Visa alla bilder

SAAB 96 V4 — 1967

Ett trevligt och komplett objekt som endast har far och son som ägare.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här klassikern har blivit stående på senare år men bör utan större arbeten kunna få i körklart skick igen. Frågan är sedan, var ny ägare vill sätta ribban? Åtgärda detaljer och ha den i original så långt det går eller göra ett mer omfattande renoveringsarbete. Hursom det är en trevlig vagn från första året med V4-motorn."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
35 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16980
NACKA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96 V4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här klassikern har blivit stående på senare år men bör utan större arbeten kunna få i körklart skick igen. Frågan är sedan, var ny ägare vill sätta ribban? Åtgärda detaljer och ha den i original så långt det går eller göra ett mer omfattande renoveringsarbete. Hursom det är en trevlig vagn från första året med V4-motorn."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige den 5 april 1967. förste ägare var nuvarande ägares far. Sonen övertog bilen i januari 1983. Bilen är aldrig vinterkörd och gick mest ToR till sommarställen i Kisa och Tiveden. För det mesta har bilen varit garagerad Bilen är i originalskick och har alltid haft överdragsklädsel. Ryggstödet på passagerarsidan är utbytt för att få ett nackskydd, original finns kvar. Även originalhjulet, till höger bak, finns kvar. Det finns också ett takräcke med träribbor. Förgasaren är bytt till Solex, efter en stöld. Framskärm höger är bytt efter en liten olycka. Nederkanter på dörrar är bytta med ekonomiplåt. Förardörrens lås är bytt. Nycklar finns. Avgasrör och bakre ljuddämpare nyare.

Medföljer en hel del Saab-litteratur.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1967-04-05 
  • Avläst mätarställning
    18122 km 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och gummimattor 
  • Färg
    Ljusgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen var ej körbar vid besiktning och det är därför svårt att ge en korrekt bild men enligt nuvarande ägare skall det inte vara några större problem att få igång och få billen körklar igen.

  • Skick interiör:

    Överdragsklädsel sedan ny och därför bör inredningen kunna gå att få i fint originalskick igen. Ryggstödet på passagerarsidan är utbytt men original finns kvar.

  • Skick exteriör:

    Bilen var dammig men det ser ut som att den efter en tvätt och polering går att få i ett fint patinerat "originalskick". Det har gjorts jobb på bilen tidigare men det är en del av historiken.

  • Skick helhet:

    Ett "barnfind" från ett 60-tals garage. Komplett och i den lite ovanliga Silversandkulören. Just 67-ans årsmodell är relativt ovanlig idag, varför det här är en intressant klassiker. Dessutom med en känd historik med far och son som ägare, gör den till en intressant entusiastbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1992-07-01 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1967-04-05 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1967-04-05
Senast godkända besiktning: 2016-09-01
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Bilverksamheten inom SAAB såg dagens ljus 1947 och den första modellen Saab 92 hade ju lånat en del design från flygverksamheten. När modell 92 så småningom genom olika steg, blev modell 96 from årsmodell 1960, kunde man se drag från 40-talet samtidigt som de ångade vidare in i 60-talet med 96.an. När SAAB lanserade den nya 99:an och senare även 900:an trodde väl många att det var över för 96:an men likt Fågel Fenix kom det nya uppdateringar genom åren och den höll ut ända in i 80-talet.



Som tidigare skedde det stadigt större och mindre förändringar, så att när det väl var över, kunde man ställa en tidig 92:a bredvid en 80-talare och se att inte en pinal var densamma men ändå såg man ett tydligt släktskap.



I mitten av 60-talet upplevdes 2-taktsmotorn lätt ålderstigen och till årsmodell 1967 kom äntligen nyheten om en ny motor. Det blev en V4 motor om 1,5 liter och 73 ystra hästar från Ford som fick äran att "dra lasset". Detta medförde att den dalande försäljningen av modellerna 96 och 95 tog fart igen. Dessutom moderniserades modellen med skivbromsar fram, växelströmsgenerator, starkare startmotor och batteri med större kapacitet. Även inredningen uppgraderades och trepunktsbälten blev standard. Andra kännetecken för årsmodell 1967 och V4:an, var den mindre vinrutan, blev 7 cm högre till 1968. De närmaste åren efter 1967 kom det än fler uppgraderingar i stort och smått.



I januari 1980 var det så final och slut på 96-epoken. Den sista vagnen som lämnade bandet, den 8 januari, kördes av Erik Carlsson till Saab-museet i Trollhättan. De sista vagnarna såldes under våren 1980, i Sverige registrerades bara 967 exemplar.



Totalt tillverkades det enligt uppgift i 547.221 exemplar av 96:an.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Nacka

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG