni klockan 09:00 - 12:00

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG