Visa alla bilder
Visa film

SAAB 96 Sport 2T — 1964

Saab Sport var en bil för de som ville ha fler hästkrafter, sportigare inredning och tuffare exteriör. 1964 är särskilt uppskattad av entusiasterna, då det är sista årsmodellen av 96'an före långnosen.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Renoverad och körklar Saab Sport 1964. Man blir riktigt glad när man ser bilen. Tänk om man som besiktningsman kunde köpa de snyggaste bilarna man besiktar. Då hade den här stått på min gårdsplan nu. Finns en notis om lacken, i övrigt inga anmärkningar. Besiktnings och skattebefriad enligt svenska veteranreglerna."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
341 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17235
HÄLLEFORS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96 Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Renoverad och körklar Saab Sport 1964. Man blir riktigt glad när man ser bilen. Tänk om man som besiktningsman kunde köpa de snyggaste bilarna man besiktar. Då hade den här stått på min gårdsplan nu. Finns en notis om lacken, i övrigt inga anmärkningar. Besiktnings och skattebefriad enligt svenska veteranreglerna."

Beskrivning

Bilen har tillhört en i rallysammanhang känd Saab-man, som i pensionärsåldern för sig själv renoverade och samlade på mer sällsynta saabmodeller. Han gick ur tiden för några år sedan och Saab Sport 64'an säljs av Bilweb Auctions på uppdrag av de anhöriga. Bilen köptes ny 1964 av en dam i Örebro. Den tilldelades länsregisternummer T40145. Efter 2 år bytte ägarinnan in den på bilfirman VM Bilar i Örebro. 1969 avställdes bilen och troddes vara skrotad. 1983 räddades bilen av en saabsamlare i Örebro. 2014 köptes bilen och renoverades av den nu framlidne Saab-entusiasten Willy. Han ägnade 2 år åt att renovera den och återregistrerade bilen 2016. Willy var en noggrann herre som la ner mycket tid och pengar på sina renoveringar. Den här Sport 64'an är i ett mycket gott renoverat skick. Willy hade som vana vid sina Saab-renoveringar att låta instrumentexpert renovera hastighetsmätaren och nollställa den. På så sätt visste man precis hur mycket bilen rullat efter renoveringen. I detta fall har bilen rullat 472 svenska mil. Vi känner inte till total körsträcka sedan 1964, men det är sträckan efter renoveringen som känns mest relevant i sammanhanget.

Allt på bilen håller hög kvalitet och Willy var mycket noggrann med rätt detaljer, vilket syns på bilderna. Tyvärr håller inte bilens lackering samma totalhöga nivå. Missförstå mig rätt. Lacken är jätteblank och fin, den charmar vilken bilentusiast som helst. Den är inte dålig, dock har man inte kommit hela vägen i mål med underarbetet. Det syns lite skiftningar, någon liten por, några dammkorn, någon svacka och några partier där man med fördel kunde lagt ännu mer tid på underarbetet. Möjligen är vi här petiga i överkant, då detta knappt går att fånga på fotografi. (Ett exempel visas på filmen)

Med detta utrett så kan bilen som helhet verkligen rekommenderas. Vi vet från tidigare renoveringar som den framlidna ägaren utfört att han hade som vana att renovera hela drivlinan. Med tanke på bilens fina motorsång och körupplevelsen så håller vi för troligt att han gjort likadant här. Förutom reservhjul, fläktrem och verktyg, så medföljer Instruktionsbok, reservetui för glödlampor, protokoll från svensk bilprovning och specialbeställd matta för att skydda golvet i bilen. Se bilderna.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    2016-04-19 
  • Avläst mätarställning
    4720 km 
  • Kw / hk
    38 / 52 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Sportinredning 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn har trippelförgasare och separat oljesmörjning. Saab uppgav effekten till 54hk med denna konfiguration. Den startar lätt och låter helrätt. Bra ork i motorn, bra växellägen och inga anmärkningar vid provkörning.

  • Skick interiör:

    Otroligt fint skick på inredningen. VI vet inte exakt vilka delar som är original och vad som är nysytt, men vackert är det. Det går nog knappast att få en finare inredning på en 96'a. Utrustad med 2-punktsbälten.

  • Skick exteriör:

    Snygg och blank lackering. (Se anmärkning i beskrivningen.) Propert yttre med fina detaljer. Fina stötfångare och blanklister. Blanklisten runt bakrutan behöver översyn i mitten överkant. Se bilder.

  • Skick helhet:

    Väldigt fin renoverad Sport 64'a. Håller totalt sett en mycket bra kvalitet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-04-19
Ursprungsbesiktning: 2016-04-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2016-04-19 (640313)
Senast godkända besiktning: 2018-04-18
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Saab Sport var en specialmodell av Saab 96 som lanserades 1962 som ersättning för Saab GT750. Sportmodellen presenterades på Stockholms bilsalong i februari 1962. Det här var första gången Saabs sportiga Gran Turismo-vagn såldes i Sverige, eftersom GT750:n aldrig sålts i Sverige den officiella vägen. Den hade samma kaross som Saab 96 men annorlunda inredning och utrustning. Baksätet var en enklare variant, som hade gott om utrymme i särskilda stuvfack i botten för rallyutrustning, såsom extra reservdelar och snökedjor. På utsidan var skillnaden gentemot standard-96:an de dubbla kromränderna längs karossens nederdel, extraljusen och de annorlunda navkapslarna. Motorn var en 841 kubikcentimeters trecylindrig tvåtaktsmotor med tre Solex-förgasare som gav 52 hästkrafter mot 38 som standard. Motorn smordes via en separat oljetank, vilket innebar att man inte manuellt behövde blanda olja i bensinen (som på standardmodellen). Växellådan hade fyra växlar. Saab Sport hade också skivbromsar fram, något som var ovanligt vid tiden. Fälgarna var fyrbultade istället för fembultade som på standard-96:an. På bland annat USA-marknaden kallades vagnen GT850 (analogt med den tidigare 750:n), men efter Saabs framgångar i Monte Carlo-rallyt byttes beteckningen till Monte Carlo 850 fr o m 1964. Sport-modellen förändrades parallellt med vanliga Saab 96. Noterbart är att den trimmade motorn försvann i och med fyrtaktsmotorns intåg till årsmodell 1967. Modellen kallades då Monte Carlo V4 och skilde sig endast åt från standardmodellen i utrustningshänseende.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hällefors

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-06-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG